جوادی‌آملی: برای مذاکرات نگرانی نداریم

۲۹ آبان ۱۳۹۲ | ۱۴:۲۱ کد : ۱۹۲۴۷۸۲ سرخط اخبار

آیت الله جوادی آملی با اشاره به مذاکرات 1+5 گفت: دعا می کنیم که مذاکره کنندگان ما سرافزار این میدان باشند، در هر صورت ما حرف انقلاب اسلامی را زده ایم که حرف حق است و به همین خاطر نگرانی نداریم؛ زیرا حق و علم با ماست.

به گزارش مرکز خبر حوزه این مرجع تقلید در مراسم اختتامیه دومین کنگره بین المللی علوم انسانی- اسلامی که روز سه شنبه برگزار شد، اظهار کرد: علوم انسانی به عنوان یک فرضیه برای فهم روش مند واقعیت ها، پدیده ها، رفتارها و کنش های انسانی با هدف تربیت فردی و مدیریت اجتماعی زندگی انسان ها به کار می رود.

وی افزود: عصاره فهم روشمند، یک مطلب است و واقعیت ها، مطلب دیگر، علم انسانی و مانند آن باید با یک ضابطه فنی تدوین شود، به همین دلیل است که تمایز علوم به تمایز موضوعات است، پس باید بر روشن شدن تأیید و تمایز روش ها و موضوعات و مشخص شدن صبغه دینی و غیردینی علوم به موضوعات تأکید شود.

این مرجع تقلید تصریح کرد: یک موضوع خاص قطعا یک روش مخصوص به خود را می طلبد؛ از این رو بحث درباره علوم انسانی اسلامی نیازمند روش عملی و کاربردی و دقیق است؛ نظریه پردازی درباره علوم انسانی بدون نقشه جهانی یک بافت فرسوده تحویل می دهد.

وی گفت: اگر نقشه جامع جهان بینی و مهندسی شده در دست ما نباشد تمام این کنگره ها و خروجی آن نظیر ساخت و ساز یک ساختمانی است که طولی نمی کشد به صورت بافتی فرسوده درمی آید؛ از این رو قبل از ساخت باید نقشه جامعه جهانی را بدست بیاوریم.

آیت الله جوادی آملی خاطرنشان کرد: در رسیدن به الگوی علوم انسانی اسلامی باید ابتدا به شکل جدی به فلسفه توجه کرد، زیرا اگر فلسفه بیراهه رفت و الحادی شد و نقشه ملحدانه تولید کرد، نخستین آسیب را به خود می رساند و بعد همه علوم را الحادی می کند.

وی با بیان اینکه اگر فلسفه راه مستقیم را طی کرد و به عنوان یک طراح و مهندس وارد صحنه جهان بینی شد، نخستین خدمت را به خود می کند، اظهار کرد: وقتی فلسفه الهی می شود، به همه علوم خدمت رسانی کرده و همه علوم را دینی می کند؛ زیرا در فلسفه الهی ثابت می شود که در جهان چیزی جز خدا، اسما، اوصاف و آثار خدا نیست و موضوعی غیر از فعل و علم خدا وجود ندارد و با توجه به این که سرنوشت علوم را موضوعات تعیین می کند، محال است علم غیردینی و غیراسلامی داشته باشیم.

آیت الله جوادی آملی با اشاره به وظایف کنگره علوم انسانی اسلامی خاطرنشان کرد: این کنگره باید حساب علم را از عالم جدا کند؛ اگر یک مسلمانی روشمندانه سخن نگفت و ثابت کرد زمین این چنین است، علم غیردینی می شود چراکه سخنش روشمند نیست؛ همچنین دینی و غیردینی بودن علوم به تمایز معلومات است؛ فرض علم غیردینی محال است.

وی ادامه داد: چون تأیید و تمایز روش ها به عهده معلومات است و فلسفه الهی معلومات و واقعیت های فراوانی را ارائه می کند، ما هم روش های فراوانی خواهیم داشت که قرآن کریم هم معلومات متنوع و هم روش های متنوع را ارائه می کند.

این استاد برجسته حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: هنوز خیلی ها نمی دانند که علم اسلامی چیست؛ اگر می خواهید این کنگره به ثمر برسد باید بین جلسات درس و نمایشگاه تفاوت بگذارید، در این نظام خون های پاکی ریخته شد و تلاش و کوشش امام (ره) و بزرگان دیگر، این انقلاب را بارور کرد، هیچ گاه به خود سستی راه ندهید و به سستی هم دعوت نکنید؛ در همین رابطه این بحث حتی با مذاکرات هسته ای ما هم ارتباط دارد؛ زیرا با این که دعا می کنیم که مذاکره کنندگان ما سرافزار این میدان باشند در هر صورت ما حرف انقلاب اسلامی را زده ایم که حرف حق است و به همین خاطر نگرانی نداریم؛ زیرا حق و علم با ماست.

کلید واژه ها: مذاکرات هسته ای جوادی آملی


نظر شما :