هم‌اکنون زمان اعمال فشار به ایران نیست

۲۵ آبان ۱۳۹۲ | ۱۹:۴۱ کد : ۱۹۲۴۵۹۱ سرخط اخبار

یک روزنامه آمریکایی در سرمقاله ای ضمن هشدار درباره از دست رفتن فرصت تعامل با ایران گزارش کرد حال که فرصتی کمیاب برای راه حل دیپلماتیک برنامه هسته ای به وجود آمده است، هم اکنون زمان اعمال فشار به ایران نیست.

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از روزنامه آمریکایی «نیویورک تایمز»، فرصت کمیاب راه حل دیپلماتیک برای برنامه هسته ای ایران در معرض خطر قرار گرفته است زیرا بسیاری از قانونگذاران کنگره با تشویق و ترغیب «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر اسرائیل، اصرار دارند که کنگره تحریم های اقتصادی شدیدتری علیه تهران تصویب کند و شاید هفته آینده بعنوان متمم لایحه دفاعی، چنین تحریم هایی را علیه ایران به تصویب درآورند.

تحریم ها در حفظ فشار به ایران حیاتی بوده است اما افزایش این فشارها در این لحظه حساس که ایران و 1+5 (آمریکا،انگلیس،فرانسه،روسیه،چین بعلاوه آلمان) در حال مذاکرات هستند و در راستای رسیدن به یک توافق موقت پیشرفت هایی را حاصل آورده اند، موجب می شود که مذاکرات میان طرفین دچار اضمحلال شود و وضعیت بدتر شود و مسیری برای جنگ فراهم شود.

لایه های تحریم ها، که به طور جداگانه از سال ۲۰۰۶ توسط شورای امنیت سازمان ملل، آمریکا و اروپا تحمیل شده است، تا حد بسیار زیادی عامل سوق دادن ایران به نقطه مذاکرات جدی بوده است. «حسن روحانی» اوایل سال جاری بعنوان رئیس جمهور ایران برگزیده شده و بر این باور است که به دنبال کاهش این تحریم ها از طریق مذاکرات است.

نیویورک تایمز ادامه داد، با اینهمه، اسرائیل، گروههایی چون بنیاد دفاع از دموکراسی در واشنگتن و قانونگذارانی چون سناتور «مارک کرک» جمهوری خواهان ایالت «ایلینوی»، خواستار افزایش تحریم ها علیه ایران هستند و هدف بیان شده آنها مجبور کردن ایران به این است که به طور کامل برنامه هسته ای اش را منحل کند.

از چشم انداز غرب، این یک نتیجه ایده آل است اما بعید است که تحریم های جدید ایران را مجبور کند که برنامه خطیر (هسته ای) را که میلیاردها دلار صرف آن کرده است و غرور ملی این کشور به حساب می آید، ترک کند.

نیویورک تایمز ادامه داد، تحریم های جدید حسن نیتی که هرچند کم است ولی بین آمریکا و ایران شعله ور شده است از بین می برد. اگر تهران از گفت وگوها عقب بکشد، واشنگتن مقصر شناخته می شود و اتحاد بین المللی که از شبکه تحریم ها حمایت می کند، منحل می شود و کشورهایی که واردات نفت از ایران را کاهش داده اند دیگر دلیلی برای ادامه این روند نمی بینند.

این گزارش با اشاره به این موارد ادامه داد، ایران به این نتیجه می رسد که آمریکا برای سرنگونی تمامی نظام کشورشان مصمم است و در نتیجه تلاش ها برای ساخت یک بمب هسته ای را تسریع می بخشد که این امر می تواند به اقدام نظامی آمریکا منتهی شود. (زیرا اوباما گفته بود که به ایران اجازه تسلیحاتی شدن نمی دهد) و موجب می شود که آمریکا در یک جنگ پرهزینه دیگر داخل شود و بیش از پیش منطقه را بی ثبات کند که در نهایت می تواند برنامه هسته ای ایران را تنها برای مدت اندکی به عقب بازگرداند.

نیویورک تایمز ادامه داد، آمریکا و همپیمانانش حق دارند درباره وعده های ایران تردید داشته باشند اما تنها رویکرد منطقی این است که نیات ایران را از طریق مذاکره بیازمایند. پیشنهاد مطرح شده ظاهراً برای تمامی طرفین منطقی به نظر می رسد. این پیشنهاد بخش های عمده ای از برنامه هسته ای ایران را برای ۶ ماه متوقف می کند و برخی از تحریم ها را کاهش می دهد که این کاهش تحریم ها شامل دسترسی ایران به حدود ۱۰ میلیارد دلار از دارایی های مسدود شده اش می شود و سپس زمینه برای توافق نهایی درباره برنامه هسته ای ایران فراهم می شود و می توان درباره آن مذاکره کرد.

روزنامه نیویورک تایمز تأکید کرد، ایران از پیش گام هایی در این جهت برداشته است، روز پنجشنبه، آژانس بین المللی انرژی اتمی گزارش کرد از زمانیکه از زمانیکه روحانی در ماه ژوئن صدارت را برعهده گرفته است، ایران توسعه قابلیت غنی سازی اورانیوم خود را متوقف کرده است.

این گزارش با اشاره به این موارد نتیجه گیری کرد، باراک اوباما لیاقت دارد زمان بیشتری داشته باشد تا بتواند بر روی یک راه حل از راه مذاکره با ایران و دیگر اعضای گروه ۱+۵ کار کند. اگر این توافق با شکست روبرو شود و بازرسی های سازمان ملل با تقلب روبرو شود، کنگره همیشه برای تحمیل تحریم های بیشتر علیه ایران زمان دارد اما اگر گفت وگوها هم اکنون شکست بخورد، نتانیاهو و گروههای حامی منافع افراطی عامل این شکست هستند و بقیه ما باید هزینه این شکست را بپردازیم.

کلید واژه ها: تحریم


نظر شما :