جنگ اطلاعاتی اسرائیل و کاخ سفید بر سر ایران

۲۵ آبان ۱۳۹۲ | ۱۸:۳۱ کد : ۱۹۲۴۵۸۶ سرخط اخبار

کاخ سفید و اسرائیل گرفتار جنگ اطلاعاتی ای شده اند که در مورد پیشنهاد کاهش تحریم ها جهت حمایت از توافق با ایران در کپیتال هیل (ساختمان کنگره آمریکا) به راه افتاده است. اما برخی اعضا در کنگره به اطلاعات مقامات آمریکا اعتمادی ندارند، بلکه به داده های متناقضی که مقامات ارشد اسرائیل به صورت خصوصی ارائه داده اند، اعتماد می کنند.

به گزارش سرویس بین الملل فرارو به نقل از فارن پالسی، به گفته چندین تن از معاونان کنگره، ران درمر، سفیر اسرائیل در آمریکا و کمیته روابط عمومی آمریکا - اسرائیل در تلاش برای بی اعتبار کردن توافق هسته ای موقت دولت اوباما با ایران، کپیتال هیل را به طوفان کشیده اند. این تلاش ها با سفر نفتالی بنت، وزیر اقتصاد اسرائیل که گفتگو با قانونگذاران کپیتال هیل را آغاز کرده، همزمان شده است. این کمپین شامل جلسات یک به یک با قانونگذاران می شود و اطلاعاتی به آنها ارائه می شود که از ارزیابی های رسمی آمریکا انحراف دارد.

به همین دلیل قانونگذاران آمریکایی طیفی وسیعی از آمار و ارقام را نقل می کنند که به گفته دولت اوباما به شدت نادرست هستند.

برای مثال به گفته یک منبع نزدیک به مقامات ارشد، دولت اوباما چیزی بیش از 9 میلیارد دلار لغو تحریم به ایران پیشنهاد نکرده اما مقامات اسرائیلی به قانونگذاران می گویند آمریکا پیشنهاد لغو 20 میلیارد دلاری تحریم ها را مطرح کرده و اگر از یووال استینیتز، وزیر امور استراتژیک کابینه اسرائیل سوال شود، وی رقم 40 میلیارد دلار را عنوان می کند.

مقامات اسرائیل همچنین می گویند مصالحه با ایران تنها 24 روز برنامه هسته ای این کشور را به تعویق می اندازد.

جن پساکی، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز پنج شنبه گفت: «ارقام غلط بسیاری در مورد آنچه روی میز مذاکرات است، ارائه می شود.»

وی اشاره ای به عملکرد مقامات اسرائیلی نکرد و در عوض تنها به «گزارش های» نادرست اشاره کرد. (گزارش هایی که منبع برخی از آنها مقامات اسرائیلی بوده اند.)

همین اختلافات گسترده منجر به برخورد عمده دیدگاه ها در جلسه محرمانه روز چهارشنبه میان جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا و اعضای کمیته بانکداری سنا شد. یکی از معاونان جمهوری خواه سنا مکررا اطلاعاتی را ابراز می کرد که سناتورها از سوی مقامات اسرائیلی دریافت کرده بودند. این معاون به فارن پالسی گفت: «اگر دیدگاه اسرائیل را مطرح کنید، آنها می گویند اشتباه است و اسرائیل نمی داند چه می گوید. دولت می گوید این اطلاعات نادرست هستند.»

یکی از سناتورهایی که اطلاعات اسرائیلی را نقل می کرد، مارک کرک (سناتور ایالت ایلینوی) بود که جلسه کری را «ضد اسرائیلی» خواند.

وی در گفتگو با خبرنگاران گفت: «دولت به شکل ناامیدکننده ای ارزشی برای آنچه اسرائیل گفته بود قائل نشد. اما به عقیده من اسرائیل از سرویس اطلاعاتی خوبی برخوردار است. »

وی در این عقیده که دولت اوباما قانونگذاران را گمراه می کند و پیشنهاد دستکم 10 میلیارد دلاری خود برای لغو تحریم ها را بی ارزش جلوه می دهد، تنها نیست. برآورد دیگر 20 میلیارد دلار است؛ رقمی که از سوی دولت اسرائیل و بنیاد دفاع از دموکراسی ها حمایت می شود. طی جلسه کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان، تعدادی از دموکرات ها و جمهوری خواهان توافق با رقم 20 میلیارد دلار را تایید کردند.

مارک دوبوویتز، مدیر اجرایی بنیاد دفاع از دموکراسی تصدیق کرد: «اگر بسته کاهش تحریمی که در ژنو ارائه شد، در نهایت تصویب شود، اقتصاد ایران نجات خواهد یافت. ارزش دلاری پیشنهادی که در ژنو ارائه شد، دستکم 20 میلیارد دلار یا بیشتر برای ایران خواهد بود.»

اد رویس، رئیس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان حجم کاهش تحریم ها را بیشتر ارزیابی کرده و 50 میلیارد دلار عنوان کرد. دوبوویتز به فارن پالسی گفت اصلا از اختلافی که در ارزیابی های آمریکا و اسرائیل از تحریم ها به چشم می خورد، متعجب نیست.

وی گفت: «این امر غیرمعمول نیست. گمان می کنم اختلافات قابل توجهی در مورد این تحریم ها، اطلاعات، تحقیقات، تحلیل ها و نتایج میان اسرائیلی ها و آمریکایی ها وجود دارد.»

داریل کیمبال، مدیراجرایی انجمن کنترل تسلیحات گفت: «شخصا، ترجیح می دهم که ارزیابی ها و ارقام ارائه شده از سوی افرادی که در مذاکرات حضور داشتند را باور کنم تا افرادی که اطلاعات را به صورت دست دوم دریافت می کنند، حتی اگر این افراد مقامات ارشد اسرائیلی باشند.»

با این حال دولت آمریکا در تلاش است که بر قانونگذاران پیروز شود. روز چهارشنبه سناتورهای جمهوری خواه نارضایتی عمیق خود از جلسه دولت در هیل را ابراز داشتند. پنج شنبه شب بود که باب کیسی، سناتور ایالت پنسیلوانیا از درخواست دولت برای توقف تحریم های جدید علیه ایران انتقاد کرده و از همکاران خود خواست تا قانون تحریم های بیشتر را در کمیته بانکداری سنا پیگیری کنند. کیسی گفت: «در این شرایط، هیچ دلیلی برای کاهش فشارها نمی بینم.»

کلید واژه ها: تحریم دولت اوباما


نظر شما :