جان کری برای تعویق انداختن تحریم ها به سنا می رود

۲۱ آبان ۱۳۹۲ | ۱۹:۵۲ کد : ۱۹۲۴۴۳۹ سرخط اخبار

یو.اس.ویوور: جان کری، وزیر خارجه ی ایالات متحده، این هفته به کپیتول هیل می رود تا به سناتورها درباره نتایج مذاکرات هسته ای با ایران، گزارش دهد. این درحالی است که با عدم دستیابی به توافق در مذاکرات، تعدادی از اعضای کنگره به دنبال تصویب تحریم های جدید علیه ایران هستند. دستیاران کمیته بانکی سنا گفته اند که کری با سناتورهای عضو کمیته ی بانکی ملاقات خواهد داشت. براساس گزارش وزارت خارجه، این دیدار در روز چهارشنبه انجام خواهد شد.

 

تحریم های غرب منجر به آسیب دیدن اقتصاد ایران شده است، این تحریم ها موجب کاهش صادرات نفت خام و افزایش یافتن تحریم ها شده است. بعضی از این محدودیت ها توسط کمیته ی بانکی سنا صورت گرفته است. سناتورهایی از هر دو حزب به دنبال افزایش تحریم ها علیه ایران بعد از انجام مذاکرات ژنو هستند. مذاکرات روز یکشنبه بدون حصول توافق به پایان رسید، ولی مذاکره کنندگان آخر ماه، مجدداً به پای میز مذاکره باز می گردند. جان کری در مصاحبه ای که با بی بی سی داشت، گفت «ما بسیار بسیار به رسیدن به توافق نزدیک شده ایم»

 

ایالات متحده و دیگر کشورهای غربی معتقدند که ایران به دنبال تسلیحات هسته ای است و خواهان رسیدن به توافقی برای حفظ غنی سازی اورانیوم است. این درحالی است که ایران می گوید اهدافش صلح آمیز است و خواهان لغو تحریم هاست. سناتور تیم جانسون (جمهوری خواه از داکوتای جنوبی) رئیس کمیته ی بانکی سنا، اعلام کرد که تصمیم گیری بر سر تحریم های جدید را به بعد از حضور کری در کنگره موکول کرده اند. یکی از دستیاران وی در این رابطه می گوید «سناتور جانسون تا زمانی که با همکارانش بعد از جلسه با کری، مشورت نکند، در رابطه با افزایش تحریم ها  تصمیم گیری نخواهد کرد»

 

اما سناتور لیندسی گراهام (جمهوری خواه از کارولاینای جنوبی) در مصاحبه با سی ان ان گفت که تا برگزاری دور بعدی مذاکرات منتظر نخواهد ماند. گراهام که یکی از اعضای کمیته روابط خارجی سنا می باشد در این رابطه می گوید که به دنبال بررسی طرحی برای افزایش تحریم ها می باشد. گراهام معتقد است که با هدف افزایش فشارها به ایران، در کنار مذاکره باید تحریم های جدیدی را تصویب کرد.

 

منبع: سی ان ان

کلید واژه ها: تحریم


نظر شما :