فشار برای توقف کامل غنی سازی به شکست مذاکرات می انجامد

۱۸ آبان ۱۳۹۲ | ۱۷:۴۹ کد : ۱۹۲۴۲۱۴ سرخط اخبار

ˈکلیف کاپچانˈازمسئولان سابق وزارت خارجه آمریکا باهشدار به اعضای گروه 1+5 درمذاکرات ژنو گفت : فشار بر ایران برای توقف کامل غنی سازی به شکست مذاکرات و ایجاد شکاف در ائتلاف بین المللی علیه ایران می انجامد.
به گزارش ایرنا، روزنامه واشنگتن پست روزشنبه درمطلبی به قلم ˈکارن دو یانگˈ وˈجابی واریکˈ نوشت: مقامات آمریکایی شرکت کننده در مذاکرات هسته ای ایران که از دو روز پیش در ژنو برگزارشده است، جمعه شب ترجیح دادند سکوت اختیار کرده و فحوای مذاکرات و حصول یک توافق احتمالی بین المللی بر سر برنامه هسته ای ایران را افشا نکنند.

آمریکاهرگونه توافق برسرموضوع هسته ای ایران راˈگام نخستˈ در راه حصول معاهده ای جهت محدود ساختن توانایی ایران برای ساخت سلاح اتمی به حساب می آورند و اختلافات طرفین بر سرموضوعات کلیدی همچنان باقی است.

این موضوع کلیدی تمایل مذاکره کنندگان ایرانی برای لغو تحریم ها است به شیوه ای که اقتصاد ایران از مشکلات موجود نجات یابد و فضایی باز شود تا درگستره آن ایران متمایل به توافق باشد.

این روزنامه آمریکایی افزود: کلیف کاپچان به این نکته نیز اشاره کرده کهˈ تحت فشار قرار دادن ایران برای توقف کامل غنی سازی اورانیوم، معادل شکست مذاکرات و ایجاد شکاف در ائتلافی بین المللی که تاکنون موافق تحریم ها علیه ایران بوده اند، استˈ.

وی اضافه کرد:ˈاین یک اصل بدیهی است که توافق با دشمن؛ همیشه یک توافق بد استˈ.

وی افزود:ˈقطارغنی سازی ایستگاه را ترک کرده و ایران مدتهاست اورانیوم راغنی سازی می کند و هرگز مسیر حرکت آن را به عقب باز نخواهد گرداند و امروز نیز گزینه توافق بد، درگیری نظامی و یا تحمل یک ایران هسته ای روی میز است وانتخاب از میان این سه گزینه کاری بسیار ساده استˈ.

واشنگتن پست می نویسد: مقامات کنونی و سابق آشنا به طرح کلی توافق پیشنهادی اعلام می کنند که دراین طرح کلی ایران امتیازاتی بسیار بیش ازآنچه که چند ماه قبل پیش بینی می شد، عرضه کرده است.

یکی ازمقامات سابق آمریکایی آشنا به مذاکرات نیز گفته است: ˈپیشنهاد ارائه شده از نظر ما پیشنهادی قوی استˈ.

این مقام آمریکایی که از بیان نامش امتناع کرده است، می گوید: با توجه به مذاکرات قبلی احیاناˈسایر موضوعات این پیشنهاد بر لغو تحریم های ایران و در ازای آن اعطای امتیازاتی از جانب تهران اشاره دارد.

این مقام امریکایی تصریح کرد که ایران خواستار لغو تحریم های سخت است که مشخصاˈ صنعت نفت و نظام بانکی ایران را نشانه گرفته است اما طرف های مذاکره کننده فقط موافق کاهش موقتی و مشروط پاره ای از تحریم های ضعیف هستند.

به گزارش واشنگتن پست، وزیر خارجه آمریکا تصمیم دارد روزیکشنبه بعد از پایان این دور ازمذاکرات عازم امارات شود. کری برنامه سفر به کشورهای الجزایر ومغرب که در امتداد این سفر طرح ریزی شده بود را لغو کرد تا به واشنگتن باز گردد و گزارشی از جریان مذاکرات را در اختیار ˈکاخ سفیدˈ، کنگره و شرکای خارجی آمریکا قرار دهد.

کلید واژه ها: تحریم


نظر شما :