ظریف: وارد مرحله بسیار حساسی شده ایم

۱۷ آبان ۱۳۹۲ | ۲۳:۴۶ کد : ۱۹۲۴۱۴۲ سرخط اخبار

محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه در مصاحبه ای با روزنامه آمریکایی ˈکریستین ساینس مانیتورˈ روز جمعه گفت: این مرحله بسیار حساس است، به ویژه زمانیکه اجرای آن را آغاز کنیم.

به گزارش ایرنا به نقل از ˈاسکات پیترسونˈ خبرنگار این روزنامه در ژنو، روند دیپلماسی با ایران امروز وارد مرحله بی سابقه ای شده است و در حالیکه چشم انداز دست یافتن به تعامل هسته ای غیرمنتظره افزایش یافت، وزرای امور خارجه امریکا، انگلیس، فرانسه و آلمان برای شرکت در نشست وارد ژنو شدند.

محمد جواد ظریف امروز به روزنامه آمریکایی کریستین ساینس مانیتور گفت: طرفین در حال تدوین سندی مشترک هستند؛ اما کار بسیار دشواری پیش روست.

وی گفت: تنها راهی که از طریق آن می توانیم اعتماد و پایداری در این روند را پدید آوریم، توازن در اولین مرحله است. توازن در هر موردی که طرفین بتوانند مهم ترین نگرانی های طرف مقابل را رفع کند.

وی افزود: ما هنوز از دست یافتن به توافق فاصله داریم، زیرا باید این موارد را به صورت جزئی طرح و قطعی کنیم، به روی کاغذ بیاوریم و در صورت تحقق بهترین سناریو می توانیم کار را فیصله دهیم.

به نوشته پیترسون، مقامات آمریکایی می خواهند توافق اولیه ای به دست آید که بر اساس آن توسعه برنامه هسته ای ایران در ازای کاهش بسیار محدود تحریم ها متوقف شود تا زمانیکه توافق نهایی طی شش ماه به دست آید.

اما ایران می خواهد نهایت توافق ها مشخص شود تا از حق توسعه برنامه هسته ای مسالمت آمیز از جمله غنی سازی اورانیوم در خاک خود برخوردار باشد و همه تحریم ها لغو شود.

ظریف گفت: این مرحله بسیار حساسی است؛ به ویژه زمانیکه ما اجرای آن را آغاز کنیم. به نظر من مسوولان باید شجاعت و مدیریت از خود نشان دهند تا این مرحله پیش برود و ما از ˈباراک اوباماˈ رییس جمهوری و ˈجان کریˈ وزیر امور خارجه آمریکا این انتظار را داریم و آنها نیز باید همین انتظار را از ما داشته باشند.

به گفته ظریف، زمان برای همه طرف ها در مذاکرات ایران با گروه 5+1 بسیار کوتاه است.

ظریف گفت: یک روز برای نهایی کردن این توافق خیلی جاه طلبانه است، اما همه ما تلاش می کنیم. من حاضرم تا زمانیکه لازم باشد بیدار بمانم و کار کنم تا این توافق نهایی شود؛ پیش از اینکه بدگوها فرصتی برای مانع تراشی در مسیر توافق و درک مشترک به دست آورند. زیرا عده ای این کار را شروع کرده و توافق را ˈاشتباهی تاریخیˈ نامیده اند.

این عبارت اشاره به اظهارات صبح روز جمعه نتانیاهو در مورد توافق با ایران بود.

به گفته ˈجن ساکیˈ، سخنگوی وزارت امور خارجه امریکا، کری در منطقه خاورمیانه بود زمانیکه شبانه تصمیم گرفت برای کمک به کاهش اختلافات به ژنو برود چرا که ˈکاترین اشتونˈ مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا که ریاست نشست را از طرف 5+1 برعهده دارد، کری را دعوت کرده است.

یک مقام ارشد آمریکا گفت: کری متعهد است برای کاهش اختلافات هر کاری بکند.

به گفته ظریف، حضور کارشناسان تحریم ها همراه با هیات آمریکایی نشان می دهد آنها تمایل دارند به این مساله نیز بپردازند، دست کم آنها می دانند در صورتی که بخواهند این مساله را حل کنند چطور باید این کار را بکنند و تخصص لازم برای پرداختن به این مساله وجود دارد.

ظریف هشدار داد: اما تحریم های جدید آمریکا به معنای برانگیختن عصبانیت شدید در تهران و بی اعتمادی عمیق تر دوجانبه است که از مدت ها قبل مذاکرات را تحت تاثیر قرار داده است.

وی افزود: اگر ما شاهد فقدان حسن نیت (طرف مقابل) باشیم، اگر ببنیم که کنگره برای اختلال در این روند تلاش می کند به نظر من دستان ما نیز بسته نیست.

پیام من به نمایندگان کنگره آمریکا که از قبل ممانعت از تحقق این روند را آغاز کرده اند این است که به عملکرد گذشته خود بنگرند، اگر آمریکا سال ها قبل پیشنهادات ایران را در مورد برنامه هسته ای اش پذیرفته بود زمانیکه ایران تنها 200 سانتریفیوژ برای غنی سازی داشت، شرایط به کلی با اکنون فرق می کرد.

ظریف گفت : اکنون بعد از 10 سال تحریم و ارعاب، آنچه آمریکا و کنگره به دست آورده است، 19 هزار دستگاه سانتریفیوژی است که در تهران در حال غنی سازی اورانیوم هستند. این عملکرد گذشته آنهاست .

وی اضافه کرد: به نظر من آنها باید هوشیار باشند و این روند را تکرار نکنند، این فرصتی است که اگر از آن استفاده نشود، در آینده باعث پشیمانی است و نمی توان بار دیگر آن را به دست آورد. 

کلید واژه ها: زمانیکه تحریم


نظر شما :