شرط امریکا برای لغو تحریم های اساسی ایران

۱۶ آبان ۱۳۹۲ | ۲۱:۲۷ کد : ۱۹۲۴۰۶۱ سرخط اخبار

 یک مقام آمریکایی گفت: اگر ایران برنامه هسته یی خود را به مدت شش ماه متوقف کند در این صورت آمریکا برخی از تحریم ها را به صورت موردی محدود و موقت لغو می کند اما لغو تحریم های اساسی علیه ایران منوط به دستیابی به یک توافق نهایی است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از نیویورک تایمز، یک مقام آمریکایی گفت: اگر ایران به مدت شش ماه برنامه هسته یی خود را متوقف کند در این صورت زمان برای دستیابی به توافق جامع فراهم می شود.

این مقام آمریکایی به خبرنگاران گفت: آنچه که ما دنبالش هستیم این است که در گام اول و در راستای درک متقابل اولیه از یکدیگر فعالیت روبه جلوی ایران متوقف شود.

این مقام آمریکایی گفت: ما به دنبال ایجاد راه هایی برای فراهم کردن زمان بیشتر در ساعت مقرر هستیم.

به نوشته این روزنامه مقامات آمریکایی درباره گام هایی که می خواهند در آینده درباره موضوعات هسته یی ایران بردارند جزییاتی را بیان نمی کنند اما گام های مورد انتظار از ایران شامل موضوعاتی مانند میزان غنی سازی ،ذخایر مواد هسته یی ایران و توانایی این کشور در فناوری هسته یی است.

این مقام عالی رتبه آمریکایی گفت: در اولین گام ایران در جهت توقف پیشرفت رو به جلو فعالیت های هسته یی اش قدم بر می دارد ما هم پیشنهاد لغو تحریم ها به صورت محدود و موردی را می دهیم.

به نوشته این روزنامه اما این مقام آمریکایی اعلام نکرد که به طور دقیق چه تحریم هایی برداشته می شود.

نیویورک تایمز در ادامه گزارش خود آ ورد: مقامات آمریکایی اعلام می کنند که تحریم های اصلی مربوط به امور بانکی و نفتی تا زمان دستیابی به یک توافق جامع و نهایی باقی می ماند میزان لغو تحریم ها به این مسئله بستگی دارد که تا چه میزان ایران می تواند به تعهداتش درباره گام اول پایبند باقی بماند.

اگر ایران تعهدات خود را نسبت به گام اول نقض کند در این صورت تحریم ها از سر گرفته می شود.

مقامات آمریکایی اعلام کردند که گام اول یک توافق موقتی نیست بلکه در آینده گام های بعدی تا زمان دستیابی به یک توافق نهایی ادامه می یابد.

همچنین باب منندز رییس کمیته روابط خارجی سنا در گفت وگو با شبکه تلویزیونی سی ان ان گفت: اگر ایران فعالیت های هسته یی خود را متوقف کند کنگره هم تحریم های بیشتر را متوقف خواهد کرد.

این سناتور دموکرات اضافه کرد: نباید مانند دوره ای که حسن روحانی مذاکره کننده ارشد هسته یی بود به ایران اجازه داده شود ضمن مذاکرات برنامه هسته یی اش را گسترش دهد.

به گزارش ایسنا ،مذاکرات ایران و 1+5 امروز و فردا در ژنو برگزار می شود.

کلید واژه ها: تحریم


نظر شما :