نقش موثر حزب الله در نبرد حیاتی سوریه

به زودی ورق به سود اسد بر می‌گردد

۲۲ آبان ۱۳۹۲ | ۱۶:۱۷ کد : ۱۹۲۳۹۵۹ ترجمه برگزیده خاورمیانه
دیدارهایی میان سیاستمداران و نمایندگان لبنانی با دیوید هیل، سفیر امریکا و الکساندر زاسبکین، سفیر روسیه در بیروت انجام شده است که در این دیدارها سفرای هر دو کشور بر مخالفت کشورهایشان با آغاز این نبرد تاکید کرده‌اند.
به زودی ورق به سود اسد بر می‌گردد

دیپلماسی ایرانی: در حالی که برخی روزنامه های غربی از جمله روزنامه امریکایی نیویورک تایمز مدعی شده بودند که نیروهای حزب الله از سوریه خارج شده و نیروهای سوری به تنهایی میدان های نبرد با تروریسم و مخالفان بشار اسد را می گردانند، اکنون برخی منابع خبری می گویند که حزب الله خود را برای نبردی مهم در منطقه القلمون آماده می کند.

به گزارش روزنامه العرب، چاپ لندن، منابع امنیتی اعلام کردند که حزب الله نزدیک به 30 هزار نیروی تازه نفس را برای مشارکت در نبرد قلمون آماده کرده است.

نبرد قلمون مدتی است که در میان جریان های سیاسی و امنیتی سوری و لبنانی مطرح است و سناریوهای متعددی برای آن مطرح شده و گفته می شود یکی از مهم ترین جنگ های سوریه خواهد بود که می تواند تحولی شگرف در اوضاع سوریه ایجاد کند، به گونه ای که برخی از ناظران حتی معتقدند که این نبرد مهم تر از جنگ القصیر که نقشی موثر در تغییر وضعیت به سود بشار اسد داشت، محسوب می شود.

به ادعای روزنامه العرب اطلاعات امنیتی حاکی از آن است که حزب الله آمادگی خود را برای شرکت در این عملیات به دلایل مختلف ابراز داشته که بارزترین آنها تحقق ارتباط زمینی ایمن و کامل میان مناطق شمالی با داخل سوریه و دیگری دستیابی به کنترل کامل منطقه القلمون است که به این ترتیب می تواند گروه های تندروی مخالف حزب الله را در تنگنا قرار دهد علاوه بر آن تغییر واقعی تحولات میدانی در این منطقه می تواند جایگاه حکومت بشار اسد را در آستانه مذاکرات احتمالی پیش رو تقویت کند.

منطقه قلمون شامل مناطق کوهستانی ای است که جنوب غرب سوریه را به شرق لبنان ربط می دهد و می تواند دسترسی به محیط پیرامونی حمص در شمال سوریه را تا جبل شیخ در بلندی های جولان تسهیل کند.

در همین رابطه منابع آگاه به روزنامه العرب گفته اند که دیدارهایی میان سیاستمداران و نمایندگان لبنانی با دیوید هیل، سفیر امریکا و الکساندر زاسبکین، سفیر روسیه در بیروت انجام شده است که در این دیدارها سفرای هر دو کشور بر مخالفت کشورهایشان با آغاز این نبرد تاکید کرده اند. هیل به مقام های لبنانی گفته است که همه تلاش خود را می کند که چنین نبردی در نگیرد. وی در این باره گفته است: «ما به همراه دوستان روسمان تا آن جا که در توانمان باشد تلاش می کنیم تا این درگیری صورت نگیرد تا کنفرانس ژنو 2 به مخاطره نیفتد علاوه بر آن مخاطرات شدید آن بر واقعیت های موجود در لبنان از لحاظ امنیتی و نظامی را نیز مد نظر داریم.» الکساندر زاسبکین نیز گفته است که کشورش همه تلاش خود را به کار می گیرد تا از وقوع این درگیری جلوگیری کند.  

به اعتقاد تحلیلگران جبهه "جرود عرسال – الزبدانی – القلمون" بر مسیر مذاکرات جاری نیویورک – ژنو تاثیر مستقیم خواهد گذاشت و می تواند مسیر این گفت وگوها را که تلاش دارد همه چیز را برای کنفرانس ژنو 2 مهیا کند، تغییر دهد. در این میان حزب الله نقشی اساسی در آغاز این درگیری و تغییر معادلات به سود خود و بشار اسد ایفا می کند.

 

برخی از فرماندهان آگاه نظامی سوریه و لبنانی به العرب گفته اند که وضعیت در مناطق جرود عرسال، القلمون، جبال الزبدانی و سرغایا به شدت حساس و خطرناک شده و احتمالا درگیری ها ظرف چند روز آینده آغاز خواهد شد. تصمیم به نبرد گرفته شده و فقط مساله روزهای آن باقی مانده است.

 

این در حالی است که گفته می شود اتاق عملیات مشترک "محور ممانعت" یا مقاومت که شامل فرماندهان ارتش حزب الله و سوریه می شود، تصمیم خود را گرفته و تلاش دارد تا روند نظامی در سوریه را به سود خود تغییر دهد تا به این ترتیب شکاف موجود برای ارتباط میان شمال و جنوب بر طرف شود. برخی از فرماندهان آگاه نظامی سوریه و لبنانی به العرب گفته اند که وضعیت در مناطق جرود عرسال، القلمون، جبال الزبدانی و سرغایا به شدت حساس و خطرناک شده و احتمالا درگیری ها ظرف چند روز آینده آغاز خواهد شد. تصمیم به نبرد گرفته شده و فقط مساله روزهای آن باقی مانده است.

این فرماندهان در ادامه می گویند: «این منطقه منطقه ای لبنانی – سوری است که از یک سو بر شهر لبنانی عرسال مشرف است و از سوی دیگر بر دمشق، پایتخت سوریه برای همین به مرکزی برای تجمع بیش از 20 هزار نفر از جنایتکارترین عناصر تکفیری وابسته به گردان اسلام و جنبش داعش (حکومت اسلامی عراق و شام، وابسته به القاعده) تبدیل شده است.»

آنها در ادامه می گویند: «جرود عرسال و جبال الزبدانی و القلمون مرکز اصلی برای تردد تکفیری ها و خط ممتد لجستیکی آنها برای دریافت مهمات و سلاح است. این عناصر بعد از آن که اتاق عملیات خود را از الغوطه به الزبدانی منتقل کردند بر روی طرحی برای حمله به دمشق کار می کنند.»

آنها همچنین می گویند: «شمار بزرگی از افراد مسلح که در القصیر می جنگیدند به این ناحیه عقب نشینی کرده اند و همه منتظر فرا رسیدن ساعت صفر هستند.»

این فرماندهان اذعان می کنند که : «این نبرد به دلیل نوع افراد مسلحی که در این منطقه جمع شده اند، چندان آسان نیست به ویژه از لحاظ محیط جغرافیایی که از القصیر و النبک آغاز می شود و تا راس المعره، سرغایا و منطقه راشتیا در مرزهای لبنان امتداد می یابد و به کوه های شرقی منتهی می شود.»

آنها تاکید می کنند که ضروری و لازم است که ارتش سوریه بر این مناطق مسلط شود تا تمامی مناطق پیرامونی دمشق را تحت کنترل داشته باشد برای این که این مکان می تواند سدی جداکننده میان شمال و جنوب سوریه باشد.

تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

انتشار اولیه: شنبه 18 ابان 1392/ باز انتشار: چهارشنبه 22 ابان 1392

کلید واژه ها: القلمون عرسال الزبدانی بشار اسد


نظر شما :