دعوا بر سر جانشینی حکیم‌الله محسود

۱۲ آبان ۱۳۹۲ | ۱۷:۰۸ کد : ۱۹۲۳۸۴۰ سرخط اخبار

شورای "تحریک طالبان پاکستان" خان سعید سجنا را به عنوان جانشین حکیم الله محسود، رهبر کشته شده طالبان پاکستان منصوب کرد. ولی مخالفت برخی از گروه ها با این تصمیم، طالبان را دچار بحران رهبری کرده است.

به گزارش ایسنا، به نوشته روزنامه داون، شورای "تحریک طالبان پاکستان" نخست خان سعید سجنا، معاون حکیم الله محسود را به عنوان جانشین وی معرفی کرد. ولی یک فرمانده طالبان در گفت وگویی تلفنی اعلام کرد که چند گروه طالبان این تصمیم شورای مزبور را نپذیرفته اند. بنابراین رایزنی شورا برای تصمیم گیری قطعی در این زمینه از امروز (یکشنبه) ادامه خواهد یافت.

محافل امنیتی گفته اند که حکیم الله محسود و چهارتن دیگر از افراطیان که در حمله اخیر پهپاد آمریکایی کشته شدند، روز شنبه در مکان های مختلفی در مناطق قبیله ای پاکستان به خاک سپرده شده اند.

حمله پهپاد آمریکایی در منطقه قبیله ای وزیرستان شمالی که به کشته شدن حکیم الله محسود و چند تن دیگر از شورشیان افراطی انجامید، بلافاصله پیش از آغاز مذاکرات صلح میان دولت پاکستان و طالبان این کشور صورت گرفت.

چودری نثار علی خان، وزیر کشور پاکستان، حمله پهپاد آمریکایی را "قتل" مذاکرات میان دولت پاکستان و طالبان این کشور خواند.

وی گفت: کشتن محسود فقط مرگ یک نفر نبود، بلکه مرگ تلاش ها برای برقراری صلح بود. این یک ضربه بزرگ بر روند صلح بود و ما جنبه های مختلف این اقدام را مورد بررسی قرار می دهیم.

نثار علی خان تاکید کرد: آمریکایی ها خواهان برقراری صلح در پاکستان نیستند، ما خواهان یک سیاست جدی در باره حملات پهپادی هستیم. پاکستان با آمریکا صحبت می کند و از آنها درباره این حمله توضیح می خواهد. این حمله مذاکرات دولت با طالبان را به طور جدی نابود کرد.ما این اقدام را محکوم می کنیم و با ورود نخست وزیر به کشور یک نشست اضطراری کابینه برگزار می کنیم.

وی افزود: در این مصاحبه قرار بود از پیشرفت در مذاکرات صلح گزارشی ارائه شود.

پرویز رشید، وزیر اطلاعات پاکستان نیز خاطر نشان ساخت که دولت این کشور همچنان طرفدار مذاکره است و به تلاش های خود در این راستا ادامه خواهد داد. رشید گفت: «ما همه موانع آغاز چنین گفت وگویی را برطرف کرده بودیم و همچنان تلاش خواهیم کرد که آن را به فرجام برسانیم».

ولی یکی از فرماندهان طالبان پاکستان به نام اسماعیل خان به خبرگزاری آلمان گفت، هنوز زود است بگوییم که آیا طالبان پاکستان همچنان آماده مذاکره هستند یا نه.

همچنین براساس برخی گزارش ها قرار بود تیم سه نفره ای از علما برای ارائه پیشنهاد مذاکره به وزیرستان برود که با کشته شدن محسود این اقدام لغو شد.

آمریکا طالبان پاکستان را به حمله ای نافرجام در میدان "تایمز" نیویورک در ماه مه سال ۲۰۱۰ متهم می کند. آمریکا همچنین این جریان را برای حمله ای انتحاری به یک پایگاه سازمان سیا در افغانستان در دسامبر سال ۲۰۰۹ مسئول می داند. در آن حمله ۷ آمریکایی کشته شدند.

"تحریک طالبان پاکستان" یک تشکیلات سراسری برای گروه های مختلفی از اسلامگرایان افراطی است که با شبکه تروریستی القاعده همکای دارد و مستقل از طالبان افغانستان عمل می کند.

این تشکیلات را مسئول مرگ هزاران تن و از جمله شمار زیادی غیرنظامی می دانند. یکی از اقدامات طالبان پاکستان که با انزجار عمومی در سراسر جهان روبرو شد، سوء قصد به ملاله یوسف زی دانش آموز ۱۵ ساله ای بود که برای حق آموزش دختران در پاکستان مبارزه می کرد و تروریست های طالبان گلوله ای به سر او شلیک کردند، ولی وی از این سوء قصد جان بدر برد.

دولت پاکستان بارها از حملات پهپادهای آمریکایی بر فراز خاک این کشور انتقاد کرده و آن را ناقض حق حاکمیت خود خوانده است. نواز شریف، نخست وزیر پاکستان در دیداری که هفته گذشته در واشنگتن با باراک اوباما داشت، از رئیس جمهوری آمریکا خواست که به این حملات پایان دهد. ولی پس از این دیدار آمریکا تا کنون دوبار دیگر به حمله با پهپادهای خود اقدام کرده است.

حملات پهپادهای آمریکایی از نظر حقوق بین المللی نیز مناقشه برانگیز بشمار می رود. سازمان های حقوق بشری مانند عفو بین المللی نیز به این حملات معترض اند و معتقدند که غیرنظامیان در این حملات جان خود را از دست می دهند.

کلید واژه ها: پاکستان طالبان پاکستان حکیم الله محسود


نظر شما :