تلاش معاون اوباما برای جلوگیری از تحریم‌ ایران

۱۰ آبان ۱۳۹۲ | ۱۶:۴۶ کد : ۱۹۲۳۷۳۹ سرخط اخبار

یک خبرگزاری آمریکایی گزارش داده است مقامات دولت اوباما سناتورها را برای تعلیق تحریم های ضد ایرانی متقاعد کرده اند.

به گزارش فارس، جو بایدن معاون رئیس جمهور آمریکا و مقامات بلندپایه دولت اوباما تعدادی از سناتورها را برای تعلیق دور جدید تحریم های ضد ایرانی متقاعد کرده اند.

گفته می شود جو بایدن، جک لو و جان کری در نشست با سناتورها شرکت داشته اند.

طبق گزارش آسوشیتدپرس، در جلسه چند ساعته ای که روز پنجشنبه پشت درهای بسته انجام شد تمامی سناتورهای مشارکت کننده متقاعد به همراهی با این تصمیم نشده اند، اما احتمال اینکه کمیته بانکی سنا در هفته آینده تحریم های جدیدی علیه ایران وضع کند، تا اندازه زیادی کاهش یافت.

مایک یوهانس، سناتور جمهوری خواه پس از اتمام این جلسه گفت: «به عنوان یکی از اعضای این کمیته نظر من این است که اتفاقاتی می افتد که ممکن است به نتایج مثبتی ختم شوند؛ ببینیم اوضاع چطور می شود.»

سناتور «دین هلر» نیز گفته است تصمیم دولت برای تعویق دور جدید تحریم های ضد ایرانی، تصمیم خوبی است؛ وی در عین حال گفت که هنوز تصمیمش را در این مورد نگرفته است.

رسانه های آمریکایی همچنین گزارش داده اند «جان کری»، وزیر خارجه آمریکا و «جک لو»، وزیر خزانه داری این کشور نیز از جمله دیگر مقاماتی هستند که در صف دولتمردانی قرار گرفته اند که از کنگره خواسته اند برای تصمیم گیری درباره بسته جدید تنبیهی علیه ایران دست نگه دارند.

تحریم های آمریکا و متحدان این کشور با هدف آنچه واشنگتن آن را مرتفع کردن نگرانی ها از برنامه هسته ای ایران می نامند، وضع شده اند. آنها ادعا می کنند برنامه هسته ای ایران جنبه های نظامی دارد و در راستای تولید سلاح های اتمی است.

ایران که از کشورهای امضا کننده پیمان منع گسترش تسلیحات اتمی (ان پی تی) است همواره ادعاهای غرب را رد کرده است. این پیمان به کشورهای عضو، حق غنی سازی اورانیوم برای مصارف صلح آمیز را می دهد و تهران تأکید می کند هدفش از غنی سازی اورانیوم مصارف پزشکی و تولید انرژی است.

ایران همچنین از کشورهای عضو آژانس بین المللی انرژی اتمی است که بارها از تأسیسات هسته ای ایران بازدید کرده اند اما هرگز مدرکی دال بر انحراف برنامه هسته ای این کشور به سمت مقاصد نظامی نیافته اند.

سناتور «جان تستور» که دموکرات است درباره تلاش جان کری برای تعلیق تحریم ها گفت: «من جان کری را دوست دارم. به وی اعتماد زیادی دارم. برای کنگره منطقی است که قبل از نهایی کردن هر لایحه ای صبر کند و به انها اجازه دهد تا مذاکرات را انجام دهند.»

موضوعی که کار را برای دولت اوباما دشوار می کند این است که این هیئت سنا ممکن است با وضع این تحریم ها فرصت ها برای توافق با ایران در مذاکرات هسته ای هفته آینده در ژنو را از بین ببرند.

«تیم جانسون»، رئیس کمیته بانکی سنا گفته است او درباره اینکه آیا این کمیته هفته آینده این لایحه را تصویب خواهد کرد مردد است. با این حال، معاون جمهوری خواه و دموکرات کنگره گفته اند تصویب این لایحه درست همزمان با روزهای مذاکرات هسته ای بعید است.

کلید واژه ها: تحریم


نظر شما :