احسان اوغلو، دبیر کل سازمان همکاری‌های اسلامی:

ایران و امریکا در ابتدای راه هستند

۱۱ مهر ۱۳۹۲ | ۱۸:۳۰ کد : ۱۹۲۲۲۲۷ اخبار اصلی خاورمیانه
احسان اوغلو گفت: معتقدم که حل مشکل ایران یا به عبارت دیگر همه مشکلات متعلق به پرونده ایران سهم به سزایی در کاهش تنش‌های منطقه‌ای خواهد داشت.
ایران و امریکا در ابتدای راه هستند

دیپلماسی ایرانی: اکمل الدین احسان اوغلو، دبیر کل سازمان همکاری اسلامی در گفت وگو با روزنامه الحیات، چاپ لبنان نسبت به حل مساله پرونده هسته ای ایران و بحران سوریه از راه های سیاسی ابراز امیدواری کرده و گفته که امیدوار است گفت گوهای روحانی و اوباما به حل مشکلات خاورمیانه و پرونده هسته ای ایران کمک کند.

وی درباره گشایشی که در روابط ایران با ایالات متحده امریکا به وجود آمده است نیز تاکید می کند، حرف زدن صرف به معنای بیان نیت ها است و پیشرفت را تنها زمانی می توان دید که مذاکرات ایران با کشورهای غربی با توجه به تجربیات سابق ادامه یابد.

اوغلو درباره توافقی که میان ایران و امریکا به دست آمده که نخستین توافق در نوع خود طی بیش از سی سال گذشته میان دو کشور محسوب می شود و همچنین درباره تماس تلفنی ای که میان روسای جمهوری ایران و امریکا حاصل شده است، گفت: «معتقدم که حل مشکل ایران یا به عبارت دیگر همه مشکلات متعلق به پرونده ایران سهم به سزایی در کاهش تنش های منطقه ای خواهد داشت. این مساله در نهایت به سود امنیت و ثبات کل منطقه تمام خواهد شد. آن چه در حال حاضر مطرح شده صرفا صحبت از نیات دو طرف است. اکنون نمی توانیم قضاوت زودهنگام درباره هیچ چیزی کنیم برای این که مذاکرات ایران و غرب راه طولانی ای در پیش دارد و اکنون دو طرف در ابتدای راه هستند، برای همین بسیار سخت است که بتوانیم چیزی را پیش بینی کنیم.»  

ما به عنوان کشورهای منطقه معتقدیم که حق داریم پیشرفت کنیم و به توانایی لازم برای رسیدن به تکنولوژی های خاص مثل تکنولوژی هسته ای برای اهداف صلح آمیز برسیم این هدفی است که ایران به دنبال آن است و همچنان هم می گوید که هدفش رسیدن به تکنولوژی هسته ای تنها اهداف صلح آمیز است.

وی در پاسخ به این سوال روزنامه الحیات که نزدیکی ایران و امریکا چه تاثیری بر ترکیه و کشورهای عربی حوزه خلیج فارس می گذارد، گفت: «من به این موضوع به این شکل نگاه نمی کنم برای این که پرونده ایران مشکل اصلی غرب و اسرائیل است نه اعراب و ترکیه. ما به عنوان کشورهای منطقه معتقدیم که حق داریم پیشرفت کنیم و به توانایی لازم برای رسیدن به تکنولوژی های خاص مثل تکنولوژی هسته ای برای اهداف صلح آمیز برسیم این هدفی است که ایران به دنبال آن است و همچنان هم می گوید که هدفش رسیدن به تکنولوژی هسته ای تنها اهداف صلح آمیز است. من گفت وگوهای ایران و غرب و تهران و واشنگتن را آغاز راهی می دانم آغازی که امیدواریم به نتیجه برسد و فکر نمی کنم که موفقیت در آن به حساب دیگران نوشته شود برای این که مشکلات دیگران مشکلاتی است که شامل حال دیگران نیز می شود.»

احسان اوغلو درباره اظهارات باراک اوباما، رئیس جمهوری امریکا درباره نقش ایران و روسیه در سوریه و لزوم همکاری آنها برای حل موضوع سوریه در سخنرانی اش در سازمان ملل و آیا این که به این ترتیب امریکا نقش کشورهای عربی را نادیده گرفته و نقش اصلی در سوریه و منطقه را به ایران سپرده است، گفت: «توافقاتی که اخیرا به دست آمد تنها منحصر به پرونده شیمایی سوریه است. ما همچنان در ابتدای راه هستیم و مشکلات بسیاری پیش روی ما است. بحران سوریه پیچیدگی های بسیاری دارد و مسائل همه یکی به دیگری مرتبط است و نمی توان از آنها خارج شد و به آسانی از کنار آنها گذشت مگر این که راه حلی برای آنها یافت شود. درباره مساله سلاح های شیمیایی سوریه پرسش های بسیاری مطرح است که باید پاسخی برای همه آنها یافت شود. از جمله این که چه کسی اینها را تهیه کرده، چه کسی استفاده کرده و اگر آن طور که دولت سوریه می گوید از خارج از این کشور وارد سوریه شده چه کسی آن را وارد کرده است؟»

وی در ادامه می افزاید: «درباره توافق امریکایی – روسی – ایرانی که برخی از آن درباره پرونده سوریه می گویند نیز باید بگویم تا کنون چنین توافقی حاصل نشده و چیزی درباره آن نشنیده ام. مشکل سوریه را نمی توان بدون توجه به کشورهای منطقه درگیر در این پرونده حل کرد، هیچ مشکلی در خاورمیانه را نمی توان بدون توجه به کشورهای همسایه و موجود در منطقه حل کرد و هر راه حلی بدون توجه به این مختصات محکوم به شکست است.»

تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: امریکا ايران و امريكا ايران هسته‌اي پرونده هسته‌اي


نظر شما :