تلاش اوباما برای رسیدن به توافق با تهران

احتمال حمله به ایران بسیار ضعیف است

۱۵ آبان ۱۳۹۳ | ۱۲:۳۰ کد : ۱۹۴۰۳۴۰ اخبار اصلی خاورمیانه
از آن جا که جمهوری اسلامی ایران احترام به دیگر ادیان را رعایت می‌کند، مورد احترام و حمایت افکار عمومی داخلی و بسیاری از کشورهای عربی و اسلامی است. در حالی که جامعه سنی وضعیت متفاوتی دارد.
احتمال حمله به ایران بسیار ضعیف است

دیپلماسی ایرانی: یکی از مسئولان عالی رتبه امریکایی که به هوشیاری و موفقیتش در خاورمیانه مشهور است و بر اساس تجربیات و تصوراتش از منطقه و تحولات گسترده آن، چه از لحاظ عربی و چه از لحاظ اسلامی، گروهی پژوهشی تشکیل داده است، به رغم این که بسیاری از حرف هایی که می زند، تازگی ندارد اما با این حال نقطه نظراتش بسیار مفید است. او از یک سو از سطح توهمات و آرزوها می کاهد و از سوی دیگر ثابت می کند که اولویت های ایالات متحده چیست و مصالح حیاتی و استراتژی آن در خاورمیانه به روشنی چه چیزهایی هستند؟

او گفت اولا آن چه در جهان اسلامی می بینیم، طبیعی است. در زمانی که بریتانیا و فرانسه دو ابر قدرت اصلی جهان بودند بعد از پایان جنگ جهانی اول (بر اساس معاهده سایکس پیکو) حکومت های جدید منطقه را تشکیل دادند، به ویژه بعد از فروپاشی حکومت عثمانی که جهان عرب متولد شد. یکی از بارزترین قواعد این حکومت تشکیل "کشورهای قومی" بودند که بعد از تشکیل کشورهای مبتنی بر اصول اسلامی تشکیل شدند، آنها منطقه را امت اسلامی یک پارچه ای با همه تیره و طوایفشان ، فارغ از قومیت ها و نژاد هایشان می دیدند. در آن موقع فقط یک حکومت خلافت اسلامی بود که ملت های مسلمان به آن اعتقاد نداشتند و آن را نمی پذیرفتند. وضعیت در آن موقع متزلزل بود، همه می خواستند از این نوع حکومت خلاص شوند و حکومت خود را بر پا کنند، اکنون همه چیز تغییر کرده است، و عوامل متعددی وجود دارد که ثابت می کند حکومت قومی شکست خورده است.

او همچنین گفت که اختلافات بزرگ و گسترده و مستمر است، به خصوص میان مسلمانان سنی و شیعه، به رغم این که در مراحل مختلف تاریخی شاهد درگیری های شدید شیعه و سنی بوده ایم اما اکنون شاهد یکی از شدیدترین آنها هستیم.

وی درباره آینده منطقه گفت که ما شاهد ظهور حکومت جمهوری اسلامی ایران به رهبری امام خمینی بودیم که از امت اسلامی صحبت می کرد. جانشین او آیت الله سید علی خامنه ای، رهبر انقلاب ایران نیز همین رویکرد را دنبال می کند. او همیشه غرب را به باد انتقاد گرفته و در مقابل محبوبیت بالایی نزد افکار عمومی جامعه اسلامی به ویژه شیعیان دارد. از آن جا که جمهوری اسلامی ایران احترام به دیگر ادیان را رعایت می کند، مورد احترام و حمایت افکار عمومی داخلی و بسیاری از کشورهای عربی و اسلامی است. در حالی که جامعه سنی وضعیت متفاوتی دارد. این جامعه به دلیل این که خود را به حق می داند و دائما صحبت از برتری خواهی خود می زند و از آن جا که جامعه شیعی اقلیتی در برابر جامعه اهل تسنن محسوب می شود، این مساله سبب شده است تا جمهوری اسلامی ایران نه تنها به عنوان پناهگاه و مرجعی برای شیعیان بلکه برای دیگر اقلیت های دینی نیز شناخته شود.

این مقام سابق امریکایی پیش بینی وضعیت آینده مسیحیان در منطقه به ویژه لبنان را مبهم می داند. به اعتقاد او مسیحیان خود را جزئی از جهان عرب تصور می کردند، به دلیل نقش مهمی که در آن ایفا می کردند علی رغم این که در اقلیت بودند، برای همین جهان عرب را پناهگاهی برای خود می دانستند و همه امید خود را به آن بسته بودند. در حالی که چنین وضعیتی را دیگر اقلیت های عربی ندارند. اما اکنون آنها تبدیل به "پایگاه ترانزیتی" شدند که مسیحیان سوریه و عراق از آنها برای رجوع به کشورهای جهان اول استفاده می کنند. وی درباره باراک اوباما، رئیس جمهوری امریکا می گوید که او رئیس جمهور ضعیفی است. اما می خواهد با ایران اسلامی به توافق برسد، می خواهد مطمئن شود که دستیابی اش به بمب اتم چند سال طول می کشد. شاید روزی اگر لازم شود به آن اجازه دهد که بمب اتم بسازد. اما اسرائیل ایران هسته ای را نمی خواهد و آن را نمی پذیرد، اما احتمال حمله نظامی به آن بسیار ضعیف است اما غیر ممکن نیست. اگر بخواهد چنین تصمیمی بگیرد زمان آن قبل از پایان دوره ریاست جمهوری اوباما خواهد بود.

وی درباره سیاست های رئیس جمهوری امریکا در قبال رئیس جمهوری سوریه و حکومت او می گوید، اوباما نمی تواند از پس او بر آید اما نمی تواند بقای او را بر مواضع فعلی اش نیز بپذیرد.
 

منبع: النهار / تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: ايران هسته‌اي ايران و امريكا


نظر شما :