نمایش ظرفیت دیپلماسی ایران

۰۶ مهر ۱۳۹۲ | ۱۵:۱۲ کد : ۱۹۲۲۰۷۵ سرخط اخبار
نویسنده: مهدی سنایی

اگر به شکل واقع بینانه یی به سفر دکتر روحانی و هیات همراه به نیویورک و اهداف و انگیزه های آن توجه کنیم می توانیم دستاوردهای ذیل را برای آن برشمریم:

1- آشنایی محافل دیپلماتیک و همچنین رسانه یی دنیا از نزدیک با رییس جمهور جدید جمهوری اسلامی ایران و همچنین سیاست ها و رویکرد های این دولت در عرصه بین المللی و منطقه یی؛ این سفر این امکان را فراهم کرد که بسیاری از روسای جمهور و مقامات سیاسی دنیا و همچنین هیات های دیپلماتیک صدای رییس جمهور ایران و رویکرد و سخنان وی را از نزدیک بشنوند.

2- دفاع مقتدرانه رییس جمهور از مواضع اصولی کشور و اصول سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران، تکیه مجدد بر مواضع به حق ایران در مسائل منطقه یی و بین المللی، اشاره به پاسخگو نبودن روش یکجانبه گرایی در روابط بین الملل و عواقب ناگواری که این روش در منطقه ما داشته و موجب گسترش ناامنی و بی ثباتی و تشدید تندروی در منطقه شده است. رییس جمهور کشور ما به خوبی در نطق خود در مجمع عمومی سازمان ملل متحد از حقوق ملت ایران دفاع کرد.

3- مقابله با ایران هراسی و ترسیم یک چهره مقتدر و در عین حال مهربان و منعطف از دیپلماسی و سیاست خارجی ایران و دفع و جبران تهاجمی که علیه ایران در طول سال های گذشته انجام گرفته بود و فضای رسانه یی منفی که علیه کشور ما شکل گرفته بود. البته بعضی از مواضع غیرضروری دولت قبل هم این بهانه را بیشتر دست رسانه های غربی داده بود و فضای منفی درباره ایران و سیاست خارجی ایران را در اذهان عمومی جهان ترسیم کرده بود. حضور رییس جمهور کشور و تیم دیپلماسی ایران و دیدارها و دیالوگ های آنها به بزرگ نمایاندن ظرفیت های غنی تمدنی، فرهنگی، دینی و ارزشی ایران بیش از موضوعات دیگر در چشم جهانیان کمک کرد و تصویری امیدوار کننده و پر نشاط در ذهن جهانیان ترسیم کرد. این اتفاقات نیک به دنبال انتخابات 24 خرداد رخ داد و خط بطلانی بر بسیاری از تحلیل های بیگانگان کشید. و یکبار دیگر ظرفیت های مردمسالاری دینی را در چشم مردم جهان به نمایش گذاشت و تصویری روشن و شفاف از ایران در عرصه بین المللی عرضه کرد.

4- استفاده از فضای سازمان ملل و نشست های جانبی برای ارائه پیام ایران در زمینه برقراری صلح و ثبات و ترسیم یک چهره صلح طلب و طرفدار ثبات از ایران در عرصه مسائل بین المللی؛ خوشبختانه پیروزی منطق جمهوری اسلامی ایران به ویژه در مسائل منطقه و حقانیت مواضع ایران بیش از گذشته برای دیگران روشن شده است.

شکست روش های یکجانبه گرایی و مداخله گرایانه در امور سایر کشور ها بیش از گذشته آشکار شده است. شرایط کشورهای عراق و افغانستان نشان می دهد که ایران در برقراری صلح و ثبات تلاش کرده است. و شرایط در لیبی و پس از آن در سوریه نیز نشان می دهد که مداخلات غرب در خاورمیانه واقع بینانه نبوده و جز تشدید درگیری ها و ایجاد بی ثباتی نتیجه یی نداشته است. امروزه کشورهایی مانند ایران، روسیه و چین در صف کشورهای طرفدار صلح و ثبات و پرهیز از جنگ هستند و کشور هایی که دست هایشان آلوده به آغاز جنگ در خاورمیانه است نتایج خوبی به دست نیاورده اند. در واقع جمهوری اسلامی ایران منطق ثبات خواهی و صلح طلبی را به خوبی در این اجلاس عرضه کرده است.

5- این سفر توان و ظرفیت حرفه یی دیپلماسی ایران برای مذاکره را به خوبی نشان داد. مذاکرات در طی چند سال گذشته به سطوح بسیار پایینی تقلیل پیدا کرده بود. اما ورود با اعتماد به نفس و با اقتدار به گفت وگو نشان داد که سیاست خارجی ایران در کنار بهره گیری از اندیشه مقاومت از توان برتر در دیپلماسی و مذاکره برخوردار است. رفتار و عمل تیم دیپلماسی ایران مورد توجه دیپلمات های جهان قرار گرفته است و توان و تلاش آنها برای پیشبرد هدفمند برنامه شان در طول روزهایی که در نیویورک حضور دارند تحسین هیات ها و گروه های دیپلماسی دیگر را برانگیخته است.

منبع: روزنامه اعتماد

کلید واژه ها: سیاست خارجی مهدي سنايي


نظر شما :