استقبال وستروله از شرایط جدید در گفتگوهای ایران و 1+5

۰۳ مهر ۱۳۹۲ | ۱۳:۲۰ کد : ۱۹۲۱۸۹۵ سرخط اخبار
وزرای امور خارجه بروندی ،بحرین آلمان و روسیه سه شنبه با محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان در حاشیه شصت و هشتمین اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک دیدار و گفتگو کردند .

به گزارش خبرگزاری مهر، روابط دوجانبه ،تحولات جاری در منطقه ،آخرین موضوعات مهم بین المللی ، و سایر موضوعات مورد علاقه از محورهای مذاکرات ظریف با وزراء بود .

ظریف در دیدار وزیر امور خارجه بروندی با تاکید براینکه جمهوری اسلامی ایران همواره برای روابط با افریقا اولویت قائل است ،روابط و همکاریهای ایران و بروندی را مورد توجه قرار داد.

وی با اشاره به توانمندی و تجربه غنی جمهوری اسلامی ایران در حوزه های عمرانی ،صنعتی و آموزشی از مشارکت بخش خصوصصی ایران در طرحهای مورد نظر بروندی از جمله امور اموزشی استقبال کرد .

وزیر امور خارجه بروندی نیز ضمن تبریک بمناسبت انتصاب ظریف به سمت وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران ،از وی برای سفر به بروندی رسما دعوت بعمل آورد.

وی با اشاره به اینکه بزودی سفیر این کشور به ایران اعزام خواهد شد ،این امر را نشانه اهمیت روابط با جمهوری اسلامی ایران دانست .

وزیر امور خارجه بروندی با اشاره به پیشرفتها و دستاوردهای جمهوری اسلامی ایران در حوزه های مختلف خواستار همکاری دو کشور در زمینه های مختلف بویژه انرژی و اموزش و پرورش شد .

**********
در دیدار جداگانه محمد جواد ظریف و وزیر امور خارجه بحرین که به درخواست وزیر امور خارجه بحرین صورت گرفت ،آخرین وضعیت روابط تهران - منامه و تحولات منطقه مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت .

**********
محمد جواد ظریف و همتای آلمانی وی نیز طی دیداری تقویت روابط دوجانبه و مسائل بین المللی از جمله موضوع هسته ای را مورد رایزنی قرار دادند .

وزیر امور خارجه کشورمان در این دیدار با اشاره به روابط نزدیک تهران- برلین ،نقش آلمان در اتحادیه اروپائی را مورد توجه قرار داد.

محمد جواد ظریف با تشریح مواضع کشورمان در خصوص تحولات منطقه ای و بین المللی از جمله سیاستها ی جمهوری اسلامی ایران در خصوص مسئله هسته ای اظهار داشت :ما آماده مذاکرات مستقیم جدی هستیم و چنانچه این  اراده جدی در طرف مقابل نیز باشد ،حصول  یک راه حل در چارچوب مذاکراتی هدفمند و با و با یک جدول زمانی مشخص ممکن است .

گیدو وسترله وزیر امور خارجه المان نیز  با ابراز خوشحالی از دیدار با ظریف ،تمایل برلین برای کار با ایران را اعلام داشت .

وی تاکید کرد : بین ایران و المان همواره روابط تاریخی وجود داشته و ما خواستار فراهم شدن  شرایط پیشرفت بیشتر روابط فیمابین هستیم .

وستروله از بوجود امدن شرایط جدید در گفتگوهای میان ایران و 1+5 استقبال کرد.

***********
محمد جواد ظریف  و سرگئی لاوروف وزرای امور خارجه ایران و روسیه طی دیداری راههای گسترش مناسبات تهران - مسکو ، تحولات منطقه ای بویژه بحران سوریه ،تحولات مهم بین المللی و موضوع هسته ای را مورد بحث  و تبادل نظر قرار دادند .

طرفین با ابراز خرسندی از تلاشهای به ثمر برای جلوگیری از جنگ در سوریه ،بر ضرورت یافتن راهکارهای سیاسی جهت کمک به حل کامل این بحران تاکید کردند .

محمد جواد ظریف در این ارتباط با اشاره به اینکه کاربرد سلاح شیمیائی در هرجا و توسط هرکس محکوم است ،تصریح کرد:  سلاح شیمیائی باید از دست همه اطراف در سوره خارج شود.

وزیر امور خارجه روسیه نیز تاکید کرد که جلوگیری از جنگ فوری در سوریه مهم است چرا که انجام ان یک فاجعه بود.

در این دیدار طرفین ضمن ابراز رضایت از روند گسترش روابط دوجانبه و بررسی راههای افزایش همکاریها ،پرامون همکاریهای دو کشور در حوزه های نفت ،گاز ،برق ،صنعت و ماشین آلات گفتگو کرده و در خصوص ادامه برنامه های همکاری کشورهای ساحلی حوزه دریای خزر رایزنی کردند .

کلید واژه ها: بروندی جواد ظریف گیدو وستروله


نظر شما :