"آقای بمب" امسال چه خواهد کشید؟

۰۱ مهر ۱۳۹۲ | ۱۲:۴۶ کد : ۱۹۲۱۷۷۰ سرخط اخبار

منابع آگاه در دولت تل آویو به روزنامه نیویورک تایمز آمریکا گفتند که تمرکز نتانیاهودر سخنرانی خود در اجلاس سالانه سازمان ملل موضوع خطرات احتمال توافق ایران و آمریکا ومقایسه این موضوع با عملکرد غرب در قبال کره شمالی است.

به گزارش عصر ایران منابع آگاه اسراییلی به این روزنامه آمریکایی گفتند که قرار است نتانیاهو در سخنرانی خود در نشست مجمع عمومی ملل متحد نسبت به توافق جامعه جهانی با ایران هشدار داده و آن را با توافق 8 سال پیش غرب با کره شمالی مقایسه کند.

این منابع با اشاره به اینکه از نظر تل آویو " عدم توافق بهتر از یک توافق بد است"، افزودند :" به ایران نباید اجازه داده شود تا راه کره شمالی را در پیمودن مسیر دست یابی به سلاح هسته ای بپیماید."

این مقام که نخواسته نامش فاش شود ، می افزاید:" ایران امروزهم مثل کره شمالی در گذشته،ادعای اهداف صلح آمیز برای برنامه های هسته ای اش دارد، شعار عدم اشاعه سلاح های هسته ای سر می دهد در حالی که به دنبال کاهش تحریم ها و خرید زمان بیشتر برای برنامه هسته ای خود است."

این مقام اسراییلی می افزاید: نتانیاهو در سخنان خود در سازمان ملل می خواهد دوره فعلی ایران را با سال 2005 در مذاکرات غرب با کره شمالی مقایسه کند و توافق غرب با کره شمالی در سال 2005 را یادآوری کند که طبق این توافق قرار شد دولت پیونگ یانگ در ازای دریافت امتیازات اقتصادی، امنیتی و انرژی برنامه هسته ای خود را متوقف کند.

نتانیاهو می خواهد بگوید درست یک سال پس از این توافق کره شمالی دست به آزمایش اتمی زد و اگر الان نیز دولت اوباما با دولت روحانی به توافق شتابزده ای برسد ممکن است سناریوی کره شمالی در سال 2005 تکرار شود.

گفتنی است نطق سال گذشته نتانیاهو در اجلاس سالانه سازمان ملل نیز حاشیه ساز شد و نخست وزیر تندرو اسراییل با کشیدن نقاشی یک بمب برای برنامه هسته ای ایران خط قرمز کشید. نطق نتانیاهو روز چهارشنبه یعنی یک روز پس از نطق روحانی و اوباما خواهد بود و از این جهت از نظر تل آویو زمان آن مناسب نیست و نمی تواند پیش از نطق و یا دیدار احتمالی اوباما و روحانی علیه این مساله جو سازی کند.
 
مقامات رژیم اسراییل از احتمال توافق بین ایران و آمریکا و حل شدن مساله هسته ای نگران هستند و تا کنون بارها هشدار داده اند بدون توقف کامل پروژه غنی سازی در ایران، بسته شدن سایت های فردو و اراک و نیز انتقال تمامی ذخائر اورانیوم غنی شده ایران به خارج از این کشور، هیچ گونه توافقی با دولت تهران نباید صورت بگیرد.

احتمال نخستین مواجهه مستقیم روسای جمهور آمریکا و ایران در حاشیه نشست اجلاس سالانه مجمع عمومی ملل متحد در نیویورک، مقامات تل آویو را به شدت هراسناک کرده چرا که از نظر آنها این اقدام می تواند فشارها را روی تهران کاهش داده و امکان تنفسی برای ایران فراهم کند.

کلید واژه ها: کره شمالی تل آویو


نظر شما :