ایران و ترکیه بر سر سوریه با هم مشورت کنند

۳۱ شهریور ۱۳۹۲ | ۲۱:۳۴ کد : ۱۹۲۱۷۵۹ سرخط اخبار

 رییس جمهور امروز (یکشنبه) در دیدار جمیل چیچک رییس مجلس ترکیه با اشاره به روابط تاریخی و ریشه دار دو کشور گفت: جمهوری اسلامی ایران علاقه مند و مصمم به گسترش تعاملات اقتصادی، سیاسی و فرهنگی دو جانبه و تعاملات منطقه ای با ترکیه است.

حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی با بیان اینکه "ایران و ترکیه دو کشور تأثیرگذار در منطقه هستند"، افزود: تهران و آنکارا باید با همکاری و تعامل نزدیک تر نقش مؤثرتری در منطقه و بویژه حل و فصل بحران های منطقه ای ایفا کنند.

وی روابط نزدیک و صمیمانه مجالس دو کشور را پشتیبان مؤثری برای تحکیم روابط دو دولت عنوان کرد و در ادامه با اشاره به هدف گذاری افزایش حجم تبادلات اقتصادی و تجاری دو کشور به رقم 30 میلیارد دلار در سال 2015، تحقق این هدف را کاملاً در دسترس و امکان پذیر توصیف کرد و گفت: استفاده از پول ملی در مبادلات دوجانبه که در حال حاضر در تعاملات ایران با برخی دیگر از کشورهای همسایه در جریان است، می تواند به جهش در سطح و حجم روابط تجاری و اقتصادی تهران و آنکارا کمک کند.

روحانی همچنین همکاری های تاسیس شرکت های ایرانی - ترکی را در عرصه های مختلف از جمله در عرصه حمل و نقل جاده ای و هوایی در توسعه روابط دوجانبه مؤثر دانست.

رییس جمهور در بخش دیگری از صحبتهای خود با اشاره به همسایگی و اهداف و منافع مشترک ایران و ترکیه در منطقه تصریح کرد: تشدید افراطی گری و اختلافات مذهبی و بویژه تروریسم، خطراتی هستند که رشد و گسترش آنها در منطقه هر دو کشور را تهدید می کند.

روحانی خاطرنشان کرد: اگرچه رویکرد ایران و ترکیه در مواجهه با تحولات سوریه تفاوت هایی دارد، اما دو کشور اهداف و منافع مشترکی درباره سوریه دارند و به عنوان مثال احتمال تجزیه سوریه، پیروزی تروریست ها در این کشور و یا حتی ادامه جنگ داخلی و بی ثباتی در این کشور به نفع هیچ کدام از دو طرف نیست و لذا تهران و آنکارا باید در این موارد با صراحت با یکدیگر مشورت و تبادل نظر کنند.

بر اساس این گزارش، جمیل چیچک رییس مجلس ترکیه نیز در این دیدار با ابراز خرسندی از اینکه به عنوان اولین مقام ترکیه ای با رییس جمهور کشورمان دیدار می کند، گفت: امیدوارم روند رو به گسترش روابط دو کشور در دولت جنابعالی سرعت مضاعفی پیدا کند.

رییس مجلس ترکیه با بیان اینکه ایران و ترکیه دو کشور دوست، برادر و همسایه و برخوردار از تاریخی بزرگ و پیوندی ریشه دار و قدیمی با منافع و مسائلی مشترک هستند که این ارتباط و مشورت دائمی دو طرف را ایجاب می کند، اضافه کرد: به عنوان رییس مجلس ترکیه، تمام توان و ظرفیت قوه مقننه کشورم را برای پشتیبانی از گسترش و تقویت روابط قوای مجریه ایران و ترکیه و تحقق برنامه ها و اهداف دو دولت بکار خواهم گرفت.

وی با اشاره به حجم 22 میلیارد دلاری فعلی روابط اقتصادی ایران و ترکیه اظهار کرد: با توجه به برخورداری دو کشور از ظرفیت ها و امکانات فراوان و نیز نیروهای جوان و متخصص، تحقق حجم 30 میلیارد دلاری پیش بینی شده همکاری های دو کشور در سال 2015، کار دشواری نیست.

جمیل چیچک همچنین با اشاره به اینکه جنگ و درگیری در منطقه همه کشورهای منطقه را متضرر خواهد کرد، گفت: توقف هر چه سریع تر جنگ و خونریزی و حل و فصل مشکلات از طریق گفتگو اساس دیدگاه و رویکرد سیاست های خارجی ترکیه است.

رییس مجلس ترکیه تأکید کرد: ترکیه ضمن دفاع کامل و تمام قد از تمامیت ارضی همه کشورهای منطقه طراحی وقوع درگیری و تجزیه کشورهای منطقه را صرفاً در راستای اهداف و منافع بیگانگان دانسته و معتقد است، باید در مقابل اجرای این طراحی ها ایستاده و به هیچ قیمت اجازه تحقق آن را ندهیم.

وی همچنین با بیان اینکه "نمی توان به تروریست هایی که برای تحقق اهدافشان دست به سلاح می برند، به چشم کسانی که می شود با آنها مذاکره کرد، نگریست"، تصریح کرد: تنها راه مواجهه با تروریست ها مقابله قطعی با آنهاست.

چیچک همچنین از دیدار اردوغان و رییس جمهور کشورمان در حاشیه اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک بعنوان گام بلند مقامات دو کشور در راستای تحکیم روابط دوجانبه یاد کرد و خواستار بهره گیری از تمامی ظرفیت های موجود در این ارتباط شد.

کلید واژه ها: ترکیه مجلس ترکیه مجلس


نظر شما :