روایت بروجردی از شرط توقف غنی‌سازی 20 درصدی

۲۶ شهریور ۱۳۹۲ | ۱۸:۰۰ کد : ۱۹۲۱۵۲۶ سرخط اخبار

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تاکید کرد، هر گونه تغییر در روند غنی سازی براساس منافع ملی کشور باید شکل گیرد که لازمه ی اعتماد به طرف مذاکره در این رابطه رفع تحریم هاست.

به گزارش ایسنا علاءالدین بروجردی با اشاره به اظهارات وزیر امور خارجه ی روسیه در مورد آمادگی ایران برای گفت وگو درباره ی توقف غنی سازی 20 درصد اورانیوم در چارچوب مذاکرات با گروه 1+5 گفت: آنچه برای جمهوری اسلامی ضرورت دارد این است که غنی سازی به عنوان یک حق مسلم ملی هیچگاه متوقف نخواهد شد.

به گفته ی وی، حق غنی سازی حقی تصریح شده در عهدنامه ی ان.پی.تی است که ما عضو آن هستیم.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس یادآور شد: در شرایطی که آژانس به وظایف و تعهداتش عمل نکرد، ایران ناگزیر شد برای تامین سوخت مورد نیاز رآکتور تهران غنی سازی اورنیوم 20 درصد را در تهران انجام داده و تولید کند که این جزو نیازهای ما بوده و منافاتی با عهدنامه ی ان.پی.تی ندارد چون این کار جزو حقوق قانونی ماست.

بروجردی ادامه داد: طبیعی است هر گونه تغییری در این روند باید براساس منافع ملی ما شکل گیرد، آمریکا و هم پیمانانش در گروه 1+5 باید به جد دنبال راهکار رفع تحریم های غیر قانونی تحمیل شده به ملت ایران باشند.

وی افزود: طبیعتا هر گونه مذاکراتی با چنین مبانی می تواند توجیه ملی در سطح افکار عمومی داشته باشد و معتقدم نباید هیچ اقدامی به صورت یک جانبه صورت گیرد.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در پاسخ به این پرسش که تضمین متقابل غرب برای توقف غنی سازی 20 درصد باید چه باشد؟ گفت: باید تحریم ها را بردارد، تحریم ها به صورت غیر قانونی و با فشار سیاسی آمریکا وضع شد از این رو لازمه ی اعتمادسازی رفع تحریم هاست. بروجردی همچنین با بیان این که حق غنی سازی ایران از طریق عهد نامه ی ان.پی.تی به رسمیت شناخته شده است، گفت: به رسمیت شناختن حق غنی سازی جمهوری اسلامی عملا از طریق عهد نامه ی ان.پی.تی محقق شده است، از این رو آنچه تا کنون غربی ها انجام داده اند غیر قانونی بوده است.

وی افزود: عهدنامه ی ان.پی.تی حق ملی غنی سازی ایران را نشان می دهد و بر این اساس غنی سازی در چارچوب ان.پی.تی حقی برای مابه شمار می آید.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان این که هر گامی باید در این رابطه در مذاکرات شکل گیرد، گفت: در این رابطه مساله توافق دوجانبه است ولی برای ما برداشتن تحریم های غیرقانونی حائز اهمیت است.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، بروجردی در پایان در خصوص تاثیر دیدار وزیر امور خارجه و رئیس سیاست خارجه ی اتحادیه ی اروپا در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل در مساله هسته یی ایران، گفت که پایه های مذاکرات آینده در همین دیدار شکل می گیرد.

کلید واژه ها: ان.پی.تی تحریم سیاست خارجی مجلس


نظر شما :