نماینده مجلس: نباید تحریم‌ها را «کاغذ پاره» تلقی می کردیم

۲۶ مهر ۱۳۹۱ | ۱۴:۴۷ کد : ۱۹۰۸۰۶۷ سرخط اخبار
عضو کمیسون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس می گوید: برخی اظهارات و اقدامات در چند ماه گذشته موجب برخی پالس های اشتباه به غرب شده و آنها را به این فکر وداشته که تحریم ها بر ملت ایران تاثیرکرده است.
 
به گزارش خبرآنلاین کاظم جلالی رئیس مرکز پژوهش های مجلس و عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس که روز سه شنبه در کافه خبر حضور یافته بود در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا برخی اظهارات مبنی بر اینکه «ایران احتیاج به سوخت 20 درصد ندارد»، زمینه چینی برای یک عقب نشینی تاکتیکی است یا اینکه موضع جمهوری اسلامی تغییر نکرده است، گفت: فکر می کنم همه ما باید دقت کنیم در نوع صحبت و گفت وگوی هایی که داریم، به گونه ای موضع گیری کنیم که زمینه تفسیر غلط در ذهن غربی ها شکل نگیرد.
 
وی با اشاره به برخی از مشکلات داخلی در ماههای گذشته، گفت: به نظر می رسد برخی از اقدامات، پالس های بدی را به غرب داد. مثلا پیش از ماه رمضان، گرانی مرغ و سوء مدیریت در این بخش با سوء استفاده غرب همراه شد، یا در بحث بازار ارز انصافا میزان «سوء تدبیر» خیلی بیشتر از نقش تحریم بود، ولی غربی ها از این موضوع سوء تعبیر کردند و مشکلات را به تحریم های ارتباط دادند که در همه سالهای پس از پیروزی انقلاب وجود داشته است.
 
وی که معتقد است برخی از اظهارنظرها درباره مذاکرات با آمریکا یا موضوع هسته ای «نوعی پالس به غرب» بود، افزود:این اقدام ها موجب شد آنها تفسیر غلطی از جمهوری اسلامی داشته باشند. فکر می کنم در ماههای مانده به انتخابات آمریکا باید در مساله هسته ای و اعلام شفاف مواضع نظام دراین بخش خیلی جدی تر وارد می شدیم.
 
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به برخی مواضع در سالهای قبل در موضوع هسته ای، گفت: معتقدم ما نباید به گونه ای موضع می گرفتیم که افکار عمومی جهانی را درباره جمهوری اسلامی ایران دچار شبهه کنیم؛ اما در آن دوران مواضع تند و تیزی بیان شد، ولی امروز می بینم با 180 درجه تغییر مواضع نرم در این زمینه اتخاذ می شود؛ نه آن افراط کار درستی بود و نه این تفریطی که انجام می شود.
 
جلالی تاکید کرد: به نظر می رسد شفاف ترین مواضع مربوط به رهبری است که امروز هم همین مواضع با «شفافیت و عقلانیت» ازسوی ایشان بیان می شود.
 
وی ادامه داد: البته غربی ها هم سوء استفاده رسانه ای از این مباحث می کنند وگرنه خود آنها هم می دانند فردی که در جمهوری اسلامی ایران اصلی ترین معمار سیاست خارجی است، رهبر معظم انقلاب است.
 
 رئیس مرکزپژوهش های مجلس افزود: مبرهن است که جمهوری اسلامی از اصول خود عقب نشینی نمی کند، اما اینکه جمهوری اسلامی اصلا دارای انعطاف نیست، نیز برداشت غلطی است؛ چون ایران در موضوع هسته ای پیش از این انعطاف نشان داده است ولی این طرف غربی بوده است که روی مواضع نابخردانه خودشان تاکید کردند.
 
 وی با اشاره به پذیرش تعلیق داوطلبانه فعالیت های صلح آمیزهسته ای از سوی جمهوری اسلامی در سالهای دور، اظهار داشت: غربی ها از تعلیق داوطلبانه یک نوع تفسیر متوهمانه پیدا کردند و اعلام کردند که منظورشان از تعلیق، «تعطیلی» فعالیت های صلح آمیز هسته ای ایران است و همین امر مذاکرات را به شکست کشاند.
 
عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس با اشاره به توافق گذشته ایران و آژانس انرژی اتمی که در قالب یک مدالیته انجام شد، گفت:مدالیته یکی از موفقت ترین نوع همکاری های ایران و آژانس بود و اگرآژانس بر اساس همین روش پیش می رفت، امروز موضوعی در مساله هسته ای ایران باقی نمانده بود. چون جمهوری اسلامی در ظرف 6 ماه، 6 شبهه اصلی آنها را پاسخ داد و این موضوعات در گزارش های مدیر کل اسبق آژانس مشهود بود.
 
وی درباره برخی از تفسیرها درباره حاکمیت دوگانه در موضوع سیاست خارجی ایران هم، گفت:غربی ها در این زمینه هم اشتباه می کنند چون در موضوعات اصلی و اساسی کشور اصلی ترین شخصیت، رهبری نظام است و طبیعی است که مواضعی که از ناحیه دیگران مطرح می شود، در صورتی می تواند مواضع نظام تلقی شود که در همان جهت باشد.
 
وی گفت:البته این اشتباه را غربی ها در زمان دولتهای قبلی هم مرتکب شدند و به نظر می رسد در خصوص دولت فعلی این برداشت اشتباه در حال تکرار است.
 
 جلالی در پاسخ به این پرسش خبرآنلاین که آیا در مقطع فعلی امکان اینکه جمهوری اسلامی رفتاری تاکتیکی در عرصه هسته ای داشته باشد، گفت: جمهوری اسلامی ایران بر اساس عقلانیت در طول همه سالهای گذشته حرکت کرده است و به نظر می رسد این عقلانیت ادامه دارد.
 
وی با بیان اینکه در موضوع هسته ای استراتژی ما دست یابی به بمب اتم نیست، افزود: جمهوری اسلامی آماده همکاری کامل با آژانس است ولی از حق داشتن این دانش هم صرفنظر نمی کند و در عین حال، خواهان اجرای کامل قواعد بین الملی خصوصا ان. پی تی به شکل غیر تبعیض آمیز است.
 
وی تاکید کرد: این استراتژی جمهوری اسلامی نقطه غلطی ندارد که بخواهیم آن را پاک کنیم.
 وی با بیان اینکه اگر ما اختلافات داخلی را کنار بگذاریم و از پتانسیل های خود استفاده کنیم، می توانیم سر پای خود بایستیم، افزود:ما نباید از مواضع خود عدول غیر عقلانی کنیم تا موجب شود که دنیای غرب تفسیر کند که از سر استیضال و بیچارگی دنبال غرب هستیم.
 
رئیس مرکز پژوهش های مجلس تاکید کرد: اگر آنها چنین پالسی را از ما دریافت کنند، نه تنها از فشارها نخواهند کاست که بر آن می افزایند.
 
جلالی درباره برخی از اظهارات که تاثیر تحریم ها را بیش از مدیریت داخلی می داند، گفت: ما می گویم خط اعتدال این است که برای تحریم ها حد منطقی را تعریف و برای آن برنامه ریزی کنیم و این هم تصور نکنیم که با برنامه ریزی موضوع تحریم ها قابل حل نیست ولی لازمه این کار این است که ما، هم دیروز موضوع تحریم ها را می فهمیدیم و آن را «کاغذ پاره» تلقی نمی کردیم و هم امروز سوء تدبیر ها را به پای تحریم ننویسیم و به آن وزن بیش از حد ندهیم.

کلید واژه ها: جمهوری اسلامی مواضع تحریم مجلس غربی سیاست خارجی خارجی غربی ها امنیت در موضوع موضوع هسته امنیت ملی سالهای موضوع هسته ای تفسیر


نظر شما :