تعویق حمله آمریکا به سوریه، ایران را جسورتر می‌کند

۲۴ شهریور ۱۳۹۲ | ۲۱:۲۱ کد : ۱۹۲۱۴۴۵ سرخط اخبار

اندیشکده خاورمیانه به نقل از برخی کارشناسان اعلام کرد به تعویق انداختن حمله نظامی آمریکا در سوریه، ایران را جسورتر می کند.

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از اندیشکده خاورمیانه، کارشناسان بر این باورند که تصمیم واشنگتن برای به تعویق انداختن حملات نظامی علیه سوریه، ایران را جسورتر می کند.

رسانه های محافظه کار ایران، تصمیم آمریکا برای تعویق طرح مداخله نظامی در سوریه به دنبال ارائه طرح روسیه درباره سوریه را یک «ضربه تحقیر آمیز» خواندند.

بر اساس گزارش این اندیشکده تحلیلگران گرچه محتاط تر هستند اما توافق دارند که ایران از این تصمیم نفع می برد.

«رضا مرعشی» از شورای ملی ایران آمریکا، گفت: واشنگتن با جدی گرفتن ابتکار عمل روسیه این سیگنال را به تهران داد که تمایل دارد خطر کند و برای صلح مصالحه کند.

ابتکار و طرح مسکو در خصوص سوریه در حالی مطرح شد که «باراک اوباما» رئیس جمهور آمریکا به دنبال تأیید کنگره برای آغاز حملات تنبیهی علیه دولت سوریه به دلیل آن چیزی بود که استفاده از گاز سارین علیه مردم سوریه در حمله 21 آگوست در حومه دمشق خوانده بودند.

«امیر محبیان» موسس حزب نواندیشان ایران می گوید که تصمیم اوباما برای به تعویق انداختن اقدام نظامی در سوریه، موضع ایران در منطقه را تقویت می کند.

وی به خبرگزاری فرانسه گفت: شاید آمریکا یی ها هم اکنون این موضوع را درک کنند که رفع بحران سوریه با کمک ایران هزینه کمتری خواهد داشت. این مسئله همچنین بر موضوع برنامه هسته ای ایران تأثیر می گذارد.

بر اساس این گزارش، ایران از همان ابتدا با تهدیدات آمریکا برای حمله به سوریه مخالف بود و در عین حال، ایران که خود قربانی حملات گازهای مرگبار در حین جنگ 1980 با عراق است، استفاده از سلاح های شیمیایی را محکوم کرده است و همچنین اعلام کرده که شورشیان سوری و نه دولت سوریه حملات 21 آگوست که به کشته شدن صدها نفر در نزدیکی دمشق رخ داد را انجام دادند.

یک دیپلمات غربی در تهران که خواست نامش فاش نشود، گفت که حاکیت ایران هم اکنون «تسلی» پیدا کرده است و پیشنهاد روسیه به ایران فضای بیشتری داده است.

«جان کری» وزیر خارجه آمریکا هفته گذشته هشدار داد که عدم اقدام علیه سوریه ایران را جسور می کند و «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر اسرائیل روز چهارشنبه اعلام کرد که سوریه باید بعنوان درسی برای جمهوری اسلامی ایران باید از سلاح های شیمیایی خلاص شود.

مرعشی با اشاره به انتخاب «حسن روحانی» بعنوان رئیس جمهور ایران تصریح کرد که اگر کاخ سفید طرح حمله به سوریه را پیش می برد، قدرت نمایش و مانور اوباما و روحانی را در حالیکه تلاش می کنند مشکل روابط ایران و آمریکا را رفع کنند، کاهش می داد.

کلید واژه ها: تعویق ایران


نظر شما :