مرکز امریکایی استراتفور ادعا کرد

سلاح‌های ایرانی در پادگان‌های جنبش فتح!

۲۲ مرداد ۱۳۹۲ | ۱۳:۳۰ کد : ۱۹۱۹۸۰۴ اخبار اصلی خاورمیانه
تحلیل گران این مرکز ادعا می کننددلایل بسیاری در اختیار دارد که نشان می دهد سوریه و ایران با یکدیگر بر روی ساخت پایگاه های نظامی در کرانه باختری کار می کنند
سلاح‌های ایرانی در پادگان‌های جنبش فتح!

دیپلماسی ایرانی: گزارش های امنیتی امریکا و غرب نشان از تلاش های سوری – ایرانی برای انتقال سلاح از اراضی فلسطین اشغالی به اردن دارد. در همین رابطه منابع آگاه گزارش می دهند که ملک عبدالله دوم، پادشاه اردن از این که کنترل خود را بر بخش بزرگی از سرزمین های کشورش از دست داده به شدت نگران است که البته دلیل آن به جنگ جاری در سوریه باز می گردد.

به گزارش روزنامه لبنانی الاخبار، یک منبع آگاه امنیتی در این باره گفت: «ملک عبدالله بدون این که قدرت و توانایی داشته باشد تنها نظاره گر حضور نیروهای خارجی در کشورش است که در بیشتر مناطق اردن پراکنده شده اند و اردن را به سمت جنگی ناخواسته می کشانند.»

این منبع در ادامه افزود: «پادشاه همیشه ایالات متحده را تایید می کرده است، اما در دو سال گذشته این احساس نزد او به وجود آمده است که امریکا مرتبا روی خود را به دوستانش پشت می کند، در این میان به ترویج جماعت اخوان المسلمینی که با او دشمن هستند نیز می پردازند.»

در این میان مرکز امریکایی استراتفور تاکید می کند که دلایل بسیاری در اختیار دارد که نشان می دهد سوریه و ایران با یکدیگر بر روی ساخت پایگاه های نظامی در کرانه باختری کار می کنند که تهدیدی برای اشغالگر اسرائیلی محسوب می شود. بنا به گزارش این مرکز این سلاح ها نه تنها برای حماس که اخیرا روابط خود را با ایران احیا کرده ارسال می شود بلکه برای جنبش فتح که قدرت را در رام الله در اختیار دارد نیز فرستاده می شود.

مقام های اردنی می گویند که ظرف چند روز اخیر دو حادثه مجزا  را کشف کرده اند که در هر دوی آنها قاچاق سلاح از سوریه صورت گرفته و در راستای آن پنج سوری را در همین رابطه در روز 6 آگوست در نزدیکی شهر مادبا دستگیر کرده اند، شهری که چندان از امان، پایتخت اردن دور نیست.

مرکز امریکایی استراتفور برای تحلیل های امنیتی تاکید می کند که دلایل بسیاری در اختیار دارد که نشان می دهد سوریه و ایران با یکدیگر بر روی ساخت پایگاه های نظامی در کرانه باختری کار می کنند که تهدیدی برای اشغالگر اسرائیلی محسوب می شود.

سلاح های قاچاق شده شامل موشک های ضد تانک، موشک های زمین به هوا و تفنگ می شود. قاچاقچیان سوری این سلاح ها پنج کارت شناسایی اردنی در اختیار داشتند و سلاح های قاچاق شده را در دو خودروی «پیک آپ» حامل طالبی جاسازی کرده بودند که پلیس به آنها مظنون شده و با تعقیب آنها و بعد از آن که از بازار میوه و تره بار عبور می کنند اقدام به توقف و ضبط آنها می کند.

در گزارش دیگری که مرکز استراتفور خود به تنهایی انجام داده نیز آمده است که یک خودروی باری حمل سلاح از طریق اردن به اهداف مختلف فرستاده شده است. در این گزارش آمده است: بعد از تماس هایی که با سازمان های امنیتی مناطق مختلف صورت گرفت، مشخص شد که قاچاقچیان سلاح در روز 6 آگوست دستگیر شده اند که فلسطینی بودند و از سوریه می آمدند. این افراد وابسته به جبهه آزادیبخش فلسطینی – کادر رهبری بودند. ادعا شده است که این افراد از ارتش سوریه در السویداء در جنوب غرب سوریه سلاح دریافت کرده و تلاش داشتند تا این سلاح ها را از اردن عبور دهند که در وادی نهر اردن با تعداد بسیاری از نیروهای امنیتی مواجه می شوند و بعد از پرس و جویی که از آنها می شود، مشخص می شود که آنها این سلاح ها را به کرانه باختری در شهر الخلیل می فرستاده اند.  

گزارش استراتفور تاکید می کند که  تمایلات اخوانی جنبش حماس که در حقیقت ناشی از ریشه های اخوانی حماس است، مانع از این نمی شود که تهران همه ارتباط خود را با این جنبش حفظ نکند. کما این که ایران به جنبش حماس موشک های فجر 5 داده بود که از آنها برای حمله به تلاویو و در پاسخ به حملات خصمانه رژیم صهیونیستی در جنگ غزه در اواخر سال گذشته نیز استفاده کرده بود.

هم زمان ایران تلاش دارد با توسعه فضای عمل خود در کرانه باختری نیز نفود کرده و آن جا را هم به پایگاهی برای رویارویی با اسرائیل تبدیل کند. البته این رویکرد باعث اختلافاتی نیز شده است. چرا که جنبش حماس چندان رویکرد مثبتی به جنبش فتح که تلاش دارد مذاکرات صلح با اسرائیل را آغاز کند، ندارد. در عین حال گفته می شود اسرائیل تلاش دارد تا توانایی های امنیتی خود را در مرزهای خود با اردن و کرانه باختری و سوریه نیز افزایش دهد تا شاید بتواند به نوعی بر قاچاق سلاح به خاک فلسطین و اردن نظارت کرده و در صورت لزوم جلوی آن را بگیرد.

تحریریه دیپلماسی ایرانی/11
 

کلید واژه ها: اردن سوریه مركز مطالعات استراتفور


( ۱ )

نظر شما :