احمدی نژاد خبر داد:

گردش 17 هزار سانتریفیوژ در آینده نزدیک

۰۷ مرداد ۱۳۹۲ | ۱۵:۰۹ کد : ۱۹۱۹۲۱۲ سرخط اخبار
رئیس جمهور در واپسین روزهای حضور خود در راس قوه مجریه در دومین گفتگوی تلویزیونی پیاپی، چهارمین گزارش پایانی عملکرد دولت های نهم و دهم را به مردم ارائه کرد و در پایان گفت که از شنبه آینده و پس از فراغت از ریاست جمهوری به فعالیت دانشگاهی باز می گردد و دانشگاه بین المللی را که خود تاسیس کرده با اهداف جهانی مدیریت خواهد کرد.

به گزارش خبرنگار مهر محمود احمدی نژاد در گفتگوی تلویزیونی خود پیرامون عملکرد و خدمات دولت های نهم و دهم به مردم که از شبکه اول سیما پخش شد در پاسخ به این سئوال مجری مبنی بر اینکه دولت شما گاها متهم به بی برنامه بودن شده است و شاه بیت آن از بین رفتن سازمان مدیریت و برنامه ریزی سابق است که به نوعی تلقی آن بود که دولت به دنبال کار برنامه ای نیست و یا تغییرات مکرر در سطوح ارشد دولت و یا اقداماتی که معمول و روتین در دولت های قبل نبود و این ذهنیت را بوجود آورد که دولت شما می خواهد بدون برنامه حرکت کند آیا شما این را قبول دارید یا خیر، گفت: این دولت هیچگاه بی برنامه نبوده است.

وی افزود: 8 سال دولت کار کرده و امروز می خواهد گزارش کار را بدهد 8 سال کار پرحجم، کار هدفمند با نتایج بسیار گسترده در چند گزارش تلویزیونی نمی گنجد گرچه سعی کرده ایم یک قالبی تهیه کرده ایم که بتوانیم مهمترین ها را بیان کنیم.

رئیس جمهور در خصوص سلسله گزارش های خود به مردم گفت: یک جلسه در همین جا گفتگو کردیم، جلسه ای دیگر در جمع مدیران سازمان صدا و سیما بود و یک جلسه هم به صورت پرسش و پاسخ برگزار شد، در برنامه امروز اولین ها را می گوییم و در جلسه آخر با مردم خداحافظی خواهیم کرد.

احمدی نژاد ادامه داد: در گزارش اول بحث های عمومی دولت را داشتیم و در گزارش دوم مبانی نظری دولت مطرح شد و امروز می خواهیم کارهایی که برای اولین بار اتفاق افتاد و ابعاد ملی و جهانی گرفت را بیان کنیم کارهای کلان، مهم، ابتکارات و نوآوری هایی که شرایط بین المللی را تحت تاثیر قرار داد و یک جلسه دیگری به عنوان خداحافظی خواهیم داشت.

رئیس جمهور با عذرخواهی از همکارانش در سراسر کشور به خاطر خدمات گسترده شان و اینکه ظرفی برای معرفی خدماتشان فعلا در اختیار نیست تصریح کرد: به مرور خدمات همکاران من آشکار و در تاریخ ثبت خواهد شد.

وی افزود: در مورد این سئوالی که مطرح کردید ما از روز اول می دانستیم چکار باید بکنیم و شاید تنها دولتی هستیم که از روز اول با برنامه در تمام بخشها حرکت کردیم و این به معنی آن نیست که انعطاف نداشتیم اما در چارچوب برنامه حرکت کردیم و ما حتی یک ساعت بی برنامه نبودیم که ندانیم چکار انجام دهیم.

احمدی نژاد با بیان اینکه تمام لحظات دولت برنامه برای کار و اجرا وجود داشت تصریح کرد: اینکه می گویید سازمان مدیریت عنوانش برداشته شد عوامفریبی است . مگر برنامه فقط در سازمان مدیریت است تمام وزارتخانه ها معاون بررسی دارند، معاونت برنامه ریزی طبق اصل 26 قانون اساسی معاون رئیس جمهور است و یک نهاد مستقل از رئیس جمهور نیست. ما ساختار آن را به هم نزدیم در آن سازمان فکر می شود، برنامه ریزی می شود و قانون بودجه را تنظیم می کنند نظارت دارند و گزارش تهیه می کنند اما هدفمندتر.

رئیس جمهور خاطرنشان کرد: امروز مجموعه معاونت برنامه ریزی در واقع معاون رئیس جمهور است و در واقع یک اصل قانون اساسی احیا شده است.

وی افزود: بعضی ها فکر می کنند برنامه ریزی به عنوان است ما می توانیم 100 عنوان درست کنیم و اسم قشنگ روی آن بگذاریم اما مهم محتواست یعنی شما چه برنامه ای از سازمان بخواهید و آن سازمان بتواند هدفمند در آن راستا حرکت کند.

رئیس جمهور در ادامه با بیان این که این خادم کوچک که الان گزارش می دهد از پایین ترین سطح مدیریتی کار را شروع کرده ادامه داد: از معاون فرمانداری کار را شروع کردم و تقریبا همه رده ها را تجربه کرده ام که شهرداری تهران قبل از ریاست جمهوری آخرینش بود. من نیازهای کشور و چرخه کارها را می شناسم. از اول معتقد بودم کشور باید بر اساس قوانین پایه و مادر اداره شود. بدون این قوانین مادر ما باید همش بنشینیم و به سر و کله همدیگر بزنیم.

وی ادامه داد: یکی از اهتمامات ویژه دولت تلاش برای تصویب لوایح قانونی و مادر در کشور بود. قریب به اتفاق قوانین پایه و مادر در کشور همه اش برای این دوره است.

احمدی نژاد افزود: برای اولین بار لایحه اصل 44 در دولت نهم به مجلس داده شد که بر اساس آن تکلیف اقتصاد کشور را مشخص کرد. بیست و چند سال دعواهای زرگری بود که با اصل 44 کاملا این مسئله مشخص شده است.

رئیس جمهور لایحه مالیات بر ارزش افزوده را جزء کارهای زیربنایی دولت دانست که اقتصاد را شفاف کرده و ادامه داد: در خصوص همین لایحه دیدم چه کسانی با آن مخالفت کردند. ما برای تامین مسکن مردم به مجلس لایحه دادیم. لایحه مدیریت حمل و نقل و سوخت جزء کارهای اصلی است که در این دولت انجام شد.

وی با اشاره به لایحه هدفمندی یارانه ها که همه اقتصاد را تحت تاثیر خود قرار داد افزود: هدفمندی یارانه ها جزء همین قوانین پایه است. قانون مبارزه با پولشویی و قانون جامع آب و خاک در این دولت ارائه شد. لایحه جامع مالیاتی را تهیه کردیم که البته تلاش های بسیاری شد که به تصویب نرسد. الان در بخش های بسیاری روشن شده است که باید در بخش هایی مانند کشاورزی، صنعت، مسکن و حمل و نقل و مالیات چه باید بکنیم. این ها همه کارهای این دولت است.

احمدی نژاد با بیان این که این دولت قانونمدار ترین دولت تاریخ است تصریح کرد: قانون مداری را باید در عمل جست و جو کرد نه در دعواهای سیاسی. من یادم نمی آید در این هشت سال از چراغ قرمز یا خط ویژه ای عبور کرده باشیم. این در حالی است که برخی بخش ها از قانون عبور می کنند.

وی با تاکید بر این که از هیچ خط ویژه ای عبور نکردیم گفت: رئیس جمهور باید از قانون اساسی دفاع کند. من به عنوان نماینده ملت اگر بعضی وقت ها به یک مصوبه معترضم اسمش قانون گریزی نیست. یک مورد نتوانستند قانون گریزی علیه دولت اثبات کنند. من به عنوان رئیس جمهور سوگند خوردم حافظ قانون اساسی باشم. قانون اساسی مادر همه قوانین است و اگر درست اجرایی نشود چیزی باقی نمی ماند. این عین قانون مداری است که بگوییم چه چیزی خلاف قانون اساسی است.

احمدی نژاد اظهار داشت: این اسمش قانون گریزی نیست. کسانی که هر جور قانون را تفسیر می کنند قانون گریز هستند. قوانین را نه تنها محترم بلکه تا حدی مقدس می دانیم. آن هایی که دولت را متهم می کنند می خواهند کارهای خود را بپوشانند. چه دلیلی دارد رئیس جمهور قانون را زیر پا بگذارد. دولت که به دنبال منافع شخصی و گروهی نیست که قانون را زیر پا بگذارد.

رئیس جمهور تاکید کرد: مهمترین قوانین کشور در این دولت تدوین و تقدیم مجلس شده است و پایه کشور بر اساس قانون در این دولت ریخته شده است.

احمدی نژاد در پاسخ به سوال مجری برنامه که عده ای می گویند دولت بیشتر به کارهای روبنایی توجه داشته تا کارهای زیربنایی و همچنین حدود 10 میلیون نامه مردمی نمونه ای از همین کارهای روبنایی است گفت: این که کشوری دیوان سالاری سیستمی داشته باشد یک آرزوست. بعید می دانم کسی بتواند ادعا کند می تواند چنین سیستمی را ایجاد کند. آیا آمریکا الان این گونه است کدام کشور این گونه است. اتفاقا این نوع نگاه نشانه کار زیربنایی است و در زندگی مردم تاثیرگذار است.

وی با اشاره به شب های قدر و این حدیث امام علی (ع) به مسئولان حکومتی که کارهای مهم شما را از کارهای جزئی مردم غافل نکند ادامه داد: خیلی از مردم در همین بخش ها مشکل دارند. من مخالف دیدگاهی هستم که می گوید در مسیر توسعه باید بخشی از انسان ها له شود. این نگاه غیر انسانی است. دولت 38 میلیون نامه را جواب داده ولی آیا از کارهای زیربنایی باز مانده است؟ بخش های مهمی از کارهای عمرانی در واقع زیرساخت است. وقتی اقتصاد را درست می کنید باید تولید را سامان دهید و مقدمه تولید زیرساخت است.

وی با اشاره به کارهای زیربنایی دولت ادامه داد: اصل 44 که قانون وسیعی است در این دولت اجرا شد. 16 نهاد جدید برای این قانون تاسیس شد در این دولت واگذاری ها چندین برابر شد که همه اش شفاف بود این ها کارهای زیربنایی است.

رئیس جمهور با بیان این که ای کاش اجازه می دادند از همان اول همه گام های هدفمندی یارانه ها را اجرا کنیم گفت: همه اقتصاد کشور را این قانون تحت تاثیر قرار داده و زیربنایی است. ما صندوق توسعه ملی را به عنوان پشتوانه ای برای تولید تاسیس کردیم که اقدام زیربنایی است.

وی با بیان این که بدهی هایی گندم کاران را از سال 72 داشته اند تسویه کرده ایم گفت: نگاه کنید الان وضع کشاورزان چگونه است. نمی گوییم مطلوب است اما فاصله را ببینید همه این ها حاصل کارهای زیربنایی است.

احمدی نژاد ادامه داد: نقاط کلید اقتصاد کشور مانند مالیات، هدفمندی و اصل 44 دستکاری کرد. من در 25 سال قبل از این دولت سراغ ندارم که این قدر کارهای زیربنایی انجام شده باشد ما بانک قرض الحسنه ایجاد کردیم. در چهارماهه اول سال صادرات غیرنفتی کشور ما با واردات برابر شد. یادمان نرفته قبلا وقتی 200 میلیون دلار به صادرات غیرنفتی اضافه می شد جشن می گرفتند. کدام دولت در گذشته توانسته صادرات غیرنفتی را این چنین افزایش دهد. ما از روز اول با برنامه وارد شده ایم. چندین جلسه با صادر کنندگان داشتیم و نواقص را اصلاح کردیم.

وی گفت: 8 سال پیش تلفن موبایل حدود 2 میلیون تومان بود اما الان با پنج هزار تومان می توان خط تلفن همراه خرید که 2500 تومان شارژ دارد، یعنی قیمت صفر که این اتفاقی نیست.

به گزارش خبرنگار مهر محمود احمدی نژاد در گفتگوی تلویزیونی با مردم در پاسخ به این سئوال که آیا جدا شدن بسیاری از مدیران ارشد در دولت های نهم و دهم نشان دهنده داشتن برنامه بود یا بی برنامگی اظهار کرد: این موضوع حتما نشان دهنده داشتن برنامه است چون اگر برنامه ای نبود نیازی به تغییر هم وجود نداشت ضمن اینکه در این بین تغییر مهم نیست بلکه هدف و برنامه دولت مهم است.

رئیس جمهور با طرح مثالی فوتبالی افزود: بهترین مربیان دنیا هم تغییرات زیادی در ترکیب خود انجام می دهند. ممکن است یک بازیکن 5 دقیقه بازی کند اما مهم نتیجه ای است که از عملکرد او برای تیم باقی می ماند بر این اساس در کار مدیریت هم باید نتیجه عملکرد را ببینیم. متاسفانه برخی اصالت را به این می دهند که یک فرد باید باشد. به نظر بنده اصالت با هدف ترسیم شده است.

احمدی نژاد تصریح کرد: نگاه ما در این تغییرات و جابجایی ها جناحی، سیاسی و شخصی نبود بنده هم هیچ وقت توضیح ندادم که چرا فلان فرد را کنار گذاشتم چون معتقدم که برای پست خلق نشده بلکه حق هدفی است که برای مردم از سوی دولت ترسیم شده است.

وی در پاسخ به این سئوال که  با توجه به اینکه عدالت تیتر اصلی دولت های نهم و دهم بوده است آیا در کشور ما امروز شرایط عادلانه تر از 8 سال گذشته است گفت: عدالت یک هدف آرمانی است آرزوی ما عدالت مطلق است که انسان کامل باید آن را اجرا کند چون اوست که تجلی عدالت است اما برای اجرای عدالت نسبی کارهای زیادی نظیر سهام عدالت صورت گرفت.

رئیس جمهور خاطرنشان کرد: سهام عدالت مهمترین کار اجرایی و نرم افزاری در کشور است که تا 49 میلیون نفر هم جلو خواهد رفت. هدفمندی یارانه ها، ایجاد بنگاههای کوچک، افزایش حقوق بازنشستگان و کارکنان رده پائین، کمک به زندانیان معسر، افزایش قرض الحسنه ها از جمله اقدامات دولت برای اجرای عدالت بود.

وی با اشاره به اینکه قرض الحسنه ها در این دولت به شدت افزایش یافت یادآور شد: این موضوع باعث شد که ضریب جینی پائین بیاید. امروز به رغم افزایش مصرف کل ضریب جینی و نسبت کاهش یافته و این نشان می دهد که به سمت عدالت حرکت کرده ایم.

احمدی نژاد در پاسخ به این سئوال مجری برنامه که در حوزه علم و فناوری چه کرده اید چرا که یکی از اتهامات مطرح درباره دولت شما به حاشیه رانده شدن نخبگان است عنوان کرد: من خودم دانشگاهی هستم و اگر در این کشور نخبه محسوب می شوم می خواهم از این جایگاه سخن بگویم چرا که هیچ وقت سعی نکرده ایم از تعابیری استفاده کنیم که معیار مشخصی ندارد. سطح سواد و تحصیلات اعضای دولت های نهم و دهم از همه دولت های گذشته بالاتر است و مدارک آنها هم جدی و واقعی است. نیمی از اعضای دولت عضو هیات علمی هستند و 5-6 استاد تمام دانشگاه در دولت فعالیت دارند.

وی اضافه کرد: وقتی یک دولت دانشگاهی سر کار می آید به فکر پیشرفت فناوری و علم است چرا که بنده اعتقاد دارم کشور را باید عالمانه اداره کرد و این موضوع را بارها متذکر شده ام. در اینجا می خواهم به برخی از دستاوردهای علمی کشور که برای اولین بار صورت گرفته است اشاره کنم.

رئیس جمهور با اشاره به ایجاد معاونت علمی و فناوری از سوی دولت نهم گفت: این موضوع که آرزوی چند ده ساله بود باعث ایجاد رابطه بین دانشگاه و صنعت شد. یکی دیگر از کارهای علمی ما ایجاد بنیاد نخبگان بود و صندوق حمایت از نخبگان و شرکت های دانش بنیان هم در این دولت ها شکل گرفت. همچنین اسناد اصلی علمی کشور در این دولت به تصویب رسید و نتایج آن هم این بود که 2-3 سال است که سرعت اول در پیشرفت علمی را داریم. این را هم ما نمی گوییم بلکه دیگران می گویند حال آیا دولت در اینها نقشی ندارد؟

وی با طرح این سئوال که مگر ما هسته ای نشده ایم افزود: هم اکنون 12 هزار سانتریفیوژ در سایت های هسته ای ما می چرخد و 5 هزار سانتریفیوژ دیگر آماده کلید خوردن است. مگر ما ماهواره و موجود زنده به فضا نفرستادیم غیر از سکوی پرتاب همه این مسائل مربوط به همین دولت است.

احمدی نژاد تصریح کرد: بسیاری از مدارس کشور در این دولت هوشمند شده اند و ما توانستیم در موضوع هسته ای نیز صفحه سوخت را خودمان بسازیم در حالی که بسیاری از دشمنان ما می گفتند که شما نمی توانید این صفحات را بسازید. ما هم اکنون بر دانش لیزر احاطه داریم و بسیاری از داروهای نوترکیب را که عدد امروز آن به 30 از 2 در سال 84 رسیده است را خودمان می سازیم لذا فکر می کنم که یک جهت فکری در حوزه علم و فناوری داشته ایم.

رئیس جمهور در پاسخ به این سئوال که بحث مدیریت انرژی یکی از مباحث اصلی امروز جامعه بویژه در کشور های پیشرفته است. امروز کشور در این حوزه در چه وضعیتی قرار دارد و چه اقداماتی در دولت شما برای مدیریت انرژی صورت گرفته است اظهار کرد: بالاخره انرژی بخش اصلی اقتصاد است. اقتصاد انرژی نیز موضوع مهمی است، مدیریت انرژی باعث پیشرفت خیلی از کشورهای جهان شده است. در کشورمان در سال 85 مصرف متوسط بنزین روزانه 75 تا 76 میلیون لیتر بود که اگر آن منحنی ادامه می یافت امروز مصرف بنزین در کشور بالای 130 تا 140 میلیون لیتر در روز بود که در این صورت باید تمامی 2.5 میلیون بشکه نفت صادراتی کشور به این بخش اختصاص داده می شد.

وی از طراحی کارت سوخت به عنوان یکی از مهمترین کارهای دولت خود در حوزه مدیریت اقتصاد انرژی یاد کرد و ادامه داد: آیا با سهمیه ای شدن سوخت اتفاقی در کشور رخ داد در حالی که بسیاری بیم آن داشتند که موضوعات امنیتی در کشور بوجود بیاید. نمی خواهم  بگویم که صد درصد این حوزه را کنترل می کنیم اما نتایج آن بسیار شگفت انگیز است. اکنون بعد از 7 سال و سه برابر شدن خودروها در کشور مصرف بنزین روزانه به 62 میلیون لیتر و مصرف گاز به 18 میلیون متر مکعب رسیده است که این موضوع کار بزرگی در کشور محسوب می شود.

احمدی نژاد با تاکید بر اینکه هیچ دولتی زیر بار طراحی کارت سوخت و سهمیه بندی بنزین نمی رفت چرا که از جایگاه خود بیم داشتند افزود: ما در این موضوع ریسک کردیم اما با مردم صادقانه صحبت کردیم و آنها هم پذیرفتند این موضوع باعث شده است که کشور ما امروز به یکی از صادرکنندگان سوخت در دنیا تبدیل شود.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر بسیاری از ماشین ها را در کشور گازسوز کرده ایم در حالی که در ابتدای گازسوز کردن خودروها خیلی از افراد از نبود قطعات و احتمال اجرایی نشدن این طرح ابراز نگرانی می کردند اما اکنون 15 میلیون خودرو گازسوز در دنیا وجود دارد که سه میلیون از این خودروها در ایران است.

رئیس جمهور با بیان اینکه در این دولت یک میلیون و 350 هزار خودرو فرسوده در کشور از رده خارج شد خاطرنشان کرد: البته کار تمام نشده است فکر می کنیم که هدفمندی باید به طور کامل اجرا شود تا حلقه های مدیریت سوخت در کشور کامل گردد.

به گزارش خبرنگار مهر در ادامه گفت و گوی تلویزیونی محمود احمدی نژاد رئیس جمهور فعلی کشورمان که به صورت زنده از شبکه اول سیما در حال پخش بود مجری از وی پرسید: در مبارزات انتخاباتی سال 84 من یک سوالی در حوزه فرهنگ و هنر از شما پرسیدم با توجه به صحبت هایی که داشته اید و کارهایی که در شهرداری انجام داده اید به نظر می رسد بیشتر اهتمام به کارهای عمرانی دارید و نسبت به حوزه فرهنگ و هنر ندارید و شما گفتید ما یک ملت فرهنگی و متمدن هستیم و سرمایه ما فرهنگی است لذا قصد داریم تولیدات انبوه در حوزه فرهنگ و هنر داشته باشیم و توجه ویژه ای به این بخش انجام دهیم. فکر می کنید تا چه اندازه در این زمینه موفق بوده اید.

رئیس جمهور پاسخ داد: باید بدانید که متولی فرهنگ تنها دولت نیست. فرهنگ را ملت حفظ کرده اند و از این به بعد هم ملت حفظ خواهند کرد. دولت تنها باید موانع را بردارد و تشریح کند که ما نیز سعی کردیم این کار را انجام دهیم.

وی با بیان این که اگر بخواهیم به صورت تخصصی وارد حوزه فرهنگ شویم اختلاف نظرهای زیادی به وجود می آید گفت: عوامل زیادی در تصمیم گیری های فرهنگی دخالت دارند اما در این دولت اتفاقات خوبی افتاده است. امروز خودباوری ملی در یک سطح بالا و مطلوبی قرار دارد و بسیار بیشتر از سال 84 است.

وی افزود: محصولات علمی، صنعتی، تکنولوژی، خودباوری، امید، شجاعت، آگاهی نسبت به مسائل جهانی، همبستگی ملی که امروز در اوج است این ها همه اقدامات فرهنگی است و کار دولت نیز در همین سطح از اقدامات فرهنگی است.

احمدی نژاد با بیان این که در حوزه فیلم نیز کارهای خوبی انجام گرفته است گفت: موانع ساختاری، فرهنگی، تعصباتی و خودخواهی داریم اما علی رغم همه این ها در این حوزه پیشرفت های زیادی داشته ایم. اما منظورم این نیست که همه این اقدامات را دولت انجام داده است.

رئیس جمهور با بیان این که در حوزه کتاب در این 8 سال به اندازه چند برابر 25 سال گذشته کتاب چاپ شده است گفت: در حوزه موسیقی، نقاشی و هنر کارهای عملیاتی بسیار خوبی انجام شده است.

وی ایران را کارگاه هنر نامید و گفت: ما به هیچ وجه از این مجموعه عملیات فرهنگی در کشور راضی نیستیم و ما باید جریان ساز فرهنگی در دنیا باشیم.

رئیس جمهوری با بیان این که در فرهنگ عمومی کارهای بسیار خوبی در این دولت انجام گرفته است گفت: در زمینه های شجاعت، عشق به ایران، خودباوری، خودآگاهی، اعتماد به نفس، عشق به سرزمین، افتخار به ایرانی بودن و فرهنگ کار و تلاش و حذف فرهنگ اشرافی گری، ساده زیستی، پاک دستی مسئولین اقدامات خوبی صورت گرفته است.

وی با بیان این که برای اولین بار در این دولت میراث معنوی ثبت شد گفت: در گذشته تنها میراث ملموس ثبت می شد مانند پل، ساختمان و باغ اما میراث معنوی نرم افزار است مانند نوروز، تعزیه و خطبه حضرت زهرا (س) که بعضی از آن ها ثبت جهانی شده است.

احمدی نژاد در ادامه با اشاره به دیگر اقدامات فرهنگی دولت بیان داشت: ما برای اولین بار سند مهندسی فرهنگی کشور را ثبت کرده ایم و این نیز از کارهای زیرساختی و قانون مدار است. همچنین کاهش ساعت کار زنان سرپرست خانوار، مطرح کردن خطر اضمحلال نسل و هشدار نسبت به آن نیز از دیگر اقدامات فرهنگی بوده است.

وی با بیان این که این دولت فرهنگ امامت را به صورت وسیع مطرح کرد گفت: اخلاق، فرهنگ، انسانیت، پیشرفت، عزت همه در سایه امامت است و حلقه اتصال به آسمان است. اگر کسی متصل به این حلقه شد بالا می رود و اگر نشد راهی برای بالا رفتن نیست.

احمدی نژاد همچنین با اشاره به موفقیت های ورزشی ایران در دولت دهم که آن را جزئی از فرهنگ دانست گفت: ما برای اولین بار به عنوان اول گروه به جام جهانی فوتبال صعود کردیم، برای اولین بار به لیگ برتر جهانی والیبال و جام جهانی بسکتبال رفتیم، در المپیک مقام آوردیم، در مسابقات جهانی هر روز مدال می آوریم و برای اولین بار رتبه چهارم المپیاد و المپیک مهارت را کسب کردیم و این مهارت هم تکنولوژی است و هم فرهنگ.

در ادامه مجری پرسید: رئیس جمهور یک مدیر ارشد کلان است و طبیعی است باید به همه حوزه ها به صورت متوازن نگاه کند اما با توجه به تخصص ویژه جناب عالی در حوزه حمل و نقل و ترافیک انتظار می رفت در این هشت سال یک کار ویژه تری نسبت به سایر بخش ها اتفاق می افتاد. به نظر شما آیا امروز وضعیت بهتری در این بخش نسبت به قبل داریم.

رئیس جمهور نیز پاسخ داد: باید این موضوع را از مردم بپرسید. مردم امروز وضع جاده ها و ایمنی جاده ها را چطور می بینند و فکر می کنم شرایط خیلی هم در شهرها و هم در روستاها بهتر شده است.

وی با بیان این که بیشترین سرمایه گذاری را این دولت برای حمل و نقل عمومی در شهر ها انجام داده است ادامه داد: این دولت 9 برابر کل دولت های قبل در این زمینه سرمایه گذاری کرده است و در کنار آن نیز سرمایه گذاری انجام داده است.

احمدی نژاد افزود: در سال 84 تعداد کشته های ما در جاده ها نزدیک به 28 هزار نفر بود و سالانه بین 10 تا 12 درصد رشد کشته شدگان را داشتیم و اگر همین آمار امروز نیز ادامه داشت امروز آمار کشته ها به بالای 60 هزار نفر می رسید اما با توجه به این که هشت سال از این موضوع گذشته است و تعداد خودرو سه برابر شده است و تردد هم به همین میزان. تعداد کشته های ما سال 91 زیر 19 هزار نفر رسید و بالاترین سرعت کاهش آمار کشته ها را ایران در دنیا کسب کرد.

در ادامه مجری پرسید: ما همیشه در کتاب جغرافی که در مدرسه می رفتیم می خواندیم مساحت ایران یک میلیون و 648 هزار کیلومتر مربع است و شما یک عددی را چند بار گفتید که به این عدد نمی خورد. نمی دانم چطور محاسبه کردید اما وقتی که این را گفتید و در ادامه اضافه کردید که به هر خانواده ایرانی هزار متر زمین می دهیم خیلی ها گفتند آقای دکتر چون دیده است جمعیت ایران در این مساحت جا نمی شود مساحت را بزرگ کرده تا به همه زمین برسد. این عدد از کجا آمده و این هزار متر، دو هزار مترها چه می شود؟

احمدی نژاد پاسخ داد: اگر ما به هر خانواده ایرانی هزار متر بدهیم می شود دو میلیون و صد هزار هکتار و وسعت ایران با همان رقم قبلی ای که شما گفتید می شود 165 میلیون هکتار پس کم نمی آورید پس بدانید جمعیت زیاد هم شود هنوز هم جا دارد.

وی افزود: در همین زمینه سازمان جغرافیایی مامور شد برود تحقیق کند و نقشه برداری های و عکس برداری های هوایی با دستگاه های بسیار دقیق انجام شد و یک میلیون و 873 هزار هکتار وسعت داریم و گفته ایم که کتاب های جغرافی را هم درست کنند.

همچنین احمدی نژاد در پاسخ به این سوال که در حوزه عمران و زیرساخت دولت چه خدماتی داشته است گفت: خیلی زیاد، همیشه ما در برق قطعی داشتیم. یک قطعی برنامه ریزی شده اما امروز شبکه پایدار است و جزء صادر کنندگان بزرگ برق در منطقه هستیم و کشوری که خاموشی داشته است به صادرکننده برق تبدیل شده است و وزارت نیرو سال گذشته از محل صادرات برق 2 میلیارد دلار درآمد داشت.

وی ادامه داد: یکی از آرزوهایی که بارها مطرح شده بود و 100 سال سابقه داشت انتقال آب از دریای شمال و جنوب به دشت مرکزی بود که امروز پروژه اش در دولت تعریف شده و منابع آن نیز مشخص شده است. انتقال آب از دریاچه ارس به ارومیه نیز پروژه اش شروع شده است. خیلی دولت های گذشته قول دادند اما ما عمل کردیم.

وی با بیان این که در دولت ما تعداد مسکن از تعداد خانوارها پیشی گرفت گفت: همیشه تعداد خانوارها نسبت به مسکن یک ممیز خرده ای بود اما امروز به زیر یک رسیده است.

احمدی نژاد انجام کارهای عمرانی در کشور به صورت عادلانه را از دیگر اقدامات این دولت نام برد و گفت: هیچ جا نمی توانید بگویید که در این دولت فراموش شده است.

وی با اشاره به پروژه های مهر ماندگار گفت: در این پروژه تعریف شده بود که تمام پروژه هایی که پروژه های ملی و بالای 50 درصد است را تمام کنیم و امروز اکثر آنها به اتمام رسیده و برخی از آن ها نیز به حدود 85، 92 درصد کار رسیده است و تا یک سال و نیم آینده پروژه برای افتتاح وجود دارد و با این کار، کارهای بسیار سنگینی را از روی دوش دولت آینده برداشته ایم.

به گزارش خبرنگار مهر محمود احمدی نژاد رئیس جمهور کشورمان در گفتگوی تلوزیونی در پاسخ به سئوال مجری برنامه درباره روابط بین الملل و اینکه در عرصه های جهانی دولت های نهم و دهم چه نوآوری هایی داشته است و اگر بخواهیم در مورد اولین ها صحبت کنیم شما چه کارهایی انجام داده اید که جدید بوده است گفت: من نزدیک به 115 مسافرت خارجی داشته ام.

وی افزود: اولین و مهمترین کار ما یک گفتگوی دوجانبه با ملت ها بود که برای اولین بار اتفاق افتاد، که رئیس جمهوری با ملت ها حرف بزند و ملت ها هم با رئیس جمهور صحبت کنند و او حرف ملت ها را بفهمد یک ادبیات واحد و به تعبیر امروزی گفتمان جدیدی با عنوان گفتمان مردمی در دنیا شکل گرفت یعنی ما بودیم و مردم.

احمدی نژاد اظهار داشت: ما در هر کشوری که بودیم با مردم در تلویزیون، اجتماعات و گروههای مختلف مستقیما صحبت می کردیم و وقت می دادیم که مردم خودشان صحبت کنند اول 10 یا 15 نفر از مردم صحبت می کردند بعد ما صحبت می کردیم این گفتمان فصل مشترک مطالبات فطری ملت هاست.

رئیس جمهور ادامه داد: همه جا ما از عدالت، آزادی و کرامت انسانی حرف زدیم و استقبال گسترده ای شد یعنی در حال حاضر من هر روز که صحبت می کنم هر جای دنیا که گوش می دهند می فهمند من هم حرفهای آنها را می فهمم.

وی تصریح کرد: ما گفتیم نظمی که در دنیا وجود دارد نظم یکطرفه است از دوران برده داری و استعمار تاکنون همه جا را گرفته است و بررسی دقیق کردیم که آن ستون فقرات و حلقه اتصال کجاست؟ و تضمین ماندگاری نظم چیست؟

احمدی نژاد خاطرنشان کرد: دیدیم که این نظم خدا، پیامبر و ارزشهای اخلاقی را نفی می کند پس چه چیز باعث هبستگی این بلوک هست. همبستگی این بلوک حول محور صهیونیست و نظام صهیونیستی است و این محور برای آنها مقدس است و تنها چیزی است که برای آنها باقی مانده است. روی خدا و حضرت مسیح تعصب ندارند اما روی این موضوع تعصب دارند.

رئیس جمهور ادامه داد: همه منافع تاریخی سرمایه داری، برداری و استعمار روی صهیونیست خلاصه شده است. صهیونیست هم زور می گوید و سرزمین ها را اشغال کرده است موضوع جنگ مطرح می شود که اهل جنگ نیستیم ما می خواهیم با فکر کارهایمان را جلو ببریم.

وی تاکید کرد: این مسئله منجر به طرح دو سئوال شد. دو سئوال از هولوکاست. تمام ادعاهای غرب درباره آزادی اندیشه ، جریان آزادی زیر سئوال رفت. ما گفتیم چرا اجازه نمی دهید تحقیق شود و هر چه خواستند پاسخ دهند بدتر شد.

احمدی نژاد ادامه داد: سئوال دوم ما این بود که اگر هولوکاست اتفاق افتاده کجا اتفاق افتاده است؟ چه کسی این کار را انجام داده است؟ به فلسطین چه ارتباطی دارد؟ پس معلوم است که کاسه ای زیر نیم کاسه است، پس معلوم است که شما طرحی داشته اید که فلسطین را اشغال کنید و این هم بهانه است. آنها نمی توانستند جواب دهند البته بعضی ها در داخل گفتند که این به نفع صهیونیست ها شده و باعث شد غربی ها بیشتر حمایت کنند آنها متوجه نمی شوند که صهیونیسم و غرب یعنی چه؟

رئیس جمهور اظهار داشت: به نظر من این افراد ساده انگاری می کنند آنها برای حمایت از رژیم صهیونیستی منتظر ما نیستند آنها همه ارزشهای خود را زیر پای رژیم صهیونیستی قربانی کرده اند. دموکراسی ، آزادی ، اخلاق، حقوق بشر و همه را زیر پا گذاشته اند. اگر این طور به نفع آنها شده است پس چرا اینقدر عصبانی هستند؟ پس چرا صهیونیست ها گفته اند باید احمدی نژاد را نابود کنیم و اسمش باید از تاریخ محو شود؟ چرا باید بگویند که کاری کنیم که کسی حاضر نباشد کنار احمدی نژاد عکس بیاندازد و حمایتش کند؟ معلوم است که عصبانی هستند.

وی گفت: آنها برای اینکه دل خودشان را خوش کنند می گویند. این مسئله به نفع ما شد و بعضی ها نیز اینجا تکرار می کنند در صورتیکه این کار واقعا بزرگی بود که برای اولین بار انجام شد.

احمدی نژاد خاطرنشان کرد: اتفاق مهم دیگری که افتاد اصلاح معاهده ان پی تی بود. ان پی تی همان معاهده هسته ای است؛ ما مطلع شدیم چیزی را پخت و پز کرده و می خواهند در مجمع عمومی کشورها در سازمان ملل تصویب کنند. دو نکته مهم در این موضوع وجود داشت؛ اولا پذیرش پروتکل الحاقی را برای همه اجباری می کرد غیر از آمریکا و دوستانش. اسم ایران را به عنوان متخلفی که باید بپذیرد و باید فعالیت های هسته ای را تعطیل کند آورده بود. ما گفتیم این نمی شود و من تصمیم گرفتم به نیویورک بروم.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه معمول نبود که سران کشورها در این اجلاس شرکت کنند اظهار داشت: اما من گفتم می خواهم بروم و 11 پیشنهاد ارسال و در سخنرانی سازمان ملل نیز مطرح کردم. 10 پیشنهاد به مجمع رفت و تصویب شد، یکی از پیشنهادات با مقاومت روبرو شد اما الزامی بودن پروتکل برداشته شد، بخش مهمی از پیشنهادات ما مربوط به کنترل سلاح های هسته ای و خلع سلاح هسته ای بود به علاوه اسم ایران بیرون رفت و رژیم صهیونیستی جایگزین شد که باید زیر نظر آژانس باشد. این اتفاق بزرگی بود که ما رفتیم و تمام صحنه عوض شد.

وی ادامه داد: ما در مقابل نظام سلطه طرح مدیریت مشترک را مطرح کردیم و گفتیم که این امکان نیست که مدیریت تنها در دست چند کشور باشد. مدیریت مشترک جهانی ایده جدیدی است این ایده عملیاتی است و زمانی که مدیریت مشترک جهانی مطرح باشد صالحان بالا می روند. فصل مشترک همه ملتها فطرت الهی، عدالت، پاکی و صلح است، زمانی که صالحان بالا می روند به اندیشه مصلح کل، عدالت جهانی، آزادی و کرامت جهانی می رسیم. ما این مقدمه را چیدیم تا به اندیشه مهدویت و دکترین مهدویت رسیدیم و نظام جهانی عدالت را جایگزین کردیم این یک تئوری کامل است که در دنیا مطرح شده است.

احمدی نژاد افزود: این تئوری کامل در مقابل نظام سرمایه داری و نظام مارکسیستی که البته تقریبا از بین رفته است برای اولین بار در دنیا مطرح شد. عدالت جهانی ، مدیریت مشترک صالحان حرفی است که همه می پذیرند، مقاومتی نیست ما انتهای پیام همه انبیای الهی را مطرح کردیم و اکنون این برای اولین بار در دنیا تبدیل به ادبیات شده است. ما می گوییم امام زمان و برای اولین بار مفهوم امام زمان در دنیا مطرح شده است.

رئیس جمهور تصریح کرد: زمانی می گویند امام زمان می آید دو سوم مردم دنیا را می کشد! اما امام زمانی که ما مطرح کرده ایم از جنس بهار است، جنس بهار، عشق، دوست داشتن و زیبایی است از جنس عشق به همه انسانهاست. امام زمان از دل و فطرت مردم است. امام زمانی که ما مطرح کرده ایم با مردم آشناست و غریبه نیست به همین دلیل این موضوع را در بین مسیحیان، بودائیان نیز مطرح می کنیم و استقبال هم می شود. این برای اولین بار اتفاق افتاده و آثار خودش را نیز خواهد داشت.

وی در پاسخ به سئوال دیگری در این باره که یکی از قول هایی که شما داده بودید این بود که حلقه بسته مدیریتی را بشکنید و دولت را کوچک و چابک کنید امروز دولت بزرگتر از سال 84 هم به لحاظ ابعاد و هم ساختار و هم کسانی که در دولت کار می کنند شده است بیان کرد: سئوال خوبی را مطرح کرده اید ما یک اعتقاد پایه داریم و از این راستا به دولت نگاه می کنیم دولت برای مردم است دولت همیشه با مردم، کنار مردم و از مردم است. دولت غیر از این معنایی ندارد دولت باید از دل مردم بیرون بیاید.

احمدی نژاد گفت: در تمام 8 سال ما سعی کرده ایم در کنار مردم باشیم اراده عموم به هر سمتی که باشد ما به همان سمت رفتیم در تمام این سالها کسی احساس نکرد که دولت در مقابلش است حتی مخالفین ما احساس نکردند که دولت در مقابل آنهاست مخالفت کردند اما مقابله ای وجود نداشت. ما همیشه کنار مردم بودیم و اولین دولتی هستیم که در دل مردم بوده ایم هیچ دغدغه ای نداریم و بعد از 8 سال من به خیابان و کنار مردم می روم.

رئیس جمهور افزود: با این نگاه مدیریت ها را سازمان دادیم هر کس با مردم بود و این اندیشه را قبول داشت در دولت جای داشت و هر کس از این اندیشه فاصله گرفت از دولت جدا می شد. ما برای اولین بار در تاریخ کشور به سفرهای استانی رفتیم و با مردم همه شهرها ملاقات کردیم. دولت همه مردم و کشور را می شناسد.

وی تصریح کرد: اما در پاسخ به سئوال شما ما بخش عمده ای از دولت را کوچک کردیم بیش از 700 هزار نفر از دولت بیرون رفته اند و دولت کوچک شده است. دولت بر همه امور کشور اشراف داشت و این نکته بسیار کلیدی است ما تمرکز زدایی کردیم و اختیارات را واگذار کردیم و از همه مهمتر پاکی و ساده زیستی و در هم شکستن اشرافیت دولتی بوده است.

احمدی نژاد ادامه داد: ما از ریخت و پاش هایی که اتفاق افتاده جلوگیری کردیم. اعضای دولت تعهد دادند که کار اقتصادی شخصی در دولت نکنند و تقریبا همه رعایت کردند. دیدید که همه دستگاهها بسیج شدند که بتوانند یک مورد سوءاستفاده دولت و اعضای اصلی دولت را بدست بیاورند که نشد و این اتفاق به فضل الهی نخواهد افتاد چرا که تعهد داده اند و روی تعهدشان هستند. اعضای دولت پاک کار کرده اند و این تبدیل به یک فرهنگ و جریان شد و یک الگوی جدیدی از مدیریت عرضه شد که من در آن کوچکترین هستم.

رئیس جمهور گفت: چون در دولت همه متعهد به مردم بودند این برکت کرد یعنی به یک اقیانوس متکی شدند و مردم پشتیبانی، هدایت و حمایت کردند. من فکر می کنم اکنون یک لایه ای از مدیران توانمند ، متخصص و کاملا مردمی و پاکدامن در کشور تولید شده است.

به گزارش خبرنگار مهر محمود احمدی نژاد در پاسخ به این پرسش مجری برنامه که آقای احمدی نژاد از شنبه و پس از اتمام دوران ریاست جمهوری اش چه خواهد کرد چرا که حرف های زیادی درباره فعالیت های او مطرح می شود اظهار داشت: شما فکر می کنید که بنده به چه کاری بپردازم که مجری برنامه پاسخ داد شما قابل پیش بینی نیستید.

احمدی نژاد ابتدا به مزاح گفت: برای خودمم هم قابل پیش بینی نیستم!

وی افزود: بنده برای بعد از دوران ریاست جمهوری در نظر دارم که به فعالیت در حوزه علمی کشور و پرورش مدیران متخصص به ویژه در حوزه های خاص علمی بپردازم.

رئیس جمهور تصریح کرد: از مدت ها قبل کارهایی را انجام داده ایم و اساس نامه ای تنظیم کرده ایم. بخش اصلی کار قرار است یک دانشگاه بین المللی باشد که در راستای گفتمان جهانی حرکت خواهد کرد و می تواند از خارج هم دانشجو بگیرد و صرفا به دانشجویان ایران محدود نخواهد شد.

احمدی نژاد در پاسخ به این سوال که آیا کار سیاسی نمی خواهید بکنید گفت: تا منظورتان از کار سیاسی چه باشد من اصلا اهل حزب و این حرف ها نیستم البته این موضوع را قبلا تجربه کرده ام اما باورهایی در من بوجود آمده است که اهداف الهی را از این کانال نمی توان دنبال کرد. ضمن این که ملت در قالب حزب نمی گنجد.

وی یادآور شد: من اگر خاک پای ملت باشم کلاهم را به آسمان هفتم می اندازم اما این حرف هایی هم که بیان شد به این معنا نیست که هیچ کار و اقدام سیاسی نخواهیم کرد چون این گونه نمی شود و ما درباره زندگی و کشورمان حساس هستیم.

وی در پاسخ به این سوال که اگر پستی در نظام به شما پیشنهاد شود حاضرید در آن پست به فعالیت بپردازید گفت: ما خادم نظام هستیم.

احمدی نژاد در پاسخ به این سوال مجری برنامه که اگر شورای شهر چهارم شما را به عنوان شهردار تهران انتخاب کند حاضرید در این عرصه فعالیت هایتان را ادامه دهید خاطر نشان کرد: بنده حاضرم جوی های تهران را شبانه تمیز کنم. برای شهرداری تهران کاندیداهای زیاد و جوانی حضور دارند که شهردار هم می شوند ما عوارضمان را پرداخت خواهیم کرد اگر چه چندین برابر شده است.

وی گفت: این شب ها شب های دعا است و فرصت کم نظیری است. خدایی که ما را خلق کرده با ما دشمن نیست. خدواند دوست دارد انسان ها سعادتمند باشند. این شب ها فرصت دعا است همه برای هم دعا کنیم و دعا کنیم صاحبمان آنکه اصل است و بدلی نیست بیاید تا دنیا را اصلاح کند. این دولت برآمده از دعاهای مردم بود و دوام این دولت از دعای مردم بود. اکنون فصل دعا است برای رهایی زندانیان و امنیت و آرامش دعا کنیم. از خدا بخواهیم اما کم نخواهیم. دعا کنیم بهترین سرنوشت ها را برای ما رقم بزند.

رئیس جمهور در پایان گفت: یک جلسه دیگر نیز برای خداحافظی و حلالیت خواهی از طریق رسانه ملی با مردم به گفتگو خواهم نشست. البته  مدت زمان آخرین گفتگو با مردم از طریق رسانه ملی کوتاه خواهد بود.

 

کلید واژه ها: کارهای این دولت اولین برای اولین بار برای اولین در این دولت اولین بار دنیا عدالت


نظر شما :