کاخ سفید خواستار استرداد «اسنودن» به آمریکا شد

۲۶ تیر ۱۳۹۲ | ۱۷:۳۳ کد : ۱۹۱۸۶۸۳ سرخط اخبار

کاخ سفید اعلام کرد که مسکو باید مأمور سابق «سیا» که از برنامه جاسوسی نهادهای امنیتی آمریکا پرده برداشته را برای محاکمه به واشنگتن استرداد کند.

به گزارش فارس به نقل از خبرگزاری ریانووستی، «جی کارنی» سخنگوی مطبوعاتی کاخ سفید تصریح کرد که واشنگتن بر درخواست خود از مسکو برای اخراج «ادوارد اسنودن»، مأمور 29 ساله سابق «سیا» و پیمانکار سازمان امنیت ملی آمریکا، و استرداد وی به آمریکا تأکید مجدد دارد.

وی تصریح کرد: موضع ما در خصوص این موضوع همچون قبل است و بسیار واضح است و ما بر این باوریم که توجیه قانونی زیادی برای بازگرداندن اسنودن به آمریکا وجود دارد.

کارنی ادامه داد: این مسئله باید روشن شود که وقتی ما با فرضیات یا مباحثاتی درباره این ایده روبرو هستیم که اسنودن به نوعی تحت تعقیب است، بدانیم که وی یک شهروند آمریکایی است که اتهاماتی به وی وارد شده است و طبق نظام قانون ما، اسنودن باید تمامی فرایندهای مقرر برای محاکمه را در آمریکا طی کند و باید برای محاکمه به آمریکا بازگردد.

سخنگوی کاخ سفید تصریح کرد که اسنودن یک فعال حقوق بشر و یک مخالف نیست که به دنبال محافظت از خود در مقابل پیگرد سیاسی باشد.

وی ادامه داد که «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه است که در نهایت درباره سرنوشت اسنودن در روسیه تصمیم گیری می کند و آمریکا امیدوار است که با این کشور همکاری کند و اسنودن را از مسکو اخراج و به واشنگتن استرداد کند.

«ادوارد اسنودن» حدود یک ماه پیش به هنگ کنگ سفر کرد و در مصاحبه با روزنامه انگلیسی «گاردین» از برنامه جاسوسی آمریکا تحت عنوان «پریسم» پرده برداشت.

این برنامه به اف بی آی و سازمان امنیت ملی آمریکا اجازه می داد تا از تماس های تلفنی و ارتباطات اینترنتی شهروندان آمریکایی و شهروندان کشورهای دیگر جاسوسی کند.

افشای این اطلاعات خشم مقامات آمریکایی را برانگیخت و همچنین واکنش مقامات کشورهای اروپایی که طبق گزارشات اسنودن، نهادهای امنیتی آمریکا از آنها جاسوسی کرده را به همراه داشت.

اسنودن پس از آنکه برای کشورهای زیادی درخواست پناهندگی فرستاد، در نهایت توانست در مسکو پناهنده شود.

کلید واژه ها: آمریکا اسنودن جاسوسی مسکو


نظر شما :