ایندیپندنت خبر از احتمال کودتا در مصر داد

۰۹ تیر ۱۳۹۲ | ۱۳:۴۵ کد : ۱۹۱۷۹۷۹ سرخط اخبار

به گزارش خبرگزاری فارس، ایندیپندنت نوشت که طی چند روز آینده همزمان با برگزاری تظاهرات 30 ژوئن در مصر، چند سناریوی احتمالی برای مصر متصور است؛ سناریو نخست که احتمال آن ضعیف است این است که این اعتراضات به برکناری داوطلبانه مرسی از قدرت منجر شود که البته احتمال این سناریو بسیار ضعیف است زیرا اخوان المسلمین و هم پیمانان اسلام گرای آن آینده خود را در بقای مرسی در قدرت می بینند.

سناریوی دوم نیز این است که مرسی امتیازاتی را به معارضان ارائه کند که از جمله آن توافق بر سر تغییر دولت و تعدیل قانون اساسی است که این نیز به نظر احتمال ضعیفی است.

سناریو سوم نیز که کابوسی برای معارضان است، این است که تظاهرات به تدریج از بین برود و پس از آن با جماعت اخوان المسلمین که احتمالا قدرت بیشتری خواهند داشت، مواجهه شوند.

اما سناریوی چهارم دخالت نظامی است که به نوشته این روزنامه احتمال آن زیاد است اما نگرانی های زیادی در بر دارد و اگر ارتش در یک کودتای نرم به مرسی دستور دهد که از قدرت کناره گیری نماید و انتخابات جدید برگزار شود در آن صورت اسلام گراها احساس می کنند که به آنها خیانت شده است و چه بسا به استفاده از سلاح روی بیاورند و گذشته از آن سوال این است که آیا معارضین سکولار و لیبرال می توانند عملکردی بهتر از مرسی داشته باشند.

این روزنامه همچنین نوشت که مصری ها بویژه پس از گذشت یک هفته از کشتار طایفه ای و درگیری های خونین و حتی شایعه کودتای نظامی، خود را برای خشونت بیشتر همزمان با برگزاری تظاهرات معارضان آماده کرده اند.

کلید واژه ها: مرسی قدرت


نظر شما :