گروه 1+5 منتظر نتیجه انتخابات ایران است

۱۵ خرداد ۱۳۹۲ | ۰۱:۱۷ کد : ۱۹۱۷۰۱۹ سرخط اخبار

بازتاب سخنان مقام معظم رهبری در مراسم سالگرد ارتحال حضرت امام (ره)، بررسی احتمال ائتلاف نامزدهای اصلاح طلب در انتخابات، بررسی مواضع نامزدها در زمینه سیاست خارجی و هسته ای و انتظار گروه 1+5 برای مشخص شدن نتیجه انتخابات ریاست جمهوری، از جمله مهمترین مطالب انتخاباتی امروز مطبوعات جهان به شمار می رود. 

 
به گزارش «تابناک»، بخش عمده ای از مطالب انتخاباتی امروز مطبوعات جهان، به بازتاب سخنان مقام معظم رهبری در جریان مراسم سالگرد ارتحال حضرت امام (ره) اختصاص دارد. روزنامه «واشنگتن پست» از جمله مطبوعاتی است که به این موضوع پرداخته و می نویسد رهبر ایران نسبت به هرگونه تلاش خارجی برای ضربه زدن به فرایند انتخاباتی در ایران هشدار داده است. این روزنامه همچنین اشاره می کند که رهبر انقلاب وجود مشکلات اقتصادی در کشور را تأیید کرده، اما در عین حال ابراز امیدواری کرده اند که رئیس جمهور آینده بتواند این مسائل را حل و فصل نماید. واشنگتن پست می نویسد آیت الله خامنه ای نسبت به تکرار برخی اشتباهات دولت های فعلی و پیشین نیز به نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری هشدار داده و از آن ها خواسته از بیان وعده های غیرممکن و غیرعملی خودداری کنند. 
 
«واشنگتن اگزمینر» نیز سخنان مقام معظم رهبری را مورد توجه قرار داده و می نویسد رهبر ایران از نامزدهای انتخابات درخواست کرده در مقابل غرب آرام و ساکت نمانده و در پی امتیاز دادن به غرب نباشند. به اعتقاد اگزمینر، این سخنان، هشدار و خط قرمزی برای نامزدهاست مبنی بر اینکه آن ها تا کجا می توانند پیش بروند. در این مطلب به نقل از رهبر انقلاب آمده «برخی بر اساس این تحلیل غلط که باید برای کاهش عصبانیت غرب، به آن ها امتیاز بدهیم، منافع آن ها را مقدم بر منافع ملت ایران قرار می دهند. این غلط است». در ادامه این مطلب، به مواضع نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری درباره روابط خارجی و رابطه با غرب اشاره شده است.
 
اما احتمال ائتلاف اصلاح طلبان در انتخابات ریاست جمهوری، موضوعی است که مورد توجه خبرگزاری «ترند» قرار گرفته است. این خبرگزاری می نویسد یک چهره سرشناس اصلاح طلب گفته اعضای این طیف قصد دارند ضمن پیوستن به یکدیگر، از نامزدی حمایت کنند که دارای بیشتری شانس برای پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری است. این خبرگزاری به نقل از محمدعلی نجفی می نویسد اصلاح طلبان قصد دارند به طور جدی وارد رقابت های انتخاباتی شوند و بر همین اساس، یک کارگروه هفت نفره مشغول تهیه طرح هایی برای ائتلاف و حمایت از یک نامزد واحد است. با این حال، ترند اشاره می کند که محمدرضا عارف اخیراً گفته تمایلی برای شرکت در چنین ائتلافی ندارد. 
 
روزنامه «گالف نیوز»، برخی از مواضع علی اکبر ولایتی، نامزد انتخابات ریاست جمهوری را مورد توجه قرار داده و از تمایل وی برای برقراری همکاری میان ایران و فرانسه در موضوع سوریه خبر داده است. این روزنامه به نقل از ولایتی می نویسد: «پیشنهاد من در صورت انتخاب شدن این است که ایران و فرانسه با یکدیگر به مذاکره نشسته و با هم همکاری کنند تا راه حلی سیاسی برای بحران سوریه بیابند. من آماده ام تا این کار را انجام دهم». ولایتی گفته فرانسه به واسطه داشتن تاریخچه طولانی روابط با سوریه و لبنان، نسبت به دیگر کشورهای غربی در موضع بهتری برای حل بحران سوریه قرار دارد. گالف نیوز در ادامه به طور مختصر به مواضع فرانسه در قبال بحران سوریه اشاره کرده است. 
 
اما در میان مطالب انتخاباتی امروز، برخی از رسانه ها نیز به تحلیل کلی تر انتخابات و مباحث مربوط به آن پرداخته اند. «نشنال پست» با انتشار مطلبی در این زمینه مدعی شده رئیس جمهور آینده ایران یک چهره میانه رو نخواهد بود. این روزنامه که مطابق روال اخیر مطبوعات کانادایی در صدد زیر سوال بردن انتخابات ریاست جمهوری در ایران است، ادعا می کند با توجه به رد صلاحیت های صورت گرفته از سوی شورای نگهبان، هیچ چهره میانه رویی در انتخابات ریاست جمهوری ایران حضور ندارد. البته نشنال پست مفهوم «میانه روی» را به طور خاص در مورد مسائل خارجی و به ویژه موضوع هسته ای ایران معنا می کند. 
 
در مطلبی کم و بیش مشابه، «یو اس ای تودی» نیز به بررسی مواضع نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری پرداخته و می نویسد «انتخابات ایران هیچ چیزی را تغییر نخواهد داد». البته مقصود این روزنامه نیز از مفهوم «تغییر»، ایجاد تغییراتی در عرصه سیاست خارجی است؛ زیرا می نویسد در شرایطی که اقتصاد ایران تحت تحریم قرار دارد، هیچ یک از هشت نامزد تأیید صلاحیت شده در انتخابات، از سیاست خارجی و سیاست هسته ای این کشور انتقاد نکرده اند. بر این اساس، این روزنامه استدلال می کند که نظام جمهوری اسلامی ایران اطمینان حاصل کرده که هیچ از نامزدها، در صورت پیروزی، در مسیر پیشبرد برنامه هسته ای این کشور و یا کمک به سوریه تغییر و تحولی ایجاد نمی کنند. 
 
در نهایت، سایت EUobserver وابسته به اتحادیه اروپا نیز تحلیلی را درباره انتخابات ایران منتشر کرده و می نویسد گروه 1+5، برای ادامه گفت و گوهای هسته ای، منتظر نتیجه انتخابات ایران است. این سایت بر خلاف دو دو مورد فوق معتقد است که موضع نامزدها در قبال موضوع هسته ای و نیز موضع آن ها در قبال غرب، مهمترین موضوع را در انتخابات پیش رو تشکیل می دهد. دلیل اصلی این ادعا آن است که سه نفر از این نامزدها، در سطوح گوناگون و در دولت های مختلف، به طور مستقیم با پرونده هسته ای ایران سر و کار داشته اند. به اعتقاد این سایت، از آنجا که هر یک از نامزدها دیدگاه متفاوتی را نسبت به نحوه تعامل با گروه 1+5 مطرح می کنند، این گروه برای ادامه مسیر مذاکرات منتظر نتیجه انتخابات ایران است. 

کلید واژه ها: ریاست جمهوری انتخابات ریاست جمهوری ریاست می نویسد نویسد سوریه خارجی نامزدهای این روزنامه انتخاباتی مواضع نامزدها رهبر خارجی و و می نویسد فرانسه نامزدهای انتخابات


نظر شما :