ادعاهای جدید آژانس درباره سایت پارچین

۱۰ خرداد ۱۳۹۲ | ۰۱:۲۸ کد : ۱۹۱۶۸۱۲ سرخط اخبار

دیپلمات های بی نام، ادعاهای تازه ای درباره سایت نظامی پارچین از قول معاون مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی مطرح کرده اند.
به گزارش خبرگزاری فارس، دیپلمات های بی نام ادعا کرده اند «هرمان ناکارتس» معاون مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی گفته با توجه به پاکسازی های صورت گرفته در سایت پارچین امکان دارد بازرسان این نهاد سازمان ملل نتوانند شواهدی دال بر انجام آزمایش هسته ای در آن پیدا کنند.

بنا به ادعای این دیپلمات ها آقای ناکاراتس این اظهارات را در حالی مطرح کرده که در یک نشست محرمانه در وین تصاویر ماهواره ای جدیدی از این سایت به کشورهای عضو آژانس نشان داده است.

یک دیپلمات از یک کشور غیر غربی عضو آژانس از قول ناکارتس به خبرگزاری فرانسه گفت: «آژانس می تواند شواهدی از مواد هسته ای پیدا کند، اما این امکان هم هست که این کار به خاطر پاکسازی های ایران امکان پذیر نباشد.»

آمریکا، اسرائیل و کشورهای هم پیمان آنها برنامه هسته ای ایران را به داشتن اهداف نظامی متهم می کنند. ایران ضمن رد این ادعاها تأکید می کند به عنوان یکی از امضاکنندگان پیمان منع گسترش تسلیحات اتمی و یکی از اعضای آژانس، حق استفاده صلح آمیز از انرژی هسته ای را برای خود محفوظ می داند.

ایران علاوه بر این ادعاهای انجام فعالیت های هسته ای در سایت پارچین را رد کرده و می گوید پاک سازی مکان هایی که فعالیت هسته ای در آن جا انجام شده است به لحاظ فنی غیر ممکن است.

آژانس انتظار دارد ایران خارج از پادمان هسته ای مورد توافق دو کشور، به صرف گزارش منابع اطلاعاتی که از آن ها نام نمی برد، اجازه دهد بازرسان آژانس از سایت نظامی پارچین بازدید کنند. ایران در پاسخ به آژانس می گوید هیچ کشوری سایت نظامی خود را به ماموران آژانس نشان نمی دهد، زیرا آژانس وظیفه دارد صرفا از مراکز هسته ای بازرسی کند و مراکز نظامی غیرهسته ای مشمول بازرسی های آژانس نمی شوند.

دو مقام آژانس بین المللی انرژی اتمی در ماه جاری در گفت وگو با خبرگزاری آسوشیتدپرس افشا کردند این نهاد سازمان ملل 80 درصد اطلاعات خود درباره برنامه هسته ای ایران را از آمریکا و هم پیمانانش به دست می آورد.

کلید واژه ها: پارچین انرژی


نظر شما :