حسن روحانی: فرق قطعنامه و کاغذپاره را می‌دانم

۰۸ خرداد ۱۳۹۲ | ۱۳:۵۸ کد : ۱۹۱۶۷۴۹ سرخط اخبار سهم دیپلماسی در انتخابات
حسن روحانی: فرق قطعنامه و کاغذپاره را می‌دانم

رییس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام اظهار کرد: مشروعیت لازم با کسب آرای مردم برای بنده جای سرافرازی دارد.

 

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، حسن روحانی طی سخنانی در برنامه دیدگاه از شبکه اول سیما، با اشاره به تاریخچه ای از دوران زندگی خود گفت: با تحصیل در رشته حقوق، توانستم متوجه شوم که فرق قطعنامه شورای حکام و نیز قطعنامه شورای امنیت با یک کاغذ معمولی چیست.

 

وی با بیان اینکه "همیشه نماینده مردم بوده ام و هم اکنون نیز هستم"، خاطرنشان کرد: مشروعیتی که از رای مردم به دست می آید، جای بسی سرفرازی دارد. 20 سال با رای مردم در مرکز قانونگذاری کشور به عنوان رییس سیاست خارجی بودم و انجام وظیفه کردم و دو دوره نیز نماینده مردم در مجلس خبرگان بودم و هم اکنون نیز نماینده مجلس خبرگان هستم.

 

این کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با یادآوری اینکه نمایندگی امام(ره) و مقام معظم رهبری را بر عهده داشته است، اظهار کرد: هم اکنون نیز نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی هستم. نزدیکی با مقام معظم رهبری و نیز آشنایی و ارادت 45 ساله به ایشان تا امروز سرمایه بزرگی برای من بوده است. قطعا کسی که می خواهد اداره کشور را بر عهده بگیرد، این گونه روابط به او کمک خواهد کرد.

 

روحانی با اشاره به مسئولیت های خود در دوران دفاع مقدس گفت: من رییس ستاد قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء در زمان فرماندهی آیت الله هاشمی رفسنجانی و نیز فرمانده پدافند هوایی با حکم رهبری و رییس ستاد پشتیبانی جنگ نیز بودم. در این ستاد توانستم بفهمم که با همکاری با متخصصان چگونه می تواند تحول بزرگی را در بخش های پیچیده فنی به وجود آورد.

 

وی با یادآوری اینکه 14 سال مسئولیت دبیری شورای امنیت ملی را بر عهده داشته است، اظهار کرد: آزادی همه اسرا در زمان صدام و نیز محکومیت عراق در دوران تصدی بنده در شورای امنیت ملی بود.

 

روحانی با اشاره به اینکه "در شورای عالی امنیت ملی در دوران ریاست جمهوری سیدمحمد خاتمی که بنده نیز حضور داشتم، اقدامات بسیار مهمی انجام گرفت"، افزود: امضای توافقنامه با عربستان و رابطه نزدیک با این کشور همسایه و نیز حادثه 11 سپتامبر و موضع گیری ایران در این حادثه و موضع گیری کشورمان در زمان اشغال افغانستان موارد بسیار حساسی بود که بنده افتخار داشتم در این اقدامات سهم بسزایی داشته باشم.

 

رییس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به مساله مهم دیگر که داستان توطئه آمریکا در مساله هسته ای کشورمان در سال 1382 بعد از اشغال عراق و بغداد بود، خاطرنشان کرد: آمریکا می خواست با این بهانه کشور را در مسیر جنگ و تحریم قرار دهد و در این مقطع با اقداماتی بجا، توطئه آمریکا و اسراییل با شکست روبرو شد.

 

وی با بیان اینکه "پس ازمذاکرات تهران با سه مقام اروپایی، مقام معظم رهبری شکست آمریکا و اسرائیل را در 11 آبان 1382 اعلام کردند"، گفت: ما توانستیم کشور را از تحریم دور کنیم و صلح آمیز بودن پرونده هسته ای را بعد از یک سال به اثبات برسانیم و نیز روابطمان با کشورها را توسعه دهیم. مقام معظم رهبری در پایان این دوره، از آن به عنوان مدیریت پخته و عادلانه یاد کردند.

 

به گزارش ایسنا، روحانی در ادامه صحبتهای خود گفت: لازم می دانم بگویم تمام موفقیت های شورای عالی امنیت ملی در طول 16 سال هدایتش، ارشادش و حمایتش از آن مقام معظم رهبری است.

 

وی افزود: حضور من در مجمع تشخیص مصلحت نظام در طول 22 سال و تصویب سیاست های کلی در امور مهم بویژه چشم انداز 20 ساله و اصل 144 بر تجربه من در کلیه مسائل مهم کشور افزود. حضور من در مرکز تحقیقات استراتژیک و تحقیق در مسائل مختلف اقتصادی، اجتماعی و سیاسی به گونه ای است که ره توشه سنگینی برای اداره آینده کشور دارم و بر آن می بالم و افتخار می کنم.

 

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: ما امروز گرچه با مشکلات اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و سیاست خارجی مواجهیم و رشد اقتصادی ما به جای اینکه 8 درصد باشد، منفی شده است و پیش بینی این است که در سال جاری نیز منفی باشد؛ گرچه سرمایه گذاری ها که قرار بود 8.7 درصد باشد، 1.2 درصد است و گرچه بیکاری از 11 درصد به 12.2 درصد رسیده است، گرچه تورم از 10.3 به 30.5 ارتقا یافته است، گرچه بداخلاقی ها در جامعه ما اوج گرفت، گرچه قیمت دارو 40 درصد افزایش یافت و شکاف ها بیشتر و بیشتر شد اما در ایران با عظمت و بزرگی زندگی می کنیم که دارای منابع غنی مادی و نیروی انسانی ارزشمند فعال است.

 

وی با اشاره به اینکه "ایران کشوری است که در حساس ترین نقطه جهان قرار دارد"، افزود: ایران دارای ژئوپولتیک و ژئو استراتژیک خاص خود در منطقه است و شاهراه شمال به جنوب است، دومین کشور دارای منابع گاز و نفت فراوان است اما چرا با همه این ها مردم ما باید در مشکل باشند؟ مشکل از کجا آغاز می شود؟ مشکل از مدیریت آغاز می شود، مشکل از تصمیمات فردی و عدم مشورت آغاز می شود. مگر یک یا چند نفر یا یک جمع کوچک قادرند کشور بزرگ مثل ایران در این شرایط توطئه جهانی اداره کنند؟ ما نیاز به همگان داریم، ما نیاز به بهترین ها، نیاز به دانشگاهیان و کارشناسان داریم.

 

روحانی اضافه کرد: مگر می توان بهره بانکی را با یک نشست و برخاست، یک رقمی یا دو رقمی کرد؟ مگر اقتصاد دستوری امروز در دنیا معنا و مفهومی دارد؟ چگونه می شود در یک گفت وگوی تلویزیونی بگویند نرخ دلار باید به 700 تومان برسد و بعد از چند ماه نرخ دلار به چند برابر افزایش یابد؟ مشکل از کجاست؟ مشکل از خودشیفتگی از عدم مشورت و استفاده از ابزارهای علمی برای اداره کشور است.

 

وی با بیان اینکه "مشکل، بی ثباتی است"، گفت: چقدر در سال های اخیر مدیران در حال جابه جایی بودند؟ مهم ترین وزارتخانه یعنی نفت چهار بار مدیر ارشد و وزیرش عوض شد. وزارت کشور چهار بار در آن جابه جایی صورت گرفت. در بانک مرکزی نیز سه بار مدیران عوض شدند و نگویم از دستگاه هایی که 5 - 6 بار در آن ها مدیران و وزرا عوض شدند. ای کاش این بی ثباتی در مدیریت بود، که در سیاست هم شاهد آن هستیم.

 

روحانی با بیان اینکه "مردم ما آیا باور می کنند که از 8 آبان 91 تا 8 آذر 91، 37 بخشنامه در مسائل اقتصادی صادر شد"، اظهار کرد: باور می کنند در طول 5 ماه، 60 بخشنامه درباره مسائل ارزی و ریالی صادر شد؟ این بی ثباتی چگونه آرامش و اطمینان به وجود می آورد؟ مردم مدیریت کارآمد، ثبات، آرامش و قدرت آینده نگری می خواهند در کنار این مشکلات قانون گریزی ها و عدم ابلاغ مصوبات مجلس که در نهایت به ابلاغ آن ها از سوی رییس مجلس می رسید نیز وجود دارد. در حالی که اساس در کشور باید قانون و اطاعت از آن باشد، چراکه این مساله می تواند اعتماد لازم را بوجود آورد.

 

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری اظهار کرد: بداخلاقی ها و افزودن شکاف ها و کنار گذاشتن نه یک جناح که به جز یک قبیله بلکه کنار گذاشتن همه را به این مشکلات اضافه کنید در شرایط حساس امروز آیا بدون حضور همگان قادر خواهیم بود از مشکلات عبور کنیم؟

 

روحانی در ادامه، با بیان اینکه "در دولت من از تمام شایستگان، متخصصان و صاحب نظران استفاده خواهد شد"، وعده داد: شورای پول و اعتبار به قدرت خود بازخواهد گشت. سازمان برنامه و بودجه را برمی گردانم و بانک مرکزی به استقلال خود می رسد. شورای اقتصاد که اخیرا بعد از 5 سال تشکیل جلسه داد به قدرت قبلی خود برمی گردد.

 

وی با تاکید بر اینکه "باید اداره کشور اداره علمی باشد"، تصریح کرد: باید حکمرانی، حکمرانی شایسته باشد، استفاده از نخبگان انجام شود، با مردم شفاف صحبت کنیم و مشکلات را با آنان در میان بگذاریم تا بتوانیم از پیچ تاریخی به خوبی عبور کنیم و حماسه سیاسی اقتصادی را بیافرینیم.

 

رییس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه سخنان خود مدعی شد: اگر امروز گرانی، بیکاری و فساد اداری وجود دارد، اگر ضربه بر اخلاق و فرهنگ مشاهده می شود و روابط با جهان با مشکلات توام است، به این خاطر است که دولت کارآمد و مدیریت درست و تدبیر صحیح در کار انجام نگرفته است. بدون ارتباط فعال و سازنده با جهان رشد و پیشرفتی صورت نمی گیرد. با انزوا و کشیدن دیوار به دور خود رشد و پیشرفت امکان ناپذیر است.

 

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری یازدهم اضافه کرد: ما می توانیم با تعامل سازنده با کشورهای جهان، کشور را از مشکلات نجات دهیم و با بیکاری و گرانی می توان مقابله کرد. ما سه میلیون و 300 هزار بیکار در کشور داریم. اگر 10 میلیون توریست وارد کشور شود، 13.6 میلیارد درآمد ارزی و چهار میلیون شغل ایجاد می شود. با یک حرکت صحیح می توانیم بیکاری را حل کنیم. با رونق اقتصادی می توانیم بر مشکلات فائق شویم و بیکاری که امروز مشکلات فرهنگی و اجتماعی بسیاری را به همراه دارد، تا جایی که باعث شده است از هر 5 ازدواج یکی به طلاق منجر شود، حل کنیم. حل مشکلات فرهنگی و اجتماعی با رونق اقتصادی امکان پذیر است. کارخانه ها اکنون تنها 20 تا 40 درصد از ظرفیت آن ها فعال است. ما باید مراکز تولیدی و کارخانه ها را به استفاده از ظرفیت صددرصد برسانیم.

 

روحانی ادامه داد: در برنامه من علاوه بر وجود برنامه، برای مشکلات اقتصادی، فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و سیاست خارجی برنامه یک ماهه و 100 روزه نیز وجود دارد. ما می توانیم در زمان کوتاه تحول اقتصادی به وجود آوریم و با ایجاد یک دوره تنفس مشکلات را حل کنیم. می توانیم با یک تفاهم بین بانک مرکزی و بانک های کارگشا اجناسی را که در گمرکات انبار شده است به بازار برگردانیم و این در یک مدت کوتاه امکان پذیر است.

 

وی با بیان اینکه "می توانیم روابط خارجی را با دنیا به صورت مناسبی برگردانیم"، افزود: روابط خارجی آرزو نیست که کسانی بخواهند به آن آرزو برسند. روابط خارجی شناخت جهان و دیدن واقعیت هاست، ترسیم برنامه و هزینه فایده کردن و قدم به قدم پیش رفتن است. ایران ابرقدرت منطقه و کشور حساس منطقه است. با نگاه میلیون ها مسلمانی که به موفقیت این کشور چشم دوخته اند مقداری دقت لازم است تا حتی معضلات اقتصادی که در سایه تحریم به وجود آمده است در مسیر حل و فصل نهایی قرار دهیم.

 

روحانی با ابراز این عقیده که "باید اقتصاد کشور را از شرایط فعلی نجات دهیم"، تاکید کرد: باید اخلاق را احیا کنیم. فرهنگ چیزی نیست که دستوری بتوان آن را اعمال کرد. باید با مردم تعامل کرد گرچه مشکلات زیاد است اما با توانمندی هایی که داریم و حضور نخبگان قادریم مشکلات را به حل و فصل نهایی برسانیم.

 

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری در پایان گفت: ما باید مراکز مهم تصمیم گیری را به هم متصل سازیم. همه کارها با تدبیر امکان پذیر است و این تدبیر ما را به ساحل امید خواهد رساند. دولت تدبیر و امید قادر است مشکلات را با اراده و حمایت مردم و سرمایه ملی حل و فصل کند.

کلید واژه ها: مقام معظم رهبری انتخابات ریاست جمهوری مجمع تشخیص مصلحت نظام


نظر شما :