وزیر خارجه فرانسه: ما ایران را نمی‌خواهیم!

۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۲ | ۱۶:۲۳ کد : ۱۹۱۶۳۰۹ سرخط اخبار

مخالفت فرانسه با مشارکت ایران در کنفرانس حل بحران سوریه، تأکید آلمان بر مخالفت با دستیابی ایران به سلاح هسته ای، اظهارات نخست وزیر ترکیه درباره واردات نفت کشورش از ایران، بازتاب سخنان دبیر شورای نگهبان درباره انتخابات و استقبال جهانی از فیلم جدید اصغر فرهادی، از جمله مهمترین مطالب امروز مطبوعات جهان درباره ایران است.

 

به گزارش «تابناک»، یک روز پس از تأکید دوباره روسیه بر ضرورت حضور ایران در کنفرانس حل بحران سوریه، مخالفت دولت فرانسه با این موضوع، یکی از عناوین اصلی مطبوعات جهان را از آن خود کرده است.

به نوشته «دیلی استار» لبنان، فرانسه روز گذشته اعلام کرده با شرکت ایران در کنفرانس سوریه مخالف است. وزیر خارجه این کشور در این باره اظهار داشته: «ما ایران را نمی خواهیم. بحران سوریه مسری است و بر کل منطقه تأثیر می گذارد. بحث ثبات منطقه ای مطرح است و ما نمی توانیم ببینیم کشوری که این ثبات را تهدید می کند، بتواند در این کنفرانس شرکت کند».

دیلی استار اشاره می کند که در دیدار اخیر وزرای خارجه آمریکا و روسیه، توافق شد تا دور جدید مذاکرات حل بحران سوریه در ژنو با مشارکت اعضای گروه های مخالف و دولت سوریه برگزار شود.

 

اما در روز گذشته، وزیر خارجه آلمان نیز درباره ایران موضع گیری کرده که به ویژه در مطبوعات اسرائیلی، همچون «جروزالم پست» بازتاب یافته است. به نوشته این روزنامه، گیدو وستروله که به سرزمین های اشغالی سفر کرده، در اظهاراتی تأکید نموده که کشورش، دستیابی ایران به سلاح هسته ای را نخواهد پذیرفت.

وی در دیدار با شیمون پرز، رئیس جمهوری رژیم اسرائیل گفته: «ایران خواستار گزینه سلاح هسته ای است؛ اما چنین گزینه ای برای آلمان مطرح نیست. ما در کنار دوستان خود ایستاده ایم».

وستروله همچنین خواستار عدم تسامح در مقابل ایران شده است. وی که در این سفر با شماری از دیگر مقامات اسرائیلی نیز دیدار کرده، درباره مذاکرات صلح با فلسطین نیز با آنها گفت و گو کرده است.

 

در دیگر سوی جهان و در ایالات متحده، رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه که برای دیدار و گفت و گو با مقامات آمریکایی به این کشور سفر کرده، درباره خرید نفت کشورش از ایران اظهاراتی را بیان کرده است.

به نوشته «رویترز»، اردوغان گفته ترکیه هنوز هیچ تصمیمی درباره کاهش بیشتر خرید نفت از ایران نگرفته است. وی در این زمینه اظهار داشته، ترکیه تاکنون به میزان چشمگیری واردات نفت از ایران را کاهش داده و کاهش بیشتر این واردات، بستگی به نیازهای انرژی این کشور دارد. اردوغان که در مؤسسه آمریکایی بروکینگز سخن می گفته، وضعیت نیاز این کشور به انرژی در آینده را در زمینه میزان خرید نفت از ایران تعیین کننده دانسته است.

 

در مطلبی انتخاباتی، سخنان روز گذشته آیت الله جنتی، دبیر شورای نگهبان در خطبه های نماز جمعه تهران، مورد توجه برخی مطبوعات جهانی قرار گرفته است. «تایمز اسرائیل» در مطلبی که از خبرگزاری «آسوشیتدپرس» نقل کرده، می نویسد: شاید آن دسته از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری ایران که در پی برقراری روابط با آمریکا هستند، برای شرکت در رقابت های انتخاباتی فاقد صلاحیت دانسته شوند.

این روزنامه به نقل از آیت الله جنتی می نویسد، برخی نامزدها امیدوارند با برقراری روابط با آمریکا، تحریم های جهانی علیه ایران برداشته شود؛ اما به این نظر، باید خندید و در صورتی که کسی چنین دیدگاهی داشته باشد، نمی توان وی را تأیید کرده یا به او رأی داد. تایمز اسرائیل اشاره می کند که ایالات متحده از سال 1979 با ایران رابطه رسمی نداشته است.

 

در پایان در حوزه هنر، همزمان با آغاز به کار جشنواره بین المللی فیلم کن، اصغر فرهادی، فیلم ساز ایرانی، توجه بسیاری را در سطح جهان به خود جلب کرده است. «عرب نیوز» در گزارشی که از خبرگزاری فرانسه نقل کرده، می نویسد اصغر فرهادی، روز گذشته در جشنواره فیلم کن، با استقبال و تمجید شدید علاقه مندان خود روبه رو شده است.

در این گزارش، فیلم جدید فرهادی با نام «گذشته»، یکی از فیلم هایی معرفی شده که منتقدان، دیدگاه مثبتی را نسبت به آن ابراز کرده اند. عرب نیوز می نویسد فرهادی تأکید کرده دلیل انتخاب کشور فرانسه به عنوان لوکیشن این فیلم، صرفاً به خاطر داستان فیلم بوده، نه محدودیت های موجود در ایران. وی گفته: «ممکن است من سال ها خارج از ایران کار کنم، اما قطعاً یک کارگردان ایرانی باقی می مانم. بی گمان، ممکن است صحنه تغییر کند؛ اما من تغییر نمی کنم». 

کلید واژه ها: فیلم سوریه فرهادی فرانسه کرده مطبوعات کنفرانس بحران دیدار ترکیه


نظر شما :