درآمد نفتی 69 میلیارد دلاری ایران در سال 2012

۰۷ اردیبهشت ۱۳۹۲ | ۱۴:۲۷ کد : ۱۹۱۵۴۳۸ سرخط اخبار

اداره اطلاعات انرژی آمریکا اعلام کرد درآمد نفتی ایران در سال 2012 به 69 میلیارد دلار کاهش یافته است.

به گزارش عصر ایران به نقل از شبکه خبری فاکس نیوز اداره اطلاعات انرژی آمریکا (EIA) روز گذشته با انتشار گزارشی از کاهش 27.4  درصدی درآمد خالص ایران از محل صادرات نفت و میعانات گازی نسبت به سال 2011 خبر داد.

بر اساس این گزارش درآمد 69 میلیارد دلاری حاصل از صادرات نفت و میعانات گازی برای ایران کمترین میزان در آمد این کشور از سال 2009 بدین سو محسوب می شود و این در حالی است که در آن سال قیمت نفت 56 درصد کمتر از میزان فعلی در بازارهای جهانی بوده است.

همچنین حجم صادرات نفت و میعانات گازی ایران در سال 2012 نسبت به سال قبل قریب به 39 درصد کاهش نشان می دهد و در حالی که به طور متوسط صادرات نفت ایران در سال 2011  دو و نیم میلیون بشکه بوده است این رقم در سال 2012 به یک و نیم میلیون بشکه کاهش یافته است.

در این گزارش ادعا شده تحریم های آمریکا و غرب علیه ایران نه تنها در افت صادرات نفت بلکه تاثیرات مخربی نیز در پروژه های نفتی و سرمایه گذاری در آنها و حتی در پیشرفت پروژه های در دست اجرای داخلی داشته است.

صادرات نفت و میعانات گازی در مجموع حدود 80 درصد از کل صادرات ایران را تشکیل می دهد و 50 تا 60 درصد از درآمد ایران از محل صادرات نفت و میعانات گازی تامین می شود.

این گزارش مجموع تولیدات نفت و میعانات گازی ایران را در دو ماه اخیر حدود 3 میلیون و 400 هزاربشکه ارزیابی می کند که از این رقم حدود 1 میلیون و 700 هزار بشکه به مصرف داخلی و بقیه آن صادر می شود.

بر اساس گزارش اداره اطلاعات انرژی آمریکا تولد میانگین 3 میلیون و 400 هزار بشکه نفت و میعانات گازی در دو ماهه اخیر در مقایسه با مدت مشابه سال قبل بیش از 400 هزار بشکه کاهش نشان می دهد.

کلید واژه ها: میعانات گازی و میعانات و میعانات گازی نفت و میعانات نفت و میعانات گازی میعانات گازی صادرات صادرات نفت بشکه درآمد صادرات نفت و آمریکا صادرات نفت و میعانات


نظر شما :