علی باقری:

نوبت 1+5 فرارسیده است

۰۵ اردیبهشت ۱۳۹۲ | ۰۴:۱۸ کد : ۱۹۱۵۳۶۸ سرخط اخبار

معاون دبیر شورای­ عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران گفت: جمهوری اسلامی ایران در گفتگوهای آلماتی 2 تصریح کرد، آمادگی دارد برای حل موضوع هسته­ای به­طور کلی در چارچوب معاهده ان پی تی با 1+5 کار کند تا نتیجه مورد توافق حاصل شود.
به گزارش خبرنگار واحد مرکزی خبر از ژنو/ علی باقری در جمع نمایندگان کشورهای عضو جنبش عدم تعهد که در حاشیه نشست مقدماتی اجلاس بازنگری معاهده ان پی تی برگزار شد افزود: چنانچه 1+5 در این مقطع آمادگی لازم را برای حل و فصل موضوع به­طور کلی نداشته باشد، جمهوری اسلامی ایران آماده است تا گام یا گام­های ابتدایی را در این مسیر بردارد، مشروط بر این که طرف مقابل نیز آمادگی لازم برای برداشتن گام­های متقابلِ هم ­وزن، هم­جنس و هم ­زمان را داشته باشد و حقوق جمهوری اسلامی ایران مصرح در معاهده ان پی تی به­ ویژه غنی­سازی را به رسمیت بشناسد.
وی تاکید کرد ابتکار جمهوری اسلامی ایران در گفتگوهای آلماتی 2 و موافقت با چند مورد از پیشنهادهای 1+5 در آلماتی یک، بار دیگر بستر لازم را برای آزمون جدی اراده برخی قدرت­ها به ­منظور شکل­گیری عملی ایده «گفتگو برای همکاری» فراهم کرده ­است.
معاون دبیر شورای­ عالی امنیت ملی کشورمان با اشاره به اینکه با اجرای محورهای منتخب از پیشنهاد 1+5 در آلماتی یک، عملاً نگرانی ادعایی برخی قدرت­ها مرتفع می­شود گفت: به این ترتیب دیگر هیچ توجیه و بهانه­ای برای استمرار ادعای نگرانی درباره فعالیت های هسته­ای صلح­آمیز جمهوری اسلامی ایران وجود نخواهد داشت.
باقری افزود: اکنون 1+5 در مقابل سه گزینه قرار دارد و باید یکی از آنها را انتخاب کند: نخست حل و فصل موضوع به­طور کلی در یک مرحله . دوم؛ حل و فصل گام به گام موضوع و سوم؛ عدم حرکت به­ سمت جلو و عملاً کنار گذاشتن پیشنهاد 1+5 در آلماتی یک است.
وی با اشاره به اینکه در پایان گفتگوهای آلماتی 2، کاترین اشتون اعلام کرد پس از مشورت با مقام های 1+5، ظرف چند روز تصمیم آن­ها را به اطلاع آقای جلیلی خواهد رسید، گفت: اکنون پس از گذشت چند هفته از آن زمان، هنوز پاسخی دریافت نشده­ است و چنانچه 1+5 پیشنهادهای ایران در آلماتی 2 را نپذیرد، عملاً به این معنا است که پیشنهاد خود در گفتگوهای آلماتی یک را نیز کنار گذاشته است.
باقری در ادامه تصریح کرد اکنون توپ در زمین کشورهای 1+5 است و آنها باید عزم عملی خود را برای ورود به مذاکرات سازنده، جدی، محتوایی، مؤثر و نتیجه­بخش با پایبندی عملی به الزام­های «گفتگو برای همکاری» نشان دهند و با پذیرش بی قید و شرط حقوق هسته­ای ملت ایران در چارچوب ان پی تی به ­ویژه غنی­سازی، خود را از اتهام عدم پایبندی به الزامات معاهدات بین­المللی برهانند.

معاون دبیر شورای­ عالی امنیت ملی کشورمان افزود: جمهوری اسلامی ایران بار دیگر تأکید می­کند در قبال انجام تکالیف ناشی از عضویت در معاهده ان پی تی و آژانس بین­المللی انرژی اتمی، صرفاً خواستار استیفای همه حقوق مصرح در این چارچوب و اعمال آن بر اساس نیازهای خود است و هیچ مرجع یا نهادی نمی­تواند حقوقی را که ناشی از اراده، توانمندی، صلاحیت و تعهدات قانونی یک ملت است، مخدوش و یا آن را انکار کند، چرا که این حقوق از سوی آن­ مراجع و یا طرف­ها به ملت ایران اعطا نشده­ تا آن­ها بخواهند درباره آن حقوق، شرط و یا محدودیتی وضع کنند.
اقای باقری تاکید کرد جمهوری اسلامی ایران با این درک که راهبرد «گفتگو - همکاری» تنها راه­کار منطقی، سازنده و نتیجه­بخش میان ایران و طرف مقابل است، به گفتگوها به مثابه یک موضوع راهبردی می­نگرد اما متأسفانه برخی قدرت­ها با تأکید بر راهبرد ناکام و بی­نتیجه دو مسیره­ی «گفتگو - فشار»، از مذاکرات صرفاً استفاده ابزاری می­کنند و به همین دلیل آنها مسئول اصلی عدم پیشرفتِ ملموس و جدی در مسیر گفتگوها هستند.
وی افزود: اکنون بیش از هر زمان دیگری این اطمینان حاصل شده­ است که چنانچه برخی از اعضای 1+5 به الزامات «گفتگو برای همکاری» پایبند می­ماندند، قطعاً امروز پیشرفت­های بسیار زیادی در این مسیر حاصل شده بود.
باقری تصریح کرد دانشمندان ایرانی با اراده­ای راسخ موفق شدند با تولید سوخت با غنای تا 20 درصد و صفحه­های سوخت و نیز ساخت رادیو داروهای مورد نیاز یک میلیون شهروند ایرانی، در عمل ثابت کنند فقط با اتکا به فعالیت­های صلح­آمیز هسته­ای ایران است که نیازهای اولیه و مشروع ملت ایران می­تواند تأمین شود.
وی در پایان گفت: متأسفانه اشتباه محاسباتی برخی اعضای 1+5 اجازه نداد از فرصت «تبادل سوخت» و هم­چنین فرصت «بیانیه تهران» استفاده بهینه برای حل و فصل موضوع صورت پذیرد.

کلید واژه ها: جمهوری اسلامی ایران جمهوری اسلامی آلماتی «گفتگو ان پی ان پی تی پی تی معاهده ان پی آلماتی 2 همکاری» گفتگوهای آلماتی فصل و فصل معاهده ان پی تی حل و معاهده هسته­ای حل و فصل 2 معاهده ان آلماتی یک در آلماتی


نظر شما :