پاسخ مستند ایران به ادعاهای آمانو

۰۳ اردیبهشت ۱۳۹۲ | ۲۰:۰۵ کد : ۱۹۱۵۳۰۷ سرخط اخبار

در روزهای اخیر، سفر چاک هیگل، وزیر دفاع ایالات متحده به سرزمین های اشغالی و برنامه وی برای بازدید از برخی دیگر از کشورهای منطقه، به تیتر یک مطبوعات جهانی تبدیل شده است. در این میان، برخی بر این باورند که انجام این سفر با هدف تقویت سه دولتی صورت می گیرد که می توانند علیه ایران اقدام نظامی مؤثر انجام دهند.

به گزارش «تابناک»، مهمترین برنامه ای که وزیر خارجه آمریکا در سفر اخیر خود به منطقه دنبال می کند، بستن قرارداد ده میلیارد دلاری فروش تسلیحات به رژیم اسرائیل، عربستان سعودی و امارات متحده عربی است؛ قراردادی که دربردارنده فروش برخی از پیشرفته ترین تسلیحات و هواپیماهای جنگنده برای مقابله با ایران است.

به هر حال، تحلیل ها از هدف اصلی چاک هیگل و ابعاد گوناگون سفر وی، در میان رسانه ها متفاوت است؛ البته در این میان، سایت ها و روزنامه های اسرائیلی بیشترین توجه را به موضوع داشته اند.

اما شاید یکی از جالب ترین مطالب، تحلیلی است که سایت «دبکا فایل» از سفر هیگل به خاورمیانه منتشر کرده است. این سایت با اشاره به قرارداد نظامی آمریکا ـ که تنها با سه متحد از متحدان منطقه ایش به امضا می رسد ـ دلیل این موضوع را آن دانسته که این سه دولت، تنها دولت های منطقه خاورمیانه هستند که توانایی اقدام نظامی علیه ایران را دارند!

بر پایه تحلیل این سایت، از آنجا که ایالات متحده، خود هنوز تمایلی به درگیر شدن و مشارکت مستقیم در هر گونه اقدام نظامی احتمالی علیه ایران نشان نداده، تلاش دارد با مسلح کردن این سه دولت، آن ها را برای زمان لازم و رویارویی احتمالی با ایران آماده کند.

البته نیازی به توضیح نیست که به باور بیشتر ـ نزدیک به همه ـ تحلیلگران، در میان این سه متحد آمریکا، به جز رژیم اسرائیل، بقیه حتی توانایی انسانی لازم برای استفاده کارآمد از این تسلیحات پیشرفته را ندارند و اصولاً بدون حضور کار شناسان و مستشاران نظامی آمریکایی، قادر به کاربرد آن ها نیستند.

از سوی دیگر، بیشتر تحلیلگران حوزه نظامی به این نکته اشاره می کنند که رژیم اسرائیل نیز با وجود کسب توانایی های قابل توجه نظامی به یاری آمریکا، نمی تواند به تنهایی دست به عملیات نظامی موثر علیه ایران بزند و در این زمینه، بی تردید به کمک و مشارکت آمریکا نیازمند است.

در آخرین نمونه، روزنامه «هاآرتص» امروز مطلبی را درباره سفر هیگل منتشر کرده و می نویسد، هم هیگل و هم «موشه یعالون»، همتای اسرائیلی وی بر این نکته تأکید دارند که رژیم اسرائیل، نیازمند همکاری راهبردی آمریکاست و خود نتانیاهو نیز در دوره جدید نخست وزیری خود به خوبی از محدودیت های توانایی رژیم اسرائیل در این زمینه آگاه است.

به هر حال، به نظر می رسد این قرارداد تسلیحاتی آمریکا به طور کلی با دو هدف اصلی کسب درآمدی جدید برای صنایع نظامی آمریکا در زمان بحران اقتصادی و کاهش شدید بودجه وزارت دفاع این کشور و همچنین ارائه تسکینی موقتی برای متحدان منطقه ای این کشور به امضا رسیده است، وگرنه خود این سه دولت نیز به خوبی از ناتوانی خود برای مواجهه نظامی با ایران آگاهند.

کلید واژه ها: آمریکا اسرائیل رژیم اسرائیل هیگل توانایی این سه


نظر شما :