تلاویو فرصت سوزی ها را جبران می کند

آتش در یک قدمی جولان

۲۵ فروردین ۱۳۹۲ | ۱۵:۵۴ کد : ۱۹۱۴۹۱۷ اخبار اصلی خاورمیانه
به هیچ وجه تصادفی نیست که ابو محمد الجولانی، رهبر شبکه النصره که خود زمانی امریکایی ها را در زمان وجود دولت اسلامی عراق می کشت، اکنون بخواهد برای کشتن اسرائیلی هایی که جولان و فلسطین را به اشغال خود دارند، بجنگد.
آتش در یک قدمی جولان

دیپلماسی ایرانی: ارتش اسرائیل جمعه شب سرزمین های سوری را با این ادعا که از آن سوی سیم های خاردار از طرف سوری ها مورد هدف خمپاره و گلگوله های آر پی جی قرار گرفته است، گلوله باران کرد.این اتفاق تازه ای نیست، در طول ماه های اخیر دو طرف چند بار به روی هم آتش گشوده اند، اما آن چه جدید است این است که ارتش اسرائیل می گوید که مورد هدف گلوله های آر پی جی قرار گرفته که کار ارتش وفادار به نظام سوریه نیست. حملاتی که اغلب از سوی جریان های جهادی اسلامی تندرو صورت می گیرد.

اما نظام سوریه دو گروهان نظامی مرتبط با امنیت نوارهای مرزی خود با اسرائیل را عقب کشید که شامل بیست هزار سرباز سوری می شدند، و دستور داد که آنها در داخل دمشق، پایتخت و محیط پیرامون آن موضع بگیرند که به اعتقاد بسیاری از ناظران نشان از آغاز درگیری ای شدیدی ظرف دو ماه آینده خواهد بود.

اسرائیل بی طور بی سابقه ای در اضطراب به سر می برد و این استرس خود را با فشار به کاخ سفید برای عدم ارسال هر گونه امدادهای نظامی پیشرفته به مخالفان مسلح سوری ابراز می کند، از ترس این که مبادا این سلاح ها به دست جریان های تندروی جهادی بیفتد، از سوی دیگر قصد دارد دیوار حائلی همانند دیوارهایی که در مکان های دیگر از جمله در نوار باختری اشغالی بنا کرده است نیز بسازد.

عقب نشینی نیروهای سوری از منطقه جولان خلاء امنیتی ای ایجاد می کند که طبیعتا نیروهای مسلح جهادی جای آن را پر می کند، به ویژه جبهه النصره که به تازگی بیعت خود را با ایمن الظواهری، رهبر شبکه القاعده اعلام کرده است. از این رو شلیک گلوله های آر پی جی یا گلوله های کوچک آتش زا علیه نیروهای اسرائیلی گسترش خواهد یافت و احتمالا و از سلاح ها و گلوله های پیشرفته تری استفاده خواهد شد.

دیوار حایل می تواند از عبور غیر قانونی برخی از شورشیان و افراد مسلح جلوگیری کند و عملیات انتحاری را کاهش دهد، مشابه همان اتفاقاتی که در کرانه باختری رخ داد، اما نمی تواند جلوی موشک ها و خمپاره ها و سلاح های سنگین مثل آن چه در جنوب لبنان رخ داد یا هم اکنون در نوار غزه رخ می دهد را بگیرد.

شاید لازم باشد یادآوری کنیم که موشک های مقاومتی که از نوار غزه شلیک می شدند فقط به قلب تلاویو نمی خوردند بلکه پوشش گنبد آهنین مورد ادعای اسرائیل در شهرک های اشغالی در بیت المقدس و کرانه باختری را نیز هدف قرار می دادند، کما این که عملیات هماهنگی امنیتی حکومت خودگردان فلسطینی با اسرائیل و نقش اساسی دیوار حایل را نیز از بین بردند.

سوریه به تدریج حال و روز دیگری به خود می گیرد، دولت مرکزی دیگر نمی تواند به راحتی امنیت مرزهایش و بعضی مناطق دیگر و اطرافش را تامین کند و این مساله باعث می شود که دیر یا زود جبهه جنگ در جولان گشوده شود. به هیچ وجه تصادفی نیست که ابو محمد الجولانی، رهبر شبکه النصره که خود زمانی امریکایی ها را در زمان وجود دولت اسلامی عراق می کشت، اکنون بخواهد برای کشتن اسرائیلی هایی که جولان و فلسطین را به اشغال خود دارند، بجنگد.

مرزهای سوریه با فلسطین اشغالی نیز به زودی متشنج خواهد شد، دقیقا مثل همان چیزی که در جبهه سینا و قبل از آن در مرزهای لبنان و دیوارهایی که اسرائیل بر آنها تسلط دارد، رخ داد، عملیات و تحولات نظامی نزدیک هستند و اسرائیلی هایی که بیش از بیست سال فرصت های رسیدن به صلح را سوزاندند برای این خطای تاریخی هزینه ای سنگین پرداخت خواهند کرد. اعتدال در جهان عربی ضعیف خواهد شد و تندروی اسلامی پیش خواهد افتاد.

منبع: القدس العربی/ تحریریه دیپلماسی ایرانی

کلید واژه ها: اسرائیل سوریه بلندی های جولان


نظر شما :