هشدار کارشناسان به گروه 1+5

نگذارید ایران، کره شمالی شود

۲۴ فروردین ۱۳۹۲ | ۱۶:۰۷ کد : ۱۹۱۴۷۱۳ پرونده هسته ای ترجمه برگزیده
کارشناسان می گویند، مهم این است که مذاکرات متوقف نشود و همچنان تا انتخابات ریاست جمهوری ایران ادامه داشته باشد. حتی اگر نتایج آن برای ما تلخ باشد و نتوانیم آن را بپذیریم.
نگذارید ایران، کره شمالی شود

دیپلماسی ایرانی: نشست آلماتی 2 بدون نتیجه در حالی پایان یافت که غالب تحلیلگران بر این باور هستند که این مذاکرات را نمی توان شکست خورده توصیف کرد. به اعتقاد بسیاری از کارشناسان ایران و قدرت های بزرگ چاره ای ندارند جز این که با یکدیگر مذاکره کنند و به رغم نبود اعتماد میان دو طرف که باعث شد مذاکرات هسته ای ایران و 1+5 در قزاقستان همچنان در بن بست باقی بماند، به مصلحتشان است که همچنان با یکدیگر مذاکره کنند و راه حلی برای پایان دادن به اختلافاتشان بیابند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی ایلاف، وابسته به جریان های لیبرال مخالف حکومت عربستان، ایران و غرب در حالی به مذاکرات آلماتی پایان دادند و وعده دادند که به زودی جایی دیگر را برای ادامه مذاکراتشان در نظر بگیرند که هر دو طرف اذعان دارند که اختلافاتشان سنگین است. کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در این باره گفته است: «اختلاف ها میان دو طرف واقعا عمیق است و دو طرف از یکدیگر فاصله دارند.»

تهران همچنان بر لزوم اعتراف جامعه جهانی بر حق غنی سازی اورانیوم تاکید دارد و از غرب می خواهد که تحریم ها را علیه آن رفع کند در حالی که غرب از ایران می خواهد که از برخی سیاست هایش در قبال برنامه هسته ای اش کوتاه بیاید تا از شدت تحریم های اعمال شده علیه آن بکاهد.

کاملا روشن است که دو طرف هیچ اعتمادی به یکدیگر ندارند. به ویژه ایرانی ها که می گویند غرب همواره به تعهداتی که داده عمل نکرده است. سعید جلیلی، مذاکره کننده ارشد هسته ای جمهوری اسلامی ایران در این باره گفت: «کشورهای بزرگ باید صداقت خود را به ملت ایران ثابت کنند و راهی مناسب در آینده پیش بگیرند.» وی نیز تاکید کرد که مواضع دو طرف از یکدیگر واقعا دور است.

غربی ها انتظار داشتند که در مذاکرات آلماتی پاسخی روشن و شامل و کامل از سوی ایران برای پیشنهادهایشان بشنوند اما در دور دوم مذاکرات دیدند که ایران خود به آنها پیشنهاد تازه ای ارائه کرد.یکی از مسئولان امریکایی که نخواست نامش فاش شود، گفت: «ما بی اعتمادی بسیاری را نزد دو طرف شاهدیم. ایران می خواهد هیچ امتیازی ندهد و در برابر برنامه هسته ای اش خیلی کوتاه نیاید در حالی که انتظار دارد در مقابل نتایج بزرگی به دست آورد.»

در این میان اسرائیل به دقت مذاکرات برنامه هسته ای ایران را زیر نظر دارد و دائما تهدید می کند که اگر مذاکرات به شکست بینجامد به تاسیسات هسته ای ایران حمله نظامی خواهد کرد. اسرائیل و غرب بدون ارائه کوچک ترین سند و مدرکی مدعی هستند که برنامه هسته ای ایران جنبه های نظامی دارد در حالی که ایران دائما ادعاهای آنها را رد کرده و تاکید کرده است که برنامه هسته ای اش صرفا اهداف صلح آمیز را دنبال می کند.

شاشنک جوشی، تحلیلگر مسائل سیاسی در مرکز مطالعات لندن در این باره می گوید: «مهم این است که مذاکرات متوقف نشود و همچنان تا انتخابات ریاست جمهوری ایران ادامه داشته باشد. حتی اگر نتایج آن برای ما تلخ باشد و نتوانیم آن را بپذیریم.»

وی در ادامه می افزاید: «به مصلحت دو طرف است که همچنان بر ادامه روند عملیات سیاسی پایبند باشند و به مذاکرات خود ادامه دهند.»

دیپلمات امریکایی می گوید: «تا کنون در مذاکراتمان به هیچ چیز جوهری ای با ایران نرسیده ایم.»

در این میان بحران کره نیز بر مذاکرات ایران و غرب سایه انداخته است. تحلیلگران معتقدند که تحرکات اخیر کره شمالی علیه همسایه جنوبی اش بر مذاکرات هسته ای ایران با 1+5 تاثیر مستقیم گذاشته است.

اولیور ثرانیرت، مدیر مرکز مطالعات امنیتی در دانشگاه زوریخ در این باره می گوید: «شش کشور جهانی اکنون اصرار دارند خود را در برابر ایران در موقعیتی قرار ندهند که اکنون با کره شمالی قرار گرفته اند.»

مارک فیتزپاتریاک از مرکز بین المللی مطالعات استراتژیک نیز در این باره می گوید: «آن چه اکنون بیش از هر چیز مورد نیاز کشورهای غربی مذاکره کننده با ایران است این است که با تهران هر چه سریع تر به توافق برسند قبل از این که ایران به جایگاه کره شمالی برسد که در آن صورت اوضاع به شدت سخت و پیچیده خواهد شد و تعامل با ایران نیز سخت تر خواهد شد.»

تحریریه دیپلماسی ایرانی

انتشار اولیه: سه شنبه 20 فروردین 1392/ باز انتشار: شنبه 24 فروردین 1392

کلید واژه ها: برنامه هسته مذاكرات ايران و امريكا ايران هسته اي ايران و 1+5


نظر شما :