آغاز مذاکرات ایران و گروه ۱+۵ در آلماتی

۱۶ فروردین ۱۳۹۲ | ۱۶:۰۰ کد : ۱۹۱۴۵۵۴ سرخط اخبار

دور جدید مذاکرات هسته ای ایران و گروه 1+5 در حالی در هتل ریکسوس آلماتی، پایتخت قزاقستان آغاز شده که اغلب تحلیلگران و همچنین مقامات غربی، از نوعی «خوش بینی محتاطانه» نسبت به نتایج آن سخن می گویند. گروه 1+5 اعلام کرده منتظر است در این مذاکرات پاسخ ایران به پیشنهادهای ارائه شده را دریافت کند و در مقابل ایران نیز خواستار به رسمیت شناخته شدن حق خود برای غنی سازی اورانیوم است.

به گزارش «تابناک»، در همین رابطه، سعید جلیلی، دبیر شورای عالی امنیت ملی و سرپرست تیم مذاکره کننده هسته ای ایران روز گذشته اشاره کرد برای حصول هرگونه پیشرفتی در مذاکرات جاری، حق غنی سازی اورانیوم ایران باید به رسمیت شناخته شود. وی همچنین با اشاره به موضع گیری های اخیر مقامات آمریکایی، گفت این مذاکرات زمان آزمون ادعاهای مقامات آمریکایی است و مشخص کننده ماهیت رفتار آن ها خواهد بود.

اما از سوی دیگر، روزنامه آمریکایی «کریستین ساینس مانیتور» جزئیات جدیدی از پیشنهادهای 1+5 به ایران که در مذاکرات امروز مورد بحث قرار خواهد گرفت را منتشر کرده است. این روزنامه به نقل از یک مقام آمریکایی نوشته پیشنهادهای 1+5 بر مبنای رویکرد گام به گام و متقابل تنظیم شده است.

در این بسته پیشنهادی از ایران خواسته شده تمامی فعالیتهای غنی سازی بالای 5 درصدی خود که برای سوخت رسانی به رآکتورهای تولید برق لازم هستند را تعلیق کند. ضمن اینکه ایران باید اورانیوم غنی شده 20 درصدی فعلی خود را به سوخت رآکتورهای تحقیقاتی تبدیل کند و مابقی آنها را هم صادر یا رقیق کند. ایران همچنین باید تأسیسات فردو را بدون اینکه تعطیل کند، در وضعیت پایین تری از لحاظ آمادگی قرار دهد.

در این بسته پیشنهادی، به برخی از اقدامات فنی که باید در سایت فردو انجام گیرند هم اشاره شده است. طبق این بسته، ایران باید برخی از سامانه هایی که تا کنون این کشور را قادر کرده اند اورانیوم با غنای 20 درصد تولید کنند را متوقف کند.

ایران همچنین باید افزایش نظارت آژانس بر تأسیسات هسته ایش را بپذیرد؛ تهران باید اجازه دهد دوربین هایی در سایت فردو نصب شود تا مقر بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی بتوانند بر انتقال مداوم جریان در این سایت نظارت دائمی داشته باشند.

در مقابل این اقدامات، در صورتی که آژانس بین المللی انرژی اتمی تأیید کند ایران تمامی این اقدامات را انجام داده است آمریکا و اتحادیه اروپا تحریم های وضع شده علیه طلا و فلزات گرانبها و صادرات محصولات پتروشیمی ایران را لغو خواهند کرد.

کشورهای 1+5 هم با ایران در زمینه های صلح آمیز هسته ای همکاری هایی خواهند داشت که از جمله آنها می توان به فراهم کردن سوخت برای یکی از رآکتورهای تحقیقاتی تهران ـ که برای تأمین سوخت به اورانیوم 20 درصد نیاز دارد ـ و همچنین ارائه کمک های فنی از سوی آژانس برای داشتن یک رآکتور تحقیقاتی مدرن اشاره کرد.

امتیاز دیگری که در این بسته برای ایران در نظر گرفته شده به هواپیماهای تجاری مربوط می شود. آمریکا مجوز بازرسی های امنیتی و انجام اقدامات تعمیراتی هواپیماهای مسافربری که ایران سالها پیش از آمریکا خریداری کرده را صادر خواهد کرد.

ترکیب تیم های مذاکره کننده

هیئت های مذاکره کننده ایران و پنج عضو دائم شورای امنیت (انگلیس، فرانسه، آمریکا، چین و روسیه) به اضافه آلمان و همچنین کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا صبح امروز برای دومین بار در شهر آلماتی قزاقستان و پشت درهای بسته وارد مذاکره شدند.
سرپرستی هیئت مذاکره کننده 1+5 را همچون مذاکرات قبل کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا عهده دار است.

«وندی شرمن» معاون سیاسی وزارت خارجه آمریکا، «سایمون گس» سفیر اسبق انگلیس در ایران، «ما ژائوشو» دستیار وزیر خارجه چین، «سرگئی ریابکوف» معاون وزیر خارجه روسیه، «ژاک اودیبر» مدیرکل وزارت خارجه فرانسه و «هانس دیتر لوکاس» از مقامات ارشد وزارت خارجه آلمان قرار است بر سر یک میز با «سعید جلیلی» دبیر شورای عالی امنیت ملی، «سید عباس عراقچی» معاون آسیا و اقیانوسیه وزارت خارجه، «علی باقری» معاون سیاست خارجی و امنیت بین الملل دبیر شورای عالی امنیت ملی، «حمیدرضا عسگری» مشاور وزارت امور خارجه و «رسول موحدیان» سفیر سابق ایران در لندن به گفت وگو و تبادل نظر در خصوص برنامه هسته ای ایران و سایر موضوعات بپردازند.

سخنگوی اشتون: 1+5 حرف جدیدی ندارد

سخنگوی کاترین اشتون گفت: حرف جدیدی در مذاکرات آلماتی جز شنیدن پاسخ ایران به پیشنهادهای 1+5 نداریم.

به گزارش خبرنگار اعزامی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به قزاقستان، مایکل مان در جمع خبرنگاران حاضر در محل استقرار رسانه ها در هتل اینترکنتیننتال با اشاره به مذاکرات ایران و 1+5 گفت: ما منتظر شنیدن نظرات و پاسخ ایران به پیشنهادهایی که در مذاکرات قبلی به ایران ارایه کردیم، هستیم.

وی گفت که قرار نیست حرف جدیدی از سوی 1+5 در این مذاکرات مطرح شود.

سخنگوی اشتون در ادامه تکرار مواضع غرب درباره ایران گفت که ما می خواهیم ایران برنامه اعتمادسازی را دنبال کند و به اثبات کند که برنامه هسته یی اش به سمت و سویی نمی رود که ابعاد نظامی داشته باشد.

مان در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا 1+5 از سوی اسراییل تحت فشار است یا نه؟ گفت که من اینجا درباره مواضع اتحادیه اروپا و 3+3 (آمریکا، روسیه، چین + انگلیس، فرانسه و آلمان) صحبت می کنم.

وی در پاسخ به سوالی دیگر مبنی بر این که اگر ایران آن چه مدنظر شماست را امروز پاسخ ندهد مذاکرات فردا ادامه می یابد؟ گفت: ادامه مذاکرات و زمان آن به محتوای مذاکرات بستگی دارد. ما بر روی این که مذاکرات دو روزه باشد از قبل توافق کردیم اما این مساله اجباری نیست. اگر مسایل بحث شود ممکن است یک روزه مذاکرات تمام شود.

سخنگوی اشتون درباره تهدیدات اخیر کره شمالی و احتمال این که این مساله بر روی موضوع ایران تاثیر بگذارد، گفت: مساله کره تمرکز ما را بر روی موضوع ایران از بین نمی برد این دو، موضوع های جدا از هم هستند و مواضع اتحادیه اروپا درباره کره شمالی اعلام شده است.

کلید واژه ها: مذاکرات مذاکره امنیت اورانیوم آمریکا اتحادیه اروپا اشتون اتحادیه اروپا این بسته در مذاکرات جدیدی وزارت خارجه پیشنهادهای


نظر شما :