گزارش فایننشال تایمز از اعمال فشارها علیه ایران

تحریم هایی به کام بخش دولتی و به ضرر بخش خصوصی

۲۰ اسفند ۱۳۹۱ | ۱۷:۴۶ کد : ۱۹۱۳۸۲۷ اخبار اصلی اقتصاد و انرژی
تاجران بخش خصوصی بر این باورند که تحریم های بین المللی ، منافعی را برای شرکت های دولتی به همراه داشته و این در حالی است که شرکت های خصوصی و مردم عادی همچنان متضرر می شود.
تحریم هایی به کام بخش دولتی و به ضرر بخش خصوصی

دیپلماسی ایرانی : محمد رضا بهزادیان، یکی از وارد کنندگان کالا و دارو است که بیش از 3 ماه است برای واردات 5 هزار تن گندم از قزاقستان تلاش می کند. اما از آنجایی که تا کنون نتوانسته ارز دولتی دریافت کند، این واردات انجام نشده است. به گفته وی، برای واردات محصولاتی مانند آناناس یا خودروهای گرانقیمت مانند پورشه برای برخی از تاجران ارز دولتی به میزان کافی وجود دارد اما برای یک تاجر بخش خصوصی، ارزی برای واردات گندم اختصاص داده نمی شود.

او و دگیر تاجران بخش خصوصی بر این باورند که تحریم های بین المللی ، منافعی را برای شرکت های دولتی به همراه داشته و این در حالی است که خصوصی ها و مردم عادی همچنان متضرر می شود.

ماه گذشته دیوید کوهن ، معاون امور تروریسم و اطلاعات مالی وزارت خرانه داری که مسئول نظارت بر تحریم ها است گفت که تحریم ها با هدف اعمال فشار شدید اقتصادی علیه رژیم ایران انجام می شود.

در مقابل بسیاری از ایرانیان می گویند عکس این موضوع در شرف وقوع است. تحریم های اتحادیه اروپا و ایالات متحده علیه صادرات نفت و معاملات بانکی ایران موجب سقوط ارزش ریال شده ، ارزش ریال نسبت به ژانویه سال گذشته 60 درصد افت کرده و سیستم چند نرخی ارز  را ایجاد کرده است. بنا بر ادعای فایننشال تایمز ، این روند به نفع آن هایی است که با نخبگان سیاسی در ارتباط هستند.

به گزارش این روزنامه انگلیسی، دولت برای صادرات غذا و دارو به تاجران دلار با نرخ دولتی 12260 ریال و برای کالاهای دیگر همچون فلزات و مواد معدنی با قیمت بالاتر 24386 ریال، عرضه می کند. باقی معاملات با دلار بازار آزاد انجام می شود.

تاجران بخش خصوصی ادعا می کنند، افرادی که با مقامات قدرتمند در ارتباط هستند دسترسی بسیار سهل تری به ارز ارزان قیمت دارند و و حتی اجناس وارداتی خود را با قیمت بازار آزاد می فروشند که باعث می شوند ثروت زیادی به دست آورند. در مقابل آنها ی گویند چاره ای ندارند جز اینکه از ارز بازار آزاد برای انتقال حواله ها به بانک های چین، هند، کره جنوبی، ترکیه ، روسیه  استفاده کنند که تجارت را پرهزینه تر و پر ریسک تر می کند.

این در حالی است که بهزادیان می گوید شرکت های آمریکایی با سهولت بیشتری دارو و دیگر کالا ها را به شرکت های دولتی ایرانی می فروشند و در مقابل شرکت های خصوصی در این زمینه با دشواری های بیشتری مواجه هستند. به همین دلیل بهزادیان می گوید ناچار است برای خرید داروهای شیمی درمانی به شرکت های آلمانی مراجعه کند. او می خاطرنشان می کند آن ها دارو می فروشند اما از ارائه گواهینامه نامه دارو سازی سرباز می زنند چرا که می ترسند ایالات متحده تحریک شود. این در حالی است که اکنون خزانه ای از داروهای شیمی درمانی در ایران ایجاد شده است، چرا که وزارت بهداشت اجازه توزیع داروهایی که گواهی نامه ندارند را نمی دهد.

این در شرایطی است که خزانه داری آمریکا می گوید تحریم ها بخش دارو و دیگر کمک های بشردوستانه  را شامل نمی شود و همچنان راه پرداخت برای خرید چنین محصولاتی در سیستم مالی ایالات متحده باز است.

در این بین برخی ادعا می کنند شرکت ها و افراد قوی تر می توانند از سد سیمانی تحریم ها عبور کنند اما همچنان بیماران و دانشجویان ایرانی بیشترین آسیب تحریم ها را متحمل می شوند.

تحریریه دیپلماسی ایرانی / 10

کلید واژه ها: تحریم دارو ارز واردات


نظر شما :