مخالفت واشنگتن با تحریم انتخابات مصر

امریکا به نفع مرسی وارد عمل شد

۱۰ اسفند ۱۳۹۱ | ۱۴:۳۰ کد : ۱۹۱۳۳۷۰ اخبار اصلی خاورمیانه
وزارت امور خارجه امریکا با صدور بیانیه‌ای اعلام کرده است که از برگزاری انتخابات در مصر در موعد مقرر حمایت می‌کند و با تعویق آن مخالف است.
امریکا به نفع مرسی وارد عمل شد

دیپلماسی ایرانی: ایالات متحده امریکا اعلام کرده است که از برگزاری انتخابات نمایندگان مجلس در مصر با حضور مخالفان دولت مرسی حمایت می کند. واشنگتن همچنین نگرانی خود را از بی ثباتی در مصر ابراز داشته و خواستار حل و فصل سریع تنش های سیاسی جاری در این کشور شده است. امریکایی ها همچنین از این که مشکلات سیاسی مصر تاثیراتی سلبی بر اقتصاد این کشور بگذارد به شدت ابراز نگرانی کرده اند.

به گزارش روزنامه لبنانی الاخبار، در حالی که جبهه آزادیبخش که شامل رهبران اصلی مخالفان جنبش اخوان مسلمین یعنی ایمن نور، رئیس حزب الغد، عمرو موسی، دبیر کل حزب الوفد، حمدین صباحی و محمد البرادعی است، اعلام کرده اند که تنها به شرط قبول شرایطشان حاضر به شرکت در انتخابات مصر هستند، منابع آگاه می گویند که امریکایی ها در حال فشار به مخالفان مرسی هستند تا از نظر خود برگشته و در انتخابات به طور جدی شرکت کنند.

تحلیلگران بر این اعتقادند که این رویکرد امریکا در حقیقت در چارچوب حمایت از جنبش اخوان المسلمین مصر و قدرت گرفتن اسلام گرایان معتدل که به اعتقاد امریکایی ها بیشترین انسجام سیاسی و اجتماعی را دارند و از دیگر جریان های سیاسی از نفوذ بیشتری در جامعه مصر برخوردارند، محسوب می شود. در عین حال امریکایی ها اصرار دارند که انتخابات در مصر حتما برگزار شود تا از شدت تنش های سیاسی در این کشور کاسته شده و اختلاف ها و اصطکاک های سیاسی جریان ها و احزاب از خیابان به زیر سقف پارلمان انتقال یابد.

وزارت امور خارجه امریکا با صدور بیانیه ای اعلام کرده است که از برگزاری انتخابات در مصر در موعد مقرر حمایت می کند و با تعویق آن مخالف است. پیش از این مخالفان خواستار تعویق زمان برگزاری انتخابات شده بودند.

در همین رابطه جان کری، وزیر امور خارجه ایالات متحده امریکا به مخالفان مرسی فشارهای بسیاری وارد می کند تا پشت میز مذاکره نشسته و اختلاف های خود را با دولت مرسی حل و فصل کنند. گفته می شود قبول نخست وزیری ایمن نور و کنار رفتن هشام قندیل از این سمت تحت فشار امریکایی ها صورت گرفته است. شبکه خبری روسیه الیوم به نقل از منابع آگاه خبر داد که جان کری از طریق سفارت امریکا در مصر به اطلاع اخوان المسلمین و شماری از رهبران جبهه آزادیبخش رسانده است که ایالات متحده به هیچ وجه بی ثباتی در مصر را تحمل نمی کند چرا که این بی ثباتی بر کل منطقه تاثیر منفی می گذارد و باعث می شود تا عناصر جهادی و رادیکال اقدام به تشکیل جریان های خفته در منطقه کنند تا در اولین فرصت علیه کشورهای منطقه و مصالح امریکا وارد عمل شوند.

در همین رابطه گفته می شود که واشنگتن با ارسال ادوات و امکانات ضد شورش مثل خودروهای آب پاش و سلاح های سبک با هدف برخورد با شورش های موجود در مصر به قاهره موافقت کرده است. در جزئیات بیشتر این محموله همچنین گفته شده است که شرکت امریکایی "کومپایند تاکیتکال سیستم" با موفقت واشنگتن کپسول های گاز اشک آور به مصر ارسال کرده است. این شرکت برای به روز رسانی جنگ افزارهای خود با وزارت دفاع اسرائیل نیز همکاری می کند.

گفته می شود این نوع حمایت آشکار دولت امریکا از دولت اخوانی مصر، جبهه آزادیبخش و رهبران آن را سرخورده کرده و این یکی از دلایل اصلی تعلیق مذاکرات آنها با دولت بوده است. اگر چه این مخالفت نیز تحت فشار شدید امریکایی ها و هشدارهای پیاپی ای که از سوی سفارت امریکا به آنها داده می شود تا اندازه ای نرم شده و آنها خود را مجبور به مذاکره به دولت و پایان دادن به تحریم انتخابات مصر کرده اند.

آن چه باعث افزایش حمایت دولت امریکا از اخوان المسلمین و دولت آنها شده قطع حمایت و همکاری حزب سلفی النور از این جنبش بوده است که خواستار ادامه تحرکات اعتراضی به دولت مرسی با هدف سرنگونی دولت او شده است.

به رغم این که پیش از این پیش بینی می کردند که جنبش اخوان المسلمین مصر در انتخابات نمایندگان مجلس این کشور نتواند اکثریت کرسی ها را به دست آورد و حزب النور نیز تعدادی از کرسی های خود در پارلمان سابق را از دست بدهد و این مساله سبب شود تا جایگاه اسلام گرایان در پارلمان آتی تضعیف شود، تازه ترین نظرسنجی ها دقیقا عکس این پیش بینی ها را پیش بینی کرده اند و گفته اند که احتمالا جنبش اخوان المسلمین در انتخابات پیش روی مصر بتواند تعداد قابل ملاحظه ای از کرسی های پارلمان را به دست آورد و جبهه آزادیبخش نیز صاحب تعداد قابل توجهی از کرسی های پارلمان شود در حالی که حزب سلفی النور بسیاری از کرسی های خود را از دست بدهد.

از سوی دیگر اعتراض ها  در درون جبهه آزادیخبش به تصمیم این جبهه به تحریم انتخابات نیز افزایش یافته است. برخی از اعضای این جبهه می گویند که تحریم انتخابات خودکشی سیاسی است و باعث می شود تا این جبهه به طور کامل از روند سیاسی کشور خارج شود و این مساله به ضرر مخالفان اخوان المسلمین و به سود اسلام گرایان متمایل به اخوان تمام خواهد شد. به ویژه این که مسیحیان و قبطی های مصر نیز قصد دارند با قدرت در انتخابات پیش رو شرکت کنند و این مساله باعث می شود تا عدم حضور جبهه آزادیبخش در انتخابات بیش از پیش به ضرر آنها تمام شود. 

کلید واژه ها: مصر امریکا اخوان المسلمین جبهه آزادیبخش


نظر شما :