هشدار صریح اردوغان به سوری‌ها

استقلال علوی‌ها خط قرمز ماست

۰۹ اسفند ۱۳۹۱ | ۱۲:۳۰ کد : ۱۹۱۳۳۱۸ اخبار اصلی خاورمیانه
تحلیلگران بر این باورند که اردوغان تمایل بسیار دارد که لباس سلطان عثمانی را بر تن کرده و کل منطقه عربی را به زیر سلطه خود بیاورد، آنها حتی بعید نمی دانند که آنکارا با همین هدف جنگی را علیه سوریه آغاز کند تا به واسطه آن اخوان المسلمین را در این کشور به قدرت برساند
استقلال علوی‌ها خط قرمز ماست

دیپلماسی ایرانی: در حالی که این روزها بحث تجزیه سوریه بسیار مطرح می شود و حتی برخی از ناظران صحبت از تقسیم سوریه بر اساس جاذبه های طایفه ای می دهند و آن را میان علوی ها، سنی ها و کردها تقسیم می کنند، رجب طیب اردوغان که خود از مسببان حوادث سوریه است و نقشی به سزا در تشدید بحران در این کشور داشته است، نسبت به تشکیل منطقه ای مستقل برای علوی ها هشدار داده و گفته است که آنکارا اجازه نمی دهد منطقه ای جدا در شمال سوریه برای علوی ها تشکیل شود.

به گزارش روزنامه العرب، چاپ لندن، هشدار اردوغان در حالی بود که اخیرا تحرکات دیپلماتیکی اغاز شده است تا هر چه سریع تر مذاکراتی میان نظام و مخالفانش انجام شود.

منابع خبری ترکیه به نقل از اردوغان که در حال بازگشت از امارات متحده عربی بود، گزارش دادند که وی گفته است "وحدت سرزمین سوریه امری مهم برای ترکیه است."

اردوغان همچنین گفت: "آنکارا اجازه نمی دهد که سناریوی عراق برای سوریه تکرار شود، ما به هیچ کس اجازه چنین کاری نمی دهیم."

علوی های ترکیه در کنار کردها بزرگ ترین اقلیت این کشور را تشکیل می دهند به گونه ای که تخمین زده می شود که 18 میلیون نفر از جمعیت ترکیه علوی باشند. علاوه بر آن اکثریت  مخالفان دولت اردوغان را علوی هایی تشکیل می دهند که هسته اصلی اپوزسیون مخالفان او را تشکیل می دهند. مخالفانی که دائما بر سکولار بودن ترکیه تاکید می کنند تا بدین ترتیب تضمینی برای حقوق علوی ها تامین کرده باشند.

نخست وزیر ترکیه به طور غیر مستقیم گفت که کشورش اجازه نمی دهد یک جریان جدایی طلبی در شمال سوریه تشکیل شود که ترکیه مجبور شود بعدا حقوق و صلاحیت مختلفی را برای آنها به رسمیت بشناسد.

ناظران بر این اعتقادند که رکودی اکنون بر پرونده سوریه مستولی شده دیگر برای ترکیه قابل تحمل نیست. ترکیه از اوضاع جاری در سوریه به شدت احساس سرخوردگی می کند و احساس می کند که حمله رسانه ای و دیپلماتیک و حتی میدانی ای که تا کنون علیه حکومت بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه انجام داده، هیچ کدام کارساز واقع نشده و در این میان بازنده پرونده سوریه شده است. به عبارت دیگر اردوغان همه خواب و خیال هایی که برای سوریه می دیده است را اکنون نقش بر آب می بیند. از سوی دیگر با مشکلات متعدد داخلی نیز دست به گریبان شده که این موضوع بر نگرانی هایش به شدت افزوده است.

به اعتقاد کارشناسان آن چه بیش از همه در حال حاضر اردوغان را نگران می کند این است که وضعیت فعلی سوریه برای مدت طولانی ادامه یابد و این مساله باعث شود تا صدها هزار نفر دیگر بر شمار پناهندگان فعلی مستقر در مرز سوریه – ترکیه افزوده شود. آن گاه هزینه هایی که متحمل ترکیه خواهد شد دیگر قابل پیش بینی نخواهد بود.

از سوی دیگر ناظران بر این اعتقادند که ترکیه از این که نوار شمالی اش تبدیل به مناطقی شود که در دست مخالفان مسلح باشد و کنترل مرزها را آنها در اختیار داشته باشند به شدت نگران است. مساله ای که باعث خواهد شد تا تقاضای تامین آب و برق را به تنهایی خواستار شوند و بخواهند تامین بودجه در قالب یک کشور مستقل برایشان تامین شود.

تا کنون تلاش ترکیه به همراه قطر و فرانسه برای حمایت از مخالفان اسد با هدف سرنگونی سریع او همانند تونس و مصر و یمن و لیبی شکست خورده است. از سوی دیگر گفته می شود در دستور العمل جدیدی که برای سوریه در نظر گرفته شده و دوستان مشترک سوریه و امریکا بانیان آن هستند و بر گفت وگوی مستقیم مخالفان تاکید دارد، جایی برای ترکیه در نظر گرفته نشده است و این مساله برای آنکارا گران تمام شده است.

گزارش ها حاکی از آن است که اسد به هیچ وجه قصد ندارد به این زودی ها دوستی با اردوغان را بپذیرد چرا که معتقد است که وی بر اساس دستور العمل های خارجی جنگ نیابتی آغاز کرده و با حمایت از جداشدگان نظامی و پلیس و شهروندان مخالف او اقدام به تشکیل گروه های شبه نظامی کرده و از آنها برای تسلط بر شهرها و اجرای عملیات تروریستی و انفجاری در شهرهای دیگر حمایت کرده است. همچنین در وارد ساختن گروه های جهادی با همکاری دیگر کشورهای منطقه ای به خصوص قطر همکاری می کند و این چیزی نیست که بتوان به سادگی از کنار آن گذشت.

تحلیلگران بر این باورند که اردوغان تمایل بسیار دارد که لباس سلطان عثمانی را بر تن کرده و کل منطقه عربی را به زیر سلطه خود بیاورد، آنها حتی بعید نمی دانند که آنکارا با همین هدف جنگی را علیه سوریه آغاز کند تا به واسطه آن اخوان المسلمین را در این کشور به قدرت برساند و همان طور که مصر را با پول و سرمایه گذاری های اش به خود وابسته سوریه را نیز وابسته به خود کند.

کلید واژه ها: سوریه ترکیه اردوغان علوی ها


( ۱ )

نظر شما :