مذاکرات هسته ای در قزاقستان از سرگرفته شد

گفت و گو در ابهام و تردید

۰۸ اسفند ۱۳۹۱ | ۱۶:۳۵ کد : ۱۹۱۳۲۹۸ اخبار اصلی پرونده هسته ای
به گزارش نیویورک تایمز، هرچند مذاکرات پس از وقفه ای 8 ماهه از سرگرفته شده اما در مورد چشم انداز موفق این گفت و گو ها تردید وجود دارد.
گفت و گو در ابهام و تردید

دیپلماسی ایرانی: امروز هیات مذاکره کننده هسته ای ایران با همتایان غربی پای میز مذاکره در آلماتی، پایتخت قزاقستان نشسته ، اما به نظر نمی رسد که هیچ ایده جدیدی برای مطرح کردن داشته باشد. آن دسته از ناظران بین المللی که به سیاست ورزی سیاستمداران ایرانی آشنایی دارند، بر این باورند که مذاکرات سه شنبه در شرایطی پیش می رود که مذاکره کنندگان ایرانی دست به سینه به صندلی ها تکیه داده و از غرب می خواهند رفتار خود را تغییر دهد.

به گزارش نیویورک تایمز، مقامات تهران بر این باورند که تحریم های غرب قابل مدیریت است و ایران می تواند به وجود فشارها به فعالیت های هسته ای خود ادامه دهد. از سوی دیگر تهران در سال های اخیر شاهد انجام 3 آزمایش هسته ای بوده که در کره شمالی انجام شده، بدون اینکه مجازاتی در انتظار این کشور باشد.

در نتیجه، رهبران ایران بر این عقیده اند که آنها و نه غرب در مذاکرات دست بالا را دارند. کاظم انبار لویی، سردبیر روزنامه رسالت که روابط نزدیکی با بیت رهبری دارد، این نکته را خاطرنشان می کند که غرب در مواجه با تهران چاره ای جز متوقف کردن تهدید ها و کاهش تحریم ها ندارد. اما به نظر می رسد که غرب تنها به دنبال مذاکره برای مذاکره است.

از سوی دیگر تهران به طور تلویحی با بسته پیشنهادی غرب که در رسانه ها درز کرده بود، مخالفت کرده است. تهران می گوید در مقابل تعلیق غنی سازی 20 درصدی باید تمامی تحریم ها لغو شود و لغو ممنوعیت تجارت طلا، کافی نیست. همچنین جمهوری اسلامی به غرب توصیه می کند با راهبردی جدید و پیشنهاد های معتبر پای میز مذاکره بیاید.

به گزارش نیویورک تایمز، هرچند مذاکرات پس از وقفه ای 8 ماهه از سرگرفته شده اما در مورد چشم انداز موفق این گفت و گو ها تردید وجود دارد.

از ژوئن گذشته، زمانی که مذاکرات هسته ای در مسکو متوقف شد، تحولات متعددی در پرونده هسته ای ایران ایجاد شده است. ایران سانتریفوژهای جدیدی در تاسیسات هسته ای نصب کرده و بار دیگر تبدیل ذخایر اورانیوم غنی شده به سوخت هسته ای را از سرگرفته است. از سوی دیگر در این 8 ماه تحریم های نفتی و بانکی آمریکا و اتحادیه اروپا علیه ایران تشدید شده است. اما با پیش رو بودن انتخابات ریاست جمهوری در ایران و احتمال کاندید شدن سعید جلیلی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران و عضو ارشد مذاکرات هسته ای برای انتخابات، این احتمال وجود دارد که جلیلی نخواهد با مصالحه با غرب در برابر منتقدانش در موضع ضعف قرار گیرد.

برخی دیپلمات ها ادعا می کنند که به نظر می رسد ایران به دنبال بازی با زمان در مذاکرات است.  مایکل مان، سخنگوی کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در آستانه مذاکرات هسته ای از ایران خواسته است که لزوم پیشرفت ملموس در مذاکرات را درک کند. او می گوید گروه 1+5 (آمریکا، انگلیس، فرانسه، چین، روسیه و آلمان)، پیشنهاد خوب و به روز شده ای  برای ایران دارد.

مان مانند دیگر دیپلمات های غربی از اشاره به جزئیات بسته پیشنهادی به ایران خودداری می کند اما برخی دیپلمات ها این نکته را خاطرنشان می کنند که پیشنهاد جدید بسیار جدی است و تنها شامل تعدیل ممنوعیت تجارت طلا با ایران نخواهد بود. آنها همچنین می گویند که این پیشنهاد یک بیگ بنگ نیست ، بلکه بسته ای پیشنهادی به ایران برای اقدامات اعتمادساز به شمار می رود.

برخی دیپلمات ها می گویند نگرانی غرب، غنی سازی بالای 5 درصد در ایران است. اما در صورتی که توافق های لازم با ایران انجام شود، لغو تحریم ها آغاز خواهد شد.

تحریریه دیپلماسی ایرانی / 10

 

کلید واژه ها: مذاکره تحریم


نظر شما :