عباسی: محفظه اصلی رآکتور اراک به زودی جایگذاری می‌شود

۰۵ اسفند ۱۳۹۱ | ۲۳:۲۵ کد : ۱۹۱۳۱۷۴ سرخط اخبار

رئیس سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه به دلیل ناامن بودن دستگاه اطلاعاتی و امنیتی آژانس، خبر نصب نسل سانتریفیوژهای پیشرفته در نطنز در اختیار رسانه های خارجی قرار گرفت، گفت: نسل پیشرفته سانتریفیوژها ۱۸۰ ماشین نیست، خیلی بیش تر از این هاست و به تدریج نصب می شوند.

خبرگزاری فارس: نسل پیشرفته سانتریفیوژهای ایران بیش‌تر از ۱۸۰ ماشین است/ محفظه اصلی رآکتور اراک به زودی جایگذاری می‌شود

به گزارش خبرگزاری فارس، فریدون عباسی رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان امروز شنبه در حاشیه همایش سالانه مدیران صنعت هسته ای کشور در جمع خبرنگاران، در پاسخ به سؤالی درباره افزایش میزان ذخایر اورانیوم کشور، با بیان اینکه یکی از مسائل مهم در صنعت هسته ای کشور تامین مواد اولیه است، گفت: ما در 34 سال گذشته اقدامات زیادی را در راستای کشف معادن اورانیوم صورت دادیم و در یک و نیم سال گذشته به بحث اکتشاف بیش تر پرداختیم و منابع جدید اورانیوم را شناسایی کردیم.

عباسی درباره تعیین ساختگاه های نیروگاه های هسته ای در کشور، اظهار داشت: کل کشور ظرف چند سال گذشته مورد بررسی قرار گرفته و مکان های مناسب را با پارامترهای جهانی بررسی کردیم و شانزده ساختگاه را در نقاط مختلف کشور شناسایی کردیم. از بین این شانزده ساختگاه به ترتیب چند تا از آن ها که دارای اولویت هستند مورد هدف قرار می گیرند تا ما راکتورهای قدرت مان را در آینده در این مکان ها بسازیم.

رییس سازمان انرژی اتمی در پاسخ به سؤالی درباره مذاکرات ایران و 1+5 که قرار است این هفته در قزاقستان برگزار شود و همچنین سخنان دبیر شورای عالی امنیت ملی در دومین همایش سالانه مدیران صنعت هسته ای کشور، گفت: آقای جلیلی به زودی عازم سفر به قزاقستان برای انجام گفت وگوها با 1+5 هستند. توضیحات ایشان برای مدیران صنعت هسته ای و سوالاتی که داشتند کافی بود و این که مدیران ما چه اقداماتی باید انجام دهند تا آن ها در مذاکرات از توانایی لازم برخوردار باشند.

وی با بیان اینکه ایران به عنوان یکی از قدرت های مطرح جهانی و نوظهور در حال مذاکره با کشورهای دیگر است و این گفت وگوها حتماً باید به لحاظ صنعتی و علمی از سوی ایران با دست پر انجام شود، اظهار داشت: بارها گفته ایم که ما با علم و دانش خود با دیگران گفت وگو می کنیم و حتما آینده روشنی پیش روی ملت ما قرار دارد.

عباسی با اشاره به فعالیت های غنی سازی ایران با غنای کم تر از پنج درصد و تا 20 درصد، افزود: اورانیوم تا غنای 20 درصد مخصوص استفاده از راکتورهای تحقیقی از جمله راکتور تهران است و ما به اندازه نیازمان آن را تولید کرده ایم. ما بخشی از اورانیوم تا غنای 20 درصدمان را همانطور که رسانه های خارجی گزارش کردند به U3O8 بیست درصد تبدیل کردیم که در صفحه های سوخت راکتور تهران مورد استفاده قرار می گیرد.

وی توضیح داد: اساس غنی سازی 20 درصدی ما به این دلیل بود که کشورهای دیگر حاضر نشدند آن را به ما بدهند و حالا ما سوخت راکتورمان را خودمان تولید می کنیم و آمادگی داریم کشورهای دیگر را از این سوخت بهره مند سازیم و این تحت نظارت آژانس بین المللی انرژی اتمی خواهد بود.

عباسی اشاره کرد که سوخت 3.5 درصد ما در حد محدود در میله های سوخت قرار گرفته و در راکتور تهران تست های مربوطه انجام می شود تا برای تولید مجتمع های سوخت راکتور 360 مگاواتی و راکتورهای قدرت بالای هزار مگاوات آماده شوند.

رییس سازمان انرژی اتمی در واکنش به انتشار خبری مبنی بر نصب سانتریفیوژهای نسل پیشرفته در نطنز و جوسازی رسانه های غربی مبنی بر این که چنین اقداماتی در آستانه مذاکرات ایران و 1+5 از سوی ایران تحریک آمیز است، گفت: من برای رسانه های غربی و کشورهایی که از شنیدن چنین اخباری تحریک می شوند پیغامی دارم و آن این است که آستانه تحمل خود را بالا ببرند. اگر کشوری مسیر تکنولوژی و فن آوری را طی می کند باید با آن گفت وگو کنند و راه های همکاری را بررسی کنند.

رئیس سازمان انرژی اتمی همچنین درباره بخشی از گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی که مربوط به راکتور تحقیقاتی 40 مگاواتی اراک است، ضمن تایید این بخش تصریح کرد: ما درباره راکتور تحقیقاتی اراک یک روند منطقی و معقولی داریم و آن این است که تاسیسات جانبی راکتور را آماده کنیم، محفظه اصلی راکتور مدت هاست که ساخته شده و منتظر آماده شدن محل نصب آن بودیم که باید تغییرات کوچکی در آن صورت می گرفت و به زودی محفظه اصلی را حمل می کنیم و در سر جای خود قرار می دهیم و در سال آینده راکتور را با سوخت مجازی راه اندازی می کنیم.

وی ادامه داد که در حال حاضر 150 مجتمع سوخت ساخته شده است و آماده برای انتقال به اراک است بنابراین روندی که ما در راکتور اراک طی می کنیم طبق برنامه است و امیدواریم کسی از این روند تحریک نشود.

رئیس سازمان انرژی اتمی در ادامه درباره نصب نسل سانتریفیوژهای پیشرفته در نطنز، گفت: این خبر توسط کارشناسان آژانس ثبت و گزارش شده و به دلیل ناامن بودن دستگاه اطلاعاتی و امنیتی آژانس که مستندات را نمی تواند در داخل خود نگه دارد این خبر در اختیار رسانه های خارجی قرار گرفت. ما قرار نداشتیم تا زمان نهایی شدن این مساله، آن را نهایی کنیم اما چیز پنهانی نبود چرا که آژانس همیشه حضور دارد و فعالیت های ایران را تحت نظارت دارد.

عباسی افزود: همچنین نسل پیشرفته سانتریفیوژها 180 ماشین نیست، خیلی بیش تر از این هاست و به تدریج نصب می شوند چرا که شرایط لازم برای بهره برداری باید فراهم شود.

وی گفت: برنامه ما این است که تعداد نهایی این نسل پیشرفته را به زودی در اختیار افکار عمومی قرار دهیم اما به طور یقین باید بگویم که قبل از قرار گرفتن این اخبار در اختیار رسانه ها، بازرسان آژانس در جریان این مساله قرار می گیرند و حتما خبرش از آژانس درز خواهد کرد.

معاون رئیس جمهور در خصوص اینکه در گزارش اخیر آژانس خبری  مبنی بر خاموشی قلب راکتور بوشهر منتشر شده است، گفت: از زمان راه اندازی در شهریور 90 که شاهد راه اندازی مقدماتی بودیم به دفعات مختلف نیروگاه وارد شبکه شده و برق تولید کرده است. ما حتما باید آزمایش های مربوط به تست اجزای مختلف راکتور را به درستی انجام دهیم و نباید درگیر بحث های ژورنالیستی در این مساله شویم.

به گفته وی راکتور یک کارخانه تولید برق است و ایمنی خاص خود را داشته باشد.

وی با بیان اینکه راکتور بوشهر از ایمنی هسته ای برخوردار است، تصریح کرد: بیش تر اشکالاتی که ظرف یک سال و نیم گذشته در راکتور در دوران آزمایش ها مشاهده شد مربوط به بحث های غیرهسته ای است یعنی در توربین و ژنراتور.

وی تاکید کرد: راکتور از ایمنی هسته ای برخوردار است. بیش تر اشکالاتی که ظرف یک سال و نیم گذشته در راکتور در دوران آزمایش ها مشاهده شد مربوط به بحث های غیرهسته ای است یعنی در توربین و ژنراتور. اخیرا نیروگاه به شبکه متصل و برق هزار مگاوات را تامین کرد و بعد از یک هفته تا 10 روز طبق برنامه از مدار خارج تا بازبینی لازم در آن انجام شود. به لطف خدا با فعالیتی که پیمانکار روس انجام داده است تجهیزات مورد نیاز ژنراتور از روسیه وارد ایران شده است و ژنراتور در حال بسته شدن مجدد و راه اندازی است و ظرف یک هفته و دو هفته آینده انتظار داریم نیروگاه دوباره وارد شبکه شود، البته بعد از آن دوباره آزمایش ها را ادامه می دهیم تا زمان تحویل موقت به بهره بردار ایرانی فرا رسد.

رییس سازمان انرژی اتمی گفت: وقتی رسیدیم به شرایطی که بهره بردار ایرانی آماده تحویل گرفتن نیروگاه شود، زمان تحویل گیری موقت نیروگاه است.

رئیس سازمان انرژی اتمی در خصوص اینکه آیا بهره بردار ایرانی، نیروگاه را تا پایان زمستان سال جاری تحویل می گیرد؟ گفت: برنامه اول ما تا پایان سال 90 بود اما با مشکلاتی که پیمانکار به ما گفت و دیدیم مشکلات منطقی است، طبق توافق دو طرفه تحویل مقدماتی را به تاخیر انداختیم.

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر این که چه زمانی می توان شاهد فعالیت کامل راکتور تهران با تامین سوخت مورد نیاز تولیدی در داخل کشور باشیم؟ گفت: اول این که لازم نیست راکتور در تمام روزهای ماه فعال باشد. ما بر اساس نیاز بیمارستان های کشور، مراکز آموزشی و دانشگاهی، راکتور را فعال می کنیم تا به این شکل در مصرف سوخت صرفه جویی لازم را داشته باشیم.

به گفته وی در حال حاضر حدود 12 مجتمع سوخت تولید شده که نیمی از آن ها در اختیار راکتور تهران قرار گرفته و نیمی دیگر در اصفهان نگهداری می شود تا هر وقت راکتور تهران مطالبه سوخت داشت به آن تحویل دهند.

کلید واژه ها: راکتور انرژی نیروگاه سازمان انرژی اتمی نسل تحویل رسانه پیشرفته راکتور تهران اورانیوم می کنیم در راکتور راه اندازی اراک قرار می آزمایش بیش تر صنعت هسته صنعت مدیران صنعت هسته ای راکتور را نسل پیشرفته


نظر شما :