زلزله، ایمنی نیروگاه اتمی بوشهر را ثابت کرد

۲۶ فروردین ۱۳۹۲ | ۱۳:۳۲ کد : ۱۹۱۴۹۴۹ سرخط اخبار

به گزارش خبرگزاری فارس، "محمد احمدیان" معاون رئیس سازمان انرژی اتمی ایران در گفت وگو با شبکه خبری العالم، درباره تاثیر زلزله استان بوشهر بر نیروگاه اتمی بوشهر، تصریح کرد: نیروگاه اتمی بوشهر با مقاومت در برابر زلزله ای "به قدرت حداقل 8 ریشتر و نزدیک به محل نیروگاه" طراحی شده است، اما زلزله ای که متاسفانه چند روز پیش در منطقه رخ داد، اولا مرکز آن حدود صد کیلومتر با نیروگاه اتمی بوشهر فاصله داشت، ثانیا شدت این زلزله حدود 6 ریشتر بود، طبیعی است که این زلزله هیچ مشکلی برای نیروگاه اتمی بوشهر ایجاد نکند.

ایمنی نیروگاه بوشهر در برابر حوادث طبیعی

احمدیان درباره تبلیغات سوء کشورهای عربی حوزه جنوبی خلیج فارس درباره ایمنی نیروگاه بوشهر گفت: همانطور که گفتم این زلزله اولا شدت کمی در مقایسه با مقاومت نیروگاه داشته و ثانیا فاصله کانون زلزله با نیروگاه زیاد بوده است؛ بنابراین نمی تواند یک امتحان قوی از قابلیت های نیروگاه باشد، اما در حد خود نشان داد که نیروگاه با مشکلی در برابر این قبیل حوادث طبیعی روبرو نخواهد شد.

معاون رئیس سازمان انرژی اتمی ایران، افزود: نیروگاه اتمی بوشهر بر اساس پیشرفته ترین و سختگیرانه ترین استانداردهای بین المللی طراحی شده است. در تمام مراحل ساخت نیروگاه بر اعمال این استاندارها نظارت قوی شده است و مرکز "نظام ایمنی" جمهوری اسلامی ایران که تحت نظر آژانس بین المللی انرژی اتمی پایش می شود بر ایمنی نیروگاه نظارت داشته است.

وی ادامه داد: از طرف دیگر اگرچه نیروگاه بوشهر متعلق به جمهوری اسلامی ایران است، اما به طور طبیعی تابلویی از توانمندی ها و قابلیت های صنعت هسته ای روسیه هم به شمار می آید، لذا پیمانکار روس هم با کمال دقت مسائل ایمنی را رصد کردند.

احمدیان تاکید کرد: تمام این استانداردها مستند شده و اسنادش موجود و به هر شخص یا نهاد حقوقی که بخواهد به طور کارشناسانه این مطالب را بررسی کند، قابل ارائه است.

وی همچنین درباره تبلیغات منفی با محوریت نگرانی از ایمنی نیروگاه بوشهر، گفت: اگر این نگرانی ها برخاسته از یک نگاه کارشناسی باشد، خیلی راحت می توان آن را برطرف کرد؛ ما بارها اعلام کردیم که آمادگی داریم که هر گونه اطلاعاتی لازم را از طریق آژانس بین المللی انرژی اتمی در اختیار کارشناسان قرار بدهیم.

زلزله بوشهر به آژانس اطلاع داده شد

معاون رئیس سازمان انرژی اتمی ایران درباره اطلاع رسانی به آژانس از وضعیت نیروگاه اتمی بوشهر پس از زلزله، گفت: بر اساس رویه هایی که وجود دارد، ما باید هر اتفاق و حوادث پیش بینی نشده ای مانند زلزله و پیامدهای آن را به مجامع بین المللی ازجمله آژانس بین المللی انرژی اتمی و اتحادیه جهانی بهره برداران از نیروگاه های اتمی منعکس کنیم؛ در مناطق مختلف جهان مراکز منطقه ای وجود دارد و ما عضو منطقه مسکو هستیم؛ ما بلافاصله وضعیت را به این مرکز اطلاع دادیم.

نیروگاه بوشهر هیچ خطری ندارد

احمدیان ادامه داد: صنعت هسته ای صنعتی فوق العاده حساس است که تمام اقدامات، فعالیت ها و وضعیت نیروگاه های هسته ای توسط ارگان های مختلف تحت رصد قرار دارد؛ در این صنعت نمی توان یک نیروگاه را در شرایطی ناامن بهره برداری کرد و از چشم دیگران وضعیت را پنهان کرد، این موضوع درمورد نیروگاه بوشهر هم صادق است و این مساله می تواند به کشورهای همسایه ایران در حوزه خلیج فارس هم اطمینان بدهد که خطری از ناحیه نیروگاه اتمی بوشهر متوجه آنان نیست.

دلایل وقوع حادثه هسته ای فوکوشیما

احمدیان در پاسخ به سوال خبرنگار العالم درباره وضعیت نیروگاه بوشهر در شرایطی همانند حادثه فوکوشیما ژاپن که نیروگاه پس از زلزله تحت تاثیر سونامی هم قرار گرفت، گفت: به خاطر موقعیت خاص خلیج فارس، پیش بینی نمی شود که بعد از زلزله سونامی هم روی دهد؛ یکی از دلایلی که این محل برای احداث نیروگاه انتخاب شده، موقعیت مناسب بوشهر از نظر زمین شناسی است، در مورد فوکوشیما عوامل متعددی دست به دست هم دادند تا آن حادثه به وجود بیاید که در واقع هیچ یک از آنها تقریبا در مورد نیروگاه بوشهر موضوعیت ندارد.

وی در تشریح حادثه فوکوشیمای ژاپن، گفت: اولین موردی که در فوکوشیما مشکل ساز شد این بود که به دلیل در نظر گرفتن سود اقتصادی بیشتر تصمیم گرفتند این واحد پس از زلزله و سونامی به کار خود ادامه دهد. در ژاپن ایمنی زیر پا گذاشته شد، درحالیکه ما در نیروگاه اتمی بوشهر همواره ایمنی را به عنوان اولین و مهم ترین عامل درنظرگرفته ایم.

معاون رئیس سازمان انرژی اتمی ایران، افزود: ما تاکنون دو بار در دو سال اخیر به خاطر رعایت موارد امنیتی، قلب راکتور بوشهر را خالی کردیم و سوخت آن را  بازرسی کامل کردیم؛ با وجود این که این بازرسی ها چند ماه راه اندازی نیروگاه را به تاخیر انداخت، اما اصل ایمنی را مورد توجه قرار دادیم، اصلی که در جاهای دیگر باعث حوادث بزرگ هسته ای شد.

سامانه های ایمنی نیروگاه بوشهر

دکتر احمدیان درباره سامانه های ایمنی خودکار نیروگاه بوشهر، گفت: در صورتیکه زلزله ای قوی رخ دهد، سیستم هایی در داخل نیروگاه وجود دارد که نیروگاه را از مدار خارج می کند و راکتور خاموش می شود؛ آنگاه فرصت ایجاد می شود تا کارکنان فنی قسمت های مختلف را مورد بازرسی قرار دهند.

احمدیان افزود: برای ایمنی پرتویی نیروگاه حلقه های امنیتی متعددی در نظر گرفته شده است که هرکدام به دلیلی اگر کار نکند، حلقه بعدی کار خواهد کرد و ایمنی هسته ای نیروگاه را حفظ خواهد کرد.

دلیل انتخاب بوشهر برای احداث نیروگاه اتمی

احمدیان تصریح کرد: برای انتخاب محل یک نیروگاه اتمی باید مسائل زیادی را در نظر گرفت که یکی از آنها دسترسی به آب و دریاست. بوشهر از این جهت به خوبی این نیاز را پوشش می دهد و نیز از نظر نزدیکی به شبکه های انتقال نیرو و نزدیکی به مراکز جمعیتی و پارامترهای دیگر باید ویژگی های خاص خود را داشته باشد. یکی از این پارامترها فاصله از مراکز زلزله خیز است که بعد از بررسی تاریخچه بلند مدت منطقه، سازه های نیروگاه باید به طوری ساخته شود که شدیدترین زلزله ممکن در آن منطقه را تحمل کنند.

قبل از پیروزی انقلاب اسلامی مطالعات گسترده ای از سوی شرکت های غربی برای تعیین مکان نیروگاه صورت گرفت که منطقه فعلی و منطقه دارخوین خوزستان که آن هم نزدیک گسل زلزله است انتخاب شد. و جالب است که در آن زمان هیچ یک از کشورهای همسایه نسبت به این نیروگاه اعتراض و نگرانی نداشتند. این نشان دهنده آن است که این نگرانی ها جنبه کارشناسانه ندارد.

به هر حال ما برای ساخت نیروگاه های جدید باز هم حاشیه خلیج فارس ودریای عمان را از نظر نزدیکی به آب مناسب ترین محل ها می دانیم و از نظر زلزله هم وضعیت قابل قبولی دارند.

شایعات بی اساس در برخی کشورهای منطقه

احمدیان در ادامه با اشاره به شایعات مطرح شده در برخی کشورهای حاشیه خلیج فارس مبنی بر دلایل انتخاب بوشهر برای احداث نیروگاه هسته ای، از جمله دوری آن از مراکز جمعیتی ایران، تاکید کرد: کسانی که این مطلب را مطرح می کنند اگر جمعیتی را که داخل ایران در اطراف این نیروگاه زندگی می کنند با جمعیت کشورهای همسایه مقایسه کنند، خواهند دید که بسیار بیشتر است و اگر بخواهد اتفاقی برای این نیروگاه بیفتد هموطنان ما بیشترین آسیب را خواهند دید لذا این مطلب غیر قابل پذیرش است.

از مهم ترین عوامل در طراحی نیروگاه حجم زیاد آب است و ایران نسبتا کشور خشکی است و رودخانه های پرآب نداریم و به ناچار باید از حاشیه دریاهای آزاد برای حمل و جابجایی تجهیزات سنگین نیروگاه که با کشتی حمل می شوند، استفاده شود و مناطق ساحلی مناطق مناسبی هستند.

کسانی که این شبهه را دارند می توانند به مدارکی که از سوی آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره خصوصیات ساخت گاه  نیروگاههای اتمی منتشر کرده مراجعه کنند و با وضعیت بوشهر بسنجند که در این صورت خواهند دید انتخاب بوشهر کاملا علمی و منطقی و منطبق بر توصیه های آژانس بین المللی انرژی اتمی است.

ایمنی، اولویت نخست

معاون سازمان انرژی اتمی کشورمان در ادامه با اشاره به اهمیت ایمنی پیش از هر اولویت دیگر، گفت: خوشبختانه نیروگاه اتمی بوشهر در سال گذشته برای بهره برداری موقت به شبکه برق سراسری کشور وصل شده و تا کنون بیش از یک میلیارد و پانصد میلیون کیلووات ساعت انرژی برق تولید کرده و به شبکه سراسری برق ایران تحویل داده است. تحویل گرفتن این واحد از کارشناسان روسی به صورت تجاری هم به زودی محقق خواهد شد، اما ایمنی نیروگاه در تمام مراحل برای ما بیشترین اولویت را داشته و عجله ای برای راه اندازی تجاری آن نداریم.

استفاده از همۀ ظرفیت های انرژی صلح آمیز هسته ای

احمدیان در بخش دیگری از این گفتگو، با اشاره به کاربردهای مفید انرژی هسته ای در حوزه های مختلف اظهار داشت:

با توجه به توان بالای متخصصان ایرانی، استفاده از ظرفیت های مختلف انرژی صلح آمیز هسته ای در دستور کار ما قرار دارد . ما اکنون بیش از 43 رادیو دارو که در تشخیص و درمان برخی بیماری های صعب العلاج از جمله سرطان کاربرد دارند در داخل کشور می سازیم و در روز ملی فناوری هسته ای 5 رادیو داروی جدید توسط دانشمندان ایرانی معرفی شد.

علاوه بر این برای اصلاح گونه های مختلف گیاهی و مبارزه با آفات و طولانی تر کردن عمر محصولات کشاورزی فعالیت های گسترده ای از قبل بوده و الان در مرحله اجر اسازی آن هستیم.

در حال حاضر  یک رآکتور تحقیقاتی از نوع استخری در تهران فعال است، اما وجود آن کفایت نمی کند  و ساخت 4 رآکتور دیگر در دستور کار است که یکی همین رآکتور 10 مگاواتی در استان فارس است که طراحی و ساخت آنها توسط متخصصان ایرانی انجام شده و سوخت آنها هم در داخل ایران تامین خواهد شد که حدودا طی 4 تا 5 سال آینده به بهره برداری خواهد رسید.

کلید واژه ها: نیروگاه بوشهر زلزله انرژی ایمنی نیروگاه اتمی اتمی بوشهر نیروگاه اتمی بوشهر نیروگاه بوشهر بین المللی خلیج خلیج فارس ایمنی نیروگاه سازمان انرژی اتمی آژانس بین المللی انرژی بین المللی انرژی اتمی طراحی انرژی اتمی ایران رئیس سازمان انرژی حوادث رئیس سازمان انرژی اتمی سازمان انرژی اتمی ایران مراکز اتمی ایران نیروگاه را نگرانی از زلزله


نظر شما :