کامرون ادای احترام کرد اما عذرخواهی نکرد+تصاویر

۰۲ اسفند ۱۳۹۱ | ۱۸:۱۰ کد : ۱۹۱۳۰۴۳ سرخط اخبار

دیوید کامرون که به هند رفته است، امروز (چهارشنبه) در ایالت پنجاب با تقدیم تاج گل به قربانیان کشتار جلیان والا باغ، یکی از خونین ترین وقایع دوران استعماری بریتانیا، ادای احترام کرد.
به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) کامرون اولین نخست وزیر انگلیس است که در دوره حضورش در قدرت چنین کاری می کند.
در سال ۱۹۱۹ سربازان حکومت استعماری بریتانیا در شبه قاره هند صدها نفر از هندی های معترض را که در جلیان والا باغ، در شهر امریتسر ایالت پنجاب در شمال غربی هند، گرد آمده بودند به گلوله بستند.

به گزارش بی.بی.سی، کامرون در دفتر یادبود این کشتار نوشته: "هرگز نباید آنچه را که اینجا رخ داده فراموش کنیم" و این کشتار را "اتفاقی عمیقا شرم آور در تاریخ بریتانیا" توصیف کرده است.
با این حال انتظار نمی رود که نخست وزیر انگلیس بابت این واقعه عذرخواهی رسمی هم انجام دهد.

در ۱۳ آوریل ۱۹۱۹ هزاران نفر از هندی های معترض در جلیان والا باغ گرد آمده بودند. این تجمع در ادامه سلسله ای از اعتراض و ناآرامی صورت می گرفت که بریتانیایی ها تصمیم گرفته بودند برای کنترل آن در پنجاب حکومت نظامی برقرار کنند. مطابق این قوانین، تجمع بیش از چهار نفر ممنوع اعلام شده بود.

سربازان تحت امر ژنرال انگلیسی، رجینالد دایر، باغ را محاصره کرده و بدون اخطار قبلی تجمع کنندگان را به گلوله بستند.

بریتانیا در همان مقطع شمار قربانیان را به طور رسمی ٣٧٩ نفر اعلام کرد، اما بعدها حزب کنگره ملی هند، که مهاتما گاندی رهبر جنبش استقلال هند از رهبرانش بوده، تعداد قربانیان را نزدیک به هزار نفر برآورد کرد.
پیش از دیوید کامرون، مقام های دیگر انگلیسی نیز از این واقعه اظهار تاسف کرده بودند، اما او اولین نخست وزیری است که شخصا از محل واقعه و بنای یادبود آن دیدار می کند.
ملکه الیزابت دوم در سال ١٩٩٧ و در سفرش به هند این اتفاق را "ناراحت کننده" خوانده و گفته بود این یکی از "فصل های غم انگیز" رابطه میان انگلیس و هند بوده است.
بازدید نخست وزیر انگلیس از بنای یادبود کشتار جلیان والا در سومین روز سفر او به هند انجام شده است. هیئتی اقتصادی، از جمله نمایندگان رولز رویس، لیگ برتر انگلستان و متروی لندن او را همراهی می کنند.

کلید واژه ها: هند


نظر شما :