نسخه هایی که اتحادیه اروپا صادر کرد

۰۱ اسفند ۱۳۹۱ | ۱۵:۰۹ کد : ۱۹۱۲۹۹۲ سرخط اخبار

 وزیران خارجه کشورهای عضو اتحادیه اروپا روز دوشنبه در بروکسل، درباره تمدید تحریم ها علیه سوریه و نیز اوضاع مالی و کره شمالی بحث و گفت وگو کردند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از پایگاه اینترنتی شبکه خبری الجزیره، وزیران خارجه عضو اتحادیه اروپا روز دوشنبه در نشستی در بروکسل، با تمدید تحریم های این اتحادیه علیه سوریه برای سه ماه دیگر به توافق رسیدند.

در بیانیه اتحادیه اروپا که در پایان نشست مذکور صادر شد، آمده است: تحریم های جدید که مدت آن سه ماه است تا پایان ماه مه 2013 ادامه خواهد داشت.

اتحادیه اروپا تاکنون چند دوره تحریم علیه سوریه اعمال کرده که علاوه بر بلوکه شدن اموال ده ها تن از مسئولان سوریه، شامل بخش های نفتی، مالی و هوایی این کشور نیز می شود.

دیپلمات های اتحادیه اروپا اعلام کردند که وزیران خارجه حاضر در این نشست درباره تغییر و ایجاد اصلاحاتی در خصوص قانون ممنوعیت کمک تسلیحاتی به مخالفان سوریه به توافق رسیدند و برای ارسال کمک های غیر جنگی به غیرنظامیان سوری نیز توافق هایی حاصل شد.

نشست وزیران خارجه اتحادیه اروپا

این تصمیم مقامات اتحادیه اروپا در حقیقت راهکاری میانه پس از اختلافاتی بود که هفته ها میان انگلیس و شماری از کشورهای عضو اتحادیه اروپا درباره مساله کمک تسلیحاتی به مخالفان سوریه ایجاد شده بود.انگلیس خواهان اعطای کمک های نظامی به مخالفان سوری است.

ویلیام هیگ، وزیر خارجه انگلیس نیز روز دوشنبه خواهان لغو قانون ممنوعیت ارسال سلاح به سوریه شده بود که این درخواست با مخالفت شدید آلمان رو به رو شد.

وزیران خارجه اروپا از نظام سوریه نیز خواستند تا به طرح معاذ الخطیب، رهبر ائتلاف ملی مخالفان سوریه در خصوص مذاکره برای پایان بحران سوریه پاسخ دهد.

همچنین اتحادیه اروپا در واکنش به انجام آزمایش هسته ای جدید کره شمالی با اعمال دور جدید تحریم ها علیه این کشور موافقت کرد.

یک دیپلمات اروپایی که خواست نامش فاش نشود گفت: قرار است دور جدید تحریم ها علیه کره شمالی با هدف تاکید بر مخالفت اروپا با انجام آزمایشات هسته ای توسط پیونگ یانگ، در دوازدهم فوریه اعمال شود.

تحریم های جدید اعمال شده از سوی اتحادیه اروپا همچنین شامل تحریم های مالی و پولی، ممنوع السفر شدن مقامات کره شمالی و بلوکه شدن اموال شماری از مسئولان این کشور است.

علاوه بر این اتحادیه اروپا برخی از معاملات مالی و معاهدات تجاری در خصوص موادی که امکان دارد به برنامه های موشکی و هسته ای کره شمالی ارتباط داشته باشد را در لیست تحریم های خود قرار داد.

گوئیدو وستروله، وزیر امور خارجه آلمان نیز در این نشست گفت: همه فشارهای ما برای فزایش تحریم ها در حقیقت واکنشی به برنامه های هسته ای کره شمالی است که نه فقط برای منطقه بلکه برای ساختار امنیتی سراسر جهان خطری بزرگ به شمار می آید.

تحریم های جدید اروپا علیه کره شمالی شامل ممنوعیت موادی می شود که در ساخت موشک های پیشرفته استفاده می شود.

خبرگزاری فرانسه به نقل از یک منبع اروپایی اعلام کرد: وزیران خارجه اروپا تصمیم دارند اسامی شماری دیگر از مسئولان کره شمالی را به لیست افرادی که از سفر به کشورهای اروپایی ممنوع شده اند یا اموال آنها بلوکه شده، اضافه کنند.

براساس این تصمیم اموال 26 مسئول کره ای و 33 شرکت فعال در کره شمالی بلوکه خواهد شد.

همچنین بانک های کره شمالی از تاسیس شعبه های جدید در اتحادیه اروپا ممنوع می شوند و بانک های اروپایی نیز نمی توانند شعبه های جدیدی در این کشور واقع در شمال شرق آسیا ایجاد کنند.

از سوی دیگر در بیانیه ای که در پایان نشست روز دوشنبه اتحادیه اروپا صادر شد، حاضران به طور رسمی با ارسال هیاتی نظامی متشکل از 500 نظامی برای آموزش ارتش مالی توافق کردند.

کاترین آشتون، رئیس سیاست خارجه اتحادیه اروپا در این خصوص گفت: هیات سازمان ملل در مالی از ثبات در کشور مالی و ساحل آفریقا حمایت خواهد کرد.

وی تاکید کرد: احترام به قوانین حقوق بشر و حمایت از غیرنظامیان نیز جزئی از ماموریت نیروهای اعزامی سازمان ملل به مالی است.

کلید واژه ها: اروپا اتحادیه اتحادیه اروپا کره شمالی سوریه تحریم مالی توافق اروپایی اموال وزیران خارجه بلوکه وزیران دوشنبه


نظر شما :