صادرات پسته جایگزین بخشی از صادرات نفت شود

۲۹ بهمن ۱۳۹۱ | ۱۲:۴۲ کد : ۱۹۱۲۸۸۴ سرخط اخبار

نایب رییس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی گفت: با توجه به شرایط کنونی کشور ارزآوری ناشی از صادرات پسته می تواند جایگزین بخشی از درآمدهای نفتی باشد.

ˈ

محمد اسماعیل نیاˈ روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا افزود: هم اکنون پسته ایرانی به عنوان با کیفیت ترین و مرغوب ترین محصول در دنیا از جایگاه ویژه ای برخوردار است بنابراین صادرات این محصول ارزآوری قابل توجهی برای کشور به همراه دارد.

وی اظهارکرد: صادرات پسته می تواند بخشی از مشکلات ارزی را برطرف کند ضمن این که این امرموجب استفاده این ارز برای واردات مواد اولیه شده که منجر افزایش درآمد ناخالص داخلی و تقویت تولید و اشتغالزایی می شود.

به گفته این نماینده مجلس ، بخش خصوصی برای خط تولید و سرمایه گذاری صادرات تلاش زیادی داشته و هر گونه تصمیم در خصوص ممنوعیت یا محدودیت پسته می توانست آسیب جدی به این بخش وارد کند.

اسماعیل نیا درباره گرانی قیمت پسته در داخل کشور گفت: به طور قطع عدم تناسب میزان عرضه و تقاضا، افزایش قیمت محصولات را به دنبال دارد.

وی ادامه داد: در تمامی دنیا اگر قیمت محصولی افزایش یابد، مردم از خرید آن محصول خودداری می کنند اما در ایران وقتی محصولی گران می شود مردم برای خرید هجوم می آورند که این ضعف فرهنگی کشور را نشان می دهد.

نایب رییس کمیسیون کشاورزی مجلس اضافه کرد: در حال حاضر برای افزایش میزان صادرات و کاهش قیمت در بازار داخل به یک مدیریت مناسب داریم.

وی تاکید کرد: به دلیل ارزآوری صادرات پسته از مردم انتظار می رود برای همکاری با دولت در بخش تامین ارز مورد نیاز به کشور، از خرید مازاد محصول پسته با قیمت بالا خود داری کنند چراکه صادرات این محصول ارزآوری قابل توجهی برای کشور به همراه خواهد داشت و هر گونه محدودیت بر سر راه صادرات آن به نفع کشور نیست.

کلید واژه ها: صادرات پسته قیمت محصول ارزآوری


نظر شما :