نگرانی واشنگتن از حضور تهران در آمریکای لاتین

ایران بیخ گوش شماست آقای رئیس جمهور

۲۸ بهمن ۱۳۹۱ | ۱۰:۳۰ کد : ۱۹۱۲۸۱۲ اخبار اصلی آمریکا
خبر تشکیل کمیته ای مشترک میان ایران و آرژانتین برای مشخص شدن ابعاد پرونده بمب گذاری 1994، به مذاق بسیاری از ایران ستیزهای آمریکایی خوش نیامده است
ایران بیخ گوش شماست آقای رئیس جمهور

دیپلماسی ایرانی: قریب به دو دهه بعد از انفجار یک خودرو که مرکز جامعه یهودیان بوینس ایرس را ویران کرد و باعث کشتار 85 نفر شد، آرژانتین به همراه ایران "کمیسیون حقیقت یابی" را برای بررسی این پرونده تشکیل داده اند.این کمیسیون قرار است که ادعای آرژانتینی ها درباره اینکه حادثه امیا توسط مقامات ارشد در تهران دستور داده شده است را بررسی کند. این اتفاق موفقیتی دیگر برای ایران است که برای خروج از انزوای بین المللی با دولت های ضد امریکایی امریکای لاتین روابط نزدیکی برقرار کند.

کریستینا کرشنر، رئیس جمهور آرژانتین پس از اعلام خبر تشکیل این کمیته مشترک، اعلام کرد که این معامله با ایران گامی رو به جلو برای حل پرونده ای است که برای 19 سال معلق بوده است. وی اضافه کرد: "گفت و گو و مذاکره بخشی از سیاست خارجی آرژانتین است."

اما پرسش اینجاست که آیا گفت و گو درباره این پرونده واقعا ممکن است؟ به سال 1999 بازمی گردیم؛ مقامات آرژانتینی شواهد و مدارک قانع کننده ای درباره بمب گذاری 1994 در اتحادیه دوجانبه آرژانتین-اسرائیلی ها جمع آوری کرده اند. مدارکی که  ایران و حزب الله را متهم کردند. دادگاه آرژانتین این مدارک را تسلیم اینترپل کرد که این کار منجر به صدور حکم بازداشت برای یک لبنانی و 5 تن از مقامات ایرانی از جمله احمد وحیدی، وزیر دفاع فعلی ایرانی شد.امروز خانم کرشنر در حال نزدیک شدن به کوبا، ونزوئلا، نیکاراگوئه، اکوادور و بولیوی است. مبادلات همه این کشورها با این در حال افزایش است که بخشی از آن به دلیل منافع اقتصادی و دلیل عمده آن ایدئولوژی ضد آمریکایی ایران است.

در حالی به دلیل ناتوانی در پرداخت بدهی ها بازارهایی زیادی در حال بسته شدن به روی آرژانتین هستند، ایران می تواند شریک تجاری جذابی برای این کشور باشد. از زمانی که کرشنر در سال 2007 قدرت را در دست گرفته است، مبادلات تجاری آرژانتین با ایران تقریبا سه برابر شده است و این موضوع آرژانتین را به یکی از 5 تامین کننده اصلی محصولات کشاورزی ایران تبدیل کرده است.کرشنر چپ گرای پوپولیست در این جبهه تنها نیست: چاوز و محور ضد یانکی او هم ایران را به عنوان یک متحد جدی می بینند.

و اما یک نکته با ارزش دیگر: هفته گذشته مقامات فرودگاه بین المللی دوسلدورف آلمان ادعا کردند در بازرسی از محموله بار طهماسب مظاهری، رئیس اسبق بانک مرکزی ایران یک چک به ارزش 70 میلیون دلار ولی با ارز ونزوئلایی پیدا کرده اند.مقامات تهران و کاراکاس گفته اند که این چک جهت تأمین هزینه ساخت واحدهای مسکونی در ونزوئلا برای اقشار کم درآمد ونزوئلایی توسط یک شرکت ایرانی از سوی بانک دولتی ونزوئلا صادر شده و به امضای یکی از مدیران در ایران رسیده بود. حتی اگر این موضوع پوششی برای معاملات بیشتر نباشد این تبادل بانکی احتمالا تحریم های بین المللی بانک مرکزی ایران را نقض کرده است.سرویس های اطلاعاتی غربی مبادلات رو به افزایش ایران با ونزوئلا را تحت نظر گرفته اند. ایران و متحدانش از جمله بشار اسد از ونزوئلا بنزین خریداری می کنند و در عوض شاید ایران با خانه سازی این هزینه را جبران می کند.

مبادلات بازرگانی ایران و آمریکای لاتین در سال 2011 به 3.6 میلیارد دلار رسید. به استثنای برزیل، انگیزه اصلی بزرگترین شرکای تجاری ایران (آرژانتین، اکوادور، بولیوی و ونزوئلا) سیاست ضد امریکایی ایران بوده است.

اما بمبگذاری سال 1994 بوینس آیرس برای سال ها این روابط در حال شکوفایی را تحت تاثیر قرار داده بود. بخصوص آرژانتینی ها خواستار اجرای عدالت برای قربانیان بزرگترین حمله تروریستی امریکای جنوبی بودند.به همین منظور و برای رفع موانع مقامات ایران و کرشنر یک کمیسیون حقیقت یاب مشترک را تشکیل داده اند.

امریکا به این موضوع واکنش قابل توجهی نشان نداده است. ویکتوریا نولاند، سخنگوی وزارت امور خارجه صرفا گفت که در این مورد "تردید" دارد و اضافه کرد سابقه ایران نگرانی هایی را در مورد همکاری این کشور برای دستیابی به راه حل عادلانه زیر سوال می برد.

دولت مدتی طولانی است که چشم به روی ترویج سیاست های  ضد امریکایی در امریکا لاتین بسته است. این موضوع تا به حال نتیجه داده است اما اکنون سیاست اوباما منزوی کردن ایران در جامعه بین المللی برای دستیابی به یک راه حل با رهبران آن بر سر برنامه هسته ای این کشور است. شرم آور نیست که بزرگترین نقطه ضعف سیاست های تحریم بین المللی درست همین جا باشد، در حیاط خلوت آمریکا؟بدتر از آن اینکه جان کری، وزیر امور خارجه امریکا مواضع نرمی در قبال سرخ های این داستان داشته است.اگر اوباما درباره سیاست های خودش در قبال ایران جدی است باید به کری و وزارت خارجه بگوید که زمان سختگیری بیشتری در قبال دولت های  پوپولیست امریکا لاتین فرارسیده است.

منبع: نیویورک پست/ ترجمه: تحریریه دیپلماسی ایرانی

کلید واژه ها: آرژانتین ونزوئلا کرشنر


نظر شما :