عقب نشینی مخالفان اسد: آماده مذاکره ایم

۱۲ بهمن ۱۳۹۱ | ۰۰:۲۹ کد : ۱۹۱۲۲۳۵ سرخط اخبار

مهمترین مخالفان اسد گفتگو با حکومت دمشق را به صورت مشروط پذیرفتند.

به گزارش عصر ایران به نقل از خبرگزاری آلمان، معاذ الخطیب رئیس ائتلاف ملی مخالفان سوریه روز چهارشنبه اعلام کرد که پذیرفته است برای جلوگیری از خونریزی و آماده سازی برای مرحله حکومت انتقالی در سوریه با نمایندگان حکومت بشار اسد ، رئیس جمهور سوریه گفتگو کند.

ائتلاف ملی مخالفان سوریه مهمترین مجموعه مخالفان اسد هستند که برای سرنگونی حکومت دمشق تلاش می کنند. این گروه از سوی اکثر کشورهای غربی و عربی به رسمیت شناخته شده است.

قبل از این ائتلاف ملی مخالفان سوریه ، کناره گیری اسد را شرط هر گونه مذاکره با دولت سوریه اعلام می کردند اما این اقدام نشان دهنده عقب نشینی آنها از پیش شرط سابق است.

الخطیب در بیانیه ای اضافه کرد: رسانه ها خبر داده اند حکومت سوریه خواهان گفتگو با مخالفان است و نخست وزیر مسؤول این مذاکره شده است. وزیر کشور هم از سران مخالفان درخواست کرده است تا به سوریه بازگردند.

وی افزود: به صراحت باید بگویم هیچ اعتمادی به حکومت سوریه نداریم. موضوع خرید زمان، تمام شده است. به عنوان اقدام حسن نیت برای جستجوی راه حل سیاسی برای بحران سیاسی و برای مدیریت شرایط مرحله انتقالی و جلوگیری از افزایش خون ریزی ها، من اعلام می کنم  آمادگی دارم با نمایندگانی از حکومت سوریه در قاهره، تونس یا استانبول جلسه مذاکره مستقیم برگزار کنم.

وی برای حضور در مذاکرات مستقیم با نمایندگان حکومت سوریه دو شرط مطرح کرد. نخست: آزادی 160 هزار نفر از زندانیان موجود در زندان های حکومت سوریه با اولویت آزادی زندانیان زن، بازداشتگاه های سازمان اطلاعاتی نیروی هوایی و زندان صیدنایا. دوم: دولت سوریه به تمامی سفارتخانه های سوریه در سراسر جهان برای تعویض گذرنامه های اتباع سوریه که مهلت اعتبار آنها پایان یافته یا تمدید حداقل دو ساله این گذرنامه ها بخشنامه بزند.

کلید واژه ها: سوریه حکومت حکومت سوریه


نظر شما :