واشنگتن پست:

وضعیت روحی بشار اسد چگونه است؟

۱۵ دی ۱۳۹۱ | ۱۴:۳۱ کد : ۱۹۱۰۹۹۸ ترجمه برگزیده خاورمیانه
واشنگتن پست به نقل از مسئولان امریکایی و منطقه‌ای همچنین می‌نویسد که اسد از انظار دور شده است و دایره ارتباطاتش به دایره کوچکی از خانواده و مشاورینی که واقعا به آنها اعتماد دارد، محدود شده است.
وضعیت روحی بشار اسد چگونه است؟

دیپلماسی ایرانی: روزنامه امریکایی واشنگتن پست گزارش تازه ای از وضعیت روحی و جسمانی بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه، منتشر کرده و در آن مدعی شده است که حال و روز اسد چندان مناسب نیست. در این گزارش که روز یکشنبه 30 دسامبر منتشر شده، آمده است که اسد این روزها در وضعیت ترس و گوشه گیری به سر می برد و تحرکاتش را بسیار کاهش داده و ارتباطاتش را نیز به کمترین حد ممکن رسانده است تا آن جا که دایره شخصی اطرافیانش را نیز بسیار محدود کرده و تنها با افراد معدودی ارتباط دارد.

بنا به نوشته روزنامه واشنگتن پست، گزارش ها حاکی از آن است که در داخل نظام سوریه این نگرانی به وجود آمده که هر روز اوضاع وخیم تر می شود و نظام به پایان راهش نزدیک تر شده است. این نگرانی بیش از همه شامل حال اسد می شود که بسیار منزوی شده و در ترس و دلهره شدید به سر می برد. به گونه ای که به هیچ وجه تمایل به حضور در رسانه ها را ندارد و مصاحبه های تلویزیونی را نیز دائما رد می کند.

واشنگتن پست به نقل از مسئولان امریکایی و منطقه ای همچنین می نویسد که اسد از انظار دور شده است و دایره ارتباطاتش به دایره کوچکی از خانواده و مشاورینی که واقعا به آنها اعتماد دارد، محدود شده است. در حال حاضر بیش از هر چیزی نیز بر امنیت شخصی اش تمرکز دارد.

این روزنامه به نقل از فعالان سوری و گزارش رسانه ای سوریه همچنین می نویسد: رئیس جمهوری سوریه سامانه پشتیبانی امنیتی خود را به شدت تقویت کرده است و دائما هر شب برای خواب از اتاقی به اتاق دیگر می رود، همچنین میزان نظارت امنیتی بر محافظانش را نیز به شدت افزایش داده و در تمامی اتاق ها برای خود محافظ شخصی تعیین کرده است. خود شخصا بر آنها نظارت کامل دارد و بسیار مراقب است که به طور ناگهانی مورد سوء قصد و ترور قرار نگیرد.

 

واشنگتن پست به نقل از مسئولان امریکایی و منطقه ای همچنین می نویسد که اسد از انظار دور شده است و دایره ارتباطاتش به دایره کوچکی از خانواده و مشاورینی که واقعا به آنها اعتماد دارد، محدود شده است.

 

واشنگتن پست همچنین به نقل از مسئولان امنیتی امریکایی فعال در خاورمیانه که با افراد جدا شده از نظام اسد تماس نزدیک دارند، می نویسد که اطلاعات نه چندان قابل اعتمادی در اختیار است مبنی بر این که اسد رفتن به خارج از محل سکونتش در طول روز را متوقف کرده از ترس این که مبادا مورد حمله تک تیراندازهای فعال در جبهه مخالفان یا افراد مخالف حکومت قرار بگیرد.

یک مقام امنیتی فعال در امور خاورمیانه در این باره به این روزنامه امریکایی گفته است: «تحرکات اسد منعکس کننده حالتی از ترس مستمر است.»

یکی از مقام های سازمان ملل نیز در این باره می گوید: «تحولات و تغییرات امور سرعت بسیاری گرفته است و حوادث به روی زمین امور را زودتر از تصمیم گیری های شورای امنیت یا پایتخت های دیگر جهان تغییر می دهند.»

با این حال مقام های امریکایی هر گونه اظهار نظری درباره اوضاع پیرامونی اسد را رد کرده اند و یکی از آنها به واشنگتن پست گفته است که «اسد همچنان معتقد است که سوریه برای اوست و می تواند همچنان مقاومت کند و فشارهای روانی سبب شده است تا اسد نسبت به برخورد بیشتر با دشمنانش شدت عمل بیشتری به خرج دهد که بازتاب آن را به روی زمین در خیابان های شهرهای سوریه می بینیم.»

به اعتقاد این مقام امریکایی اظهارات ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه که چندی پیش گفته بود که سرنوشت اسد چندان اهمیتی برای مسکو ندارد، تاثیر عمیقی بر دمشق گذاشته و سوری ها را بسیار نگران کرده و باعث تخریب روحیه آنها شده است.

این در حالی است که یکی از مقام های امریکایی تاکید می کند که نسبت به وضعیت و ضعف نظام سوریه مبالغه های بسیاری صورت می گیرد در حالی که قلب نظام همانند سرب مستحکم است و هیچ جدایی ای در آن صورت نگرفته است. برای همین بسیار سخت است که بگوییم نقطه فروپاشی نظام فرا رسیده یا بپرسیم چه وقت فرا می رسد، چرا که اسد از آن دست افرادی نیست که عقب بنشیند و فرار کند.

در همین رابطه سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه نیز در دیدار با اخضر ابراهیمی، نماینده سازمان ملل و اتحادیه عرب در امور سوریه گفته است که نمی تواند از بشار اسد بخواهد که از قدرت کنار برود. وی تاکید کرد که همچنان به حل سیاسی و دیپلماتیک بحران سوریه امیدوار است و از تقاضای ابراهیمی و مخالفان بشار برای این که مسکو از اسد بخواهد که از قدرت کنار برود، عذر می خواهد.  

تحریریه دیپلماسی ایرانی 

انتشار اولیه: دوشنبه 11 دی 1391 / باز انتشار: جمعه 15 دی 1391

کلید واژه ها: سوریه واشنگتن پست بشار اسد


نظر شما :