سی و هشتمین بخش از سلسله نوشته‌های جدید سرکیس نعوم

اعراب از ترس ایران به تحریم ها عمل نمی کنند

۰۷ دی ۱۳۹۱ | ۱۳:۲۲ کد : ۱۹۱۰۸۰۰ اخبار اصلی خاورمیانه
قطر ما امریکایی ها را عذاب می دهد، به خصوص در موضوع حماس که به مطالبات ما جواب نمی دهد. کویت هم همین طور، چندان پاسخگو نیست.
اعراب از ترس ایران به تحریم ها عمل نمی کنند

دیپلماسی ایرانی: در سال گذشته سایت دیپلماسی ایرانی یادداشت های سرکیس نعوم، روزنامه نگار و نویسنده مشهور و از چهره های مشهور فرهنگی لبنانی را که جوایز متعددی در زمینه های مختلف روزنامه نگاری و فرهنگی به دست آورده است که به طور مرتب در روزنامه النهار لبنان منتشر می شدند، ترجمه و منتشر کرد که همگی آنها در آرشیو دیپلماسی ایرانی در دسترس هستند. این یادداشت ها عموما درباره تحولات اخیر خاورمیانه و شمال آفریقا بودند که نعوم در سفرش به ایالات متحده امریکا که هر ساله انجام می دهد در دیدارش با مقام های مختلف امریکایی که برخی از آنها سابقه طولانی در دستگاه سیاست خارجی امریکا داشته اند و شماری نیز همچنان در این دستگاه مشغول به کارند، در میان گذاشته بود. نعوم نامی از این افراد نمی آورد ولی سمت همگی آنها را یاد می کند، از این رو خواننده می تواند حدس بزند که فرد مورد اشاره چه کسی است یا این که از لحاظ تاثیرگذاری در سیاست خارجی امریکا از چه اهمیتی برخوردار است و یا این که چه اطلاعات پشت پرده ای را می داند که کمتر ردی از آنها در رسانه ها دیده می شود. یکی دیگر از نکات مورد اهمیت این یادداشت ها به روز بودن آنها و هم زمانی شان با تحولات خاورمیانه است. خاورمیانه ای که از سال 2010 به بعد و با آغاز بهار عربی رنگ و بوی دیگری به خود گرفته است. ویژگی دیگر این یادداشت ها حالت گفت وگو بودن آنها با مقام های امریکایی است که جذابیت بیشتری به آنها می دهد.

امسال نیز نعوم همانند سال های گذشته در همان زمان همیشگی به ایالات متحده امریکا رفته و مشابه همان گفت وگوها را انجام داده است و اکنون که به لبنان بازگشته این یادداشت ها را یک به یک در روزنامه النهار منتشر کرده است. دیپلماسی ایرانی نیز به رویه سال گذشته تلاش می کند، همگی این یادداشت ها را ترجمه و منتشر کند. در این جا سی و هشتمین بخش از این سلسله یادداشت ها پیش رویتان قرار می گیرد:

با سومین مقام عالی رتبه کاخ سفید که هم زمان مسئول امور مالی و مسئول پرونده مبارزه با تروریسم است، صحبت کردم. به او گفتم: «اولا هر کاری که شهروندان عادی را هدف قرار دهد، کار تروریستی است. اما تو می دانی، اعراب می گویند که حماس و حزب الله مقاومت در برابر اشغال هستند و این تفاوت بسیاری میان آنها با شبکه ای مثل القاعده دارد. و این را هم می دانی که اعراب چنین توصیفی که شما می کنید برای تروریسم نمی کنند. به اعتقاد من تروریسم را باید به دو بخش تقسیم کرد، یکی تروریسم سنی که مرتبط با هیچ کشوری نیست مثل القاعده و دیگری فعالیت های جریان هایی مثل حزب الله است که به هیچ وجه نمی توان گفت، تروریسم است بلکه دفاع از حقوق و ملتی است که توسط دولتی دیگر یعنی اسرائیل ضایع شده و آنها در برابر آن مقاومت می کنند و شما هم طبیعتا به دلیل نزدیکی تان به اسرائیل این مقاومت را بر نمی تابید. به اعتقاد من جریان هایی مثل حزب الله و حماس به دلیل این که به کشوری مثل ایران مرتبط هستند، قابل مذاکره اند و می توان با آنها به تفاهم رسید.»

گفت: «موافقم. با آن چه درباره تروریسم سنی می گویی، موافقم. با آن توصیفی که از جریان هایی مثل حزب الله و ارتباطشان با ایران می گویی نیز موافقم. اما درباره چگونگی تعامل با چنین پدیده ای، باید بگویم بله مشکل ما ایران است. ایران با مشکلات متعددی مواجه است و فشارهای بسیاری به آن وارد می آید. شاید ما به دلیل سرگرم شدنمان با تروریسم سنی از این موضوع غافل مانده ایم. اما همان طور که تو هم گفتی، بله، مساله ای که ما با ایران داریم بر سر اسرائیل است. ولی آیا ایران می پذیرد که حمایت خود را از حماس و حزب الله متوقف کند که علیه اسرائیل وارد عمل نشوند؟»

جواب دادم: «به نظرم باید غرب و جهان، طبیعتا به رهبری امریکا، با ایران بر سر بسیاری از مسائل اختلافی به تفاهم برسند، مسائل سختی که اسرائیل را به طور مستقیم هدف قرار می دهد و حتی به طور واسطه علیه آن وارد عمل می شود. در غیر این صورت همه چیز سخت و غیر ممکن می شود. به اعتقاد من اگر ایران به طور کامل به اهداف هسته ای اش برسد (حتی اگر بخواهد سلاح هسته ای تولید کند) به هیچ وجه به سمت حمله به اسرائیل حرکت نخواهد کرد به رغم این که از لحاظ ایدئولوژی سیاسی – دینی اسرائیل دشمن آن محسوب می شود. مگر این که احساس کند که این اسرائیل است که قصد حمله به آن را دارد. به هر حال، درباره تحریم هایی که بر جریان های تروریستی، کشورها و برخی نهادهایی که از آنها حمایت می کنند، اعمال شده است بگو.»

جواب داد: «تحریم ها که معروف هستند و همان طور که گفتی تاثیراتشان را می گذارند. اما این یک عملیات مستمر است و همین استمرار نشان از موفقیت آن است چرا که بر روابط کشورها و مصالح آنها تاثیر می گذارد. نتایج مهمی را به دست آورده ایم و به همین ترتیب ادامه می دهیم. قطعا ما مشکل حمایت مالی از تروریسم را داریم. و تو از من درباره کشورهای عربی خلیج فارس، در راس آنها عربستان پرسیدی و این که هنوز از تروریسم حمایت می کند یا این که دیگر پولی از سوی بازرگانان و افراد ثروتمند آن صرف تروریسم نمی شود؟ حقیقت این است که دولت عربستان ابتدائا حمایت مالی از تروریسم را متوقف کرده است. البته شاید برخی از اعضای خانواده سلطنتی راه دیگری را بپیمایند. به هر حال یک حمایت مالی خاص (Private Financing) برای حمایت از تروریسم وجود دارد که همچنان هم ادامه دارد. در این رابطه ما با مسئولان عربستانی همکاری داریم. اما درباره دیگر کشورهای عربی، امارات متحده عربی با ما در مبارزه با تروریسم و تحریم های اعمال شده علیه مخالفان و همچنین پرونده هسته ای ایران همکاری می کند. اما قطر ما را عذاب می دهد، به خصوص در موضوع حماس که به مطالبات ما جواب نمی دهد. کویت هم همین طور، چندان پاسخگو نیست. و این مساله نگران کننده ای برای ماست. اما درباره پرونده هسته ای ایران، آن موضوع دیگری است، به تدریج تاثیرات آن افزایش می یابد و نتایج مهمی را در رابطه تحریم های آن شاهد خواهیم بود. خوب، ما از کلمه خوش بینی که اوباما به کار می برد، استفاده نمی کنیم. اما تاکید می کنم که تحریم ها عملا تاثیرات خود را در داخل ایران گذاشته است و به زودی نتایج مهم آن را خواهید دید.»

نظر دادم: «درباره موضوع حزب الله همه می دانند که با ایران ارتباط دارد. بسیاری از کشورها آن را متهم می کننده که شاخه نظامی غیر وابسته به ارتش در حد بسیار بالایی است. خوب اگر مشکل ایران با جهان پایان یابد به احتمال بسیار زیاد مشکل با حزب الله نیز به همراه آن حل خواهد شد. به کسی تعدی نمی شود و حتی اسرائیل مورد هدف قرار نمی گیرد مگر این که خودش حزب الله را مورد تهدید قرار دهد یا بخواهد لبنان و ملت آن را تهدید کند، آن گاه دیگر موضوع دفاع از خود می شود و بحث ملی مطرح می شود که در آن بدون استثنا همه ملت لبنان مشارکت خواهند داشت. اما در این جا مشکل سوریه وجود دارد. چگونه می تواند ایران با جهان بر سر این موضوع به تفاهم برسد یا این تفاهم تحت تاثیر آن قرار بگیرد؟ تحریم های اعمال شده علیه سوریه چه می شود؟ آیا کشورهای عربی عملا به آن عمل می کنند؟ چه بر سر لبنان در سایه این تحریم ها به خصوص تحریم های اعمال شده علیه ایران و سوریه می آید؟ جواب داد: «تو عرب ها را می شناسی. وقتی که با آنها بر سر موضوع تحریم ها به طور کلی صحبت می کنی همین که به ایران می رسد، همه آنها به رغم این که از ایران بدشان می آید و از آن می ترسند، نسبت به تحریم های ایران بی اعتنا می شوند و فورا عقب می نشینند. این خصلت عجیب آنها است.»

کلید واژه ها: سرکیس نعوم


نظر شما :