اشتباه سرمایه گذاری بر تروریسم

آقای فابیوس خطای امریکا را در سوریه تکرار نکنید

۰۲ دی ۱۳۹۱ | ۱۴:۴۷ کد : ۱۹۱۰۵۴۴ اخبار اصلی خاورمیانه
یادداشت اختصاصی عادل عبدالمهدی، معاون مستعفی رئیس جمهوری عراق برای دیپلماسی ایرانی درباره سوریه و اظهارات وزیر امور خارجه فرانسه در نشست مراکش.
آقای فابیوس خطای امریکا را در سوریه تکرار نکنید

دیپلماسی ایرانی: انتفاضه های عربی به نوعی یک چیز را منتقل می کنند، در خلال قرن گذشته تغییرات بسیاری در جوامع عربی رخ دادند اما بیشتر شبیه کودتا در کاخ رهبران و روسای جمهور عرب بودند تا یک انقلاب، اگر چه آنها خود عنوان انقلاب را به این تحرکات می دادند. آن تحرکات عمومی نسخه برداری از تجربه های سکولاریسم، ملی گرایی و اسلامی از دیگر کشورها بودند که شعارها و ایدئولوژی ها بر آنها غلبه داشتند که بر اساس آنها نهادها و قوانین اساسی تشکیل و تاسیس می شدند. همچنین حقوق خاص و عام ملت نیز بر همین اساس تعریف می شدند.

انتقال مسالمت آمیز قدرت و برگزاری انتخابات آزاد بر اساس حیات دموکراسی نخستین بار در قرن جدید در عراق اتفاق افتاد که طی آن حقوق همه گروه ها و طایفه ها با تمامی گرایش های سیاسی و قومی شان حفظ شدند.

عراق تجربه جدید و منحصر به فردی را آغاز کرد که در سایه مداخله های خارجی، اشغال و فعالیت های تروریستی صورت می گرفت. به رغم وجود چنین فضایی و کاستی ها و نواقص بسیار و همچنین سنگ اندازی های فراوان ملت عراق توانست دستاوردهای بزرگی را به دست آورد و به بسیاری از چیزهایی که می خواست برسد.

پس از آن که تظاهرات مردمی در تونس و مصر و لیبی و یمن و سوریه و بحرین و غیره آغاز شدند، موازنه های قدیم همگی دگرگون شدند. منطقه امروز به سمت یک توازن جدید در حال حرکت است. در این مرحله تاریخی خلل های بسیاری به وجود می آیند و سختی های فراوانی حادث می شوند که مانع می شوند مردم بتوانند در انتخاب سرنوشت خود موفق شوند. در حالی که حکومت ها می خواهند حقوق شهروندان را به آنها بدهند.

در حال حاضر کشورها و منطقه درصددند تا نقش تاریخی خود را که مدتی است از دست داده اند، باز یابند. این در حالی است که این هدف در معرض تهدید جدی قرار گرفته است. بسیاری از منابع خبری امریکایی و اروپایی اعلام کرده اند که عناصر القاعده از عراق و دیگر مکان های دیگر به سوریه منتقل شده اند تا به طور رسمی زیر سایه جریان هایی که با القاعده در ارتباطند، در راس آنها جبهه النصره، فعالیت کنند.

از سوی دیگر اپوزسیون سوریه بر رد طرح های نظام آن هم به شکل نگران آوری اصرار دارد. آنها در حالی که باید به فکر تشکیل یک نیروی قوی ملی که به دموکراسی معتقد باشد و مقاومت حقیقی در برابر اسرائیل را به رسمیت بشناسد تا از وضعیت تاسف آور فعلی عبور کند، متاسفانه راه دیگری را در پیش گرفته اند.  

در برابر این واقعیت ها امریکایی ها "جبهه النصره" را وارد فهرست سازمان های تروریستی کرده اند. آن چه در میان شگفت آور است، اظهارات لوران فابیوس، وزیر امور خارجه فرانسه در نشست "دوستان سوریه" در مراکش که اتفاقا عراق هم در آن حاضر بود، است. بر اساس آن چیزی که روزنامه لوموند فرانسه به تاریخ 13/12 منتشر کرده، وی گفته است: «همه اعرابی که در مراکش حضور داشتند همگی علیه مواضع امریکا بودند. بسیار روشن است که جبهه النصره در روی زمین در سوریه بسیار خوب عمل کرده و این مساله را رئیس ائتلاف نیز تایید می کند و با آن موافق است.»

از فرانسوی ها خواهش می کنم همان اشتباهی که امریکایی در تعامل با طالبان مرتکب شدند را مرتکب نشوند. کاملا خطا است اگر کسی گمان کند که می تواند بر روی تروریسم سرمایه گذاری کند، چرا که این تروریسم است که از سرمایه گذاری آنها نهایت استفاده و بهره را می برد. تروریسم نه دین دارد و نه حد و مرزی می شناسد. وقتی که به دشمن آنها تبدیل می شود نه تنها با آنها دشمن می شود بلکه با دشمن دشمنشان نیز دشمن می شود و آتش را در خانه خودشان بر می افروزد. همان طور که روزی این آتش در خانه ما شعله ور شد. همان طور که روزی در نیویورک و مادرید و جاهای دیگر شعله ور شد. آنها باید توجه داشته باشند که نباید ملت یا اسلام را به تروریسم متهم کنند بلکه باید قبل از هر چیز به سیاست هایی که خود در همان ابتدای راه، نه در انتهای راه، اتخاذ می کنند، رجوع کنند.

تحریریه دیپلماسی ایرانی

کلید واژه ها: عراق تروریسم سوریه


نظر شما :