اوباما به دنبال ادامه مذاکرات سری با ایران

زمان رسیدن به توافق بزرگ نزدیک است؟

۲۲ آذر ۱۳۹۱ | ۱۴:۰۹ کد : ۱۹۱۰۲۳۸ اخبار اصلی آمریکا خاورمیانه
دولت امریکا قصد دارد راهی را که برای تحقق تلاش‌هایش در این زمینه آغاز کرده است را به نتیجه برساند و می‌خواهد به "یک توافق بزرگ" با تهران با محوریت برنامه هسته‌ای‌اش برسد.
زمان رسیدن به توافق بزرگ نزدیک است؟

دیپلماسی ایرانی: افراد مسئول در کنگره امریکا و برخی تحلیلگران بر این اعتقادند که مخالفتی که اخیرا کاخ سفید برای اعمال تحریم های بیشتر علیه ایران ابراز داشته، در چارچوب تلاش های روشنی است که باراک اوباما، رئیس جمهوری ایالات متحده امریکا برای رسیدن به یک توافق سری با دولت ایران به خصوص بر سر برنامه هسته ای اش صرف می کند.

به گزارش روزنامه لبنانی الاخبار، منابع آگاه در کنگره امریکا گفتند: «کاخ سفید نسبت به هر گونه اعمال دور جدیدی از تحریم ها علیه بخش های انرژی ایران یا هر کدام از بخش های حیاتی برای تهران به طور جدی هشدار داده است.»

به گفته این منابع، دولت امریکا بسیار روشن گفته است که اعمال تحریم های یک جانبه علیه ایران تا کنون برای تغییر سیاست هسته ای ایران مفید نبوده است.

در همین رابطه تامی ویتور، سخنگوی شورای امنیت ملی امریکا در کاخ سفید گفت: «در حالی که با هم پیمانانمان بر سر چگونگی اجرا و اعمال تحریم ها علیه ایران تمرکز کرده ایم، معتقدیم که اعمال تحریم های بیشتر در وضعیت فعلی باعث می شود تا تلاش های ما همگی از بین بروند.»

وی روشن نکرد چگونه اعمال تحریم های بیشتر علیه انرژی و تاسیسات زیربنایی ایران می تواند بر تلاش های واشنگتن در این زمینه تاثیر بگذارد.

ویتور همچنین تاکید کرد، ما اعتقاد نداریم که در وضعیت فعلی اعمال تحریم های بیشتر علیه ایران ضروری باشد. در گزارشی که به کنگره فرستادم نیز یادآور شدم که ما از این تصمیم جدید نگرانیم، این تحریم ها دو گانه هستند و با برخی از قوانین حقوق بشر تناقض آشکار دارند.

به گفته منابع موجود در کنگره امریکا مخالفت کاخ سفید با اعمال تحریم های جدید علیه برنامه هسته ای ایران نشان می دهد که دولت امریکا قصد دارد راهی را که برای تحقق تلاش هایش در این زمینه آغاز کرده است را به نتیجه برساند و می خواهد به "یک توافق بزرگ" با تهران با محوریت برنامه هسته ای اش برسد.

به گفته منابع آگاه در مجلس سنای امریکا، کاخ سفید به طور بی سابقه ای در برابر اعمال تحریم های بیشتر علیه ایران یا فشارهای دموکرات ها که اکثریت مجلس سنا را در اختیار دارند، مقاومت می کند و نمی خواهد در وضعیت فعلی تحریم های بیشتری علیه ایران اعمال شود.

سنای امریکا در 29 نوامبر گذشته با 94 رای موافق در برابر هیچ رای مخالف با اصلاح طرح بودجه وزارت دفاع امریکا که به موجب آن محدودیت های بیشتری را علیه توانایی های ایران در تامین نفتکش و کشتی های حمل کننده سوخت اعمال می کرد، موافقت کرد.

رابرت منیندز که از طرفداران اعمال این تحریم ها است در این باره گفت: «زمان اختصاص یافته برای بازی انتظار دیگر به پایان رسیده است. درباره آن چه کاخ سفید از آن ابراز نگرانی می کند و می گوید که نباید تحریم های بیشتری علیه ایران اعمال شود باید نیز بگویم که در متن اصلاحیه این طرح بندی وجود دارد که به رئیس جمهوری امریکا اجازه می دهد که زمان اجرای آن را به تعویق بیندازد.»

وی همچنین تاکید کرد، آن چه لازم است که در تحریم های اعمالی علیه ایران در نظر گرفته شود این است که هر فرد، بخش یا نهادی که به برنامه های موشکی و هسته ای ایران کمک برساند، مورد تحریم قرار بگیرد.

به اعتقاد ایالات متحده امریکا عواید نفتی بیشترین اهمیت را برای تهران دارد و این درآمدها می تواند کمک شایانی به برنامه هسته ای ایران و غنی سازی اورانیوم تا آن اندازه که به ادعای امریکا و غرب می تواند در ساخت سلاح هسته ای به کار رود، کند.

جمهوری اسلامی ایران همواره اعلام کرده است که برنامه هسته ای اش صرفا اهداف صلح آمیز دارد و به هیچ وجه قصد دستیابی به سلاح هسته ای را ندارد. اما غرب بدون ارائه مدرکی مدعی است که ایران به دنبال دستیابی به سلاح هسته ای است و به همین بهانه تحریم های سنگینی را متوجه جمهوری اسلامی ایران کرده است.

با این حال ایالات متحده امریکا اخیرا پذیرفت که به مطالبات کشورهای هم پیمانش پاسخ مثبت بدهد و از اعمال تحریم های یک جانبه وضع شده علیه ایران عبور کند و در همین راستا کشورهای مهم خریدار نفت از ایران را که شامل ژاپن و 10 کشور دیگر از جمله تعدادی از کشورهای عضو اتحادیه اروپا می شود، از ماه سپتامبر از فهرست کشورهای تحریم های کننده نفت ایران به شرط کاهش خرید معاف کرده است. دولت امریکا همچنین از روز جمعه چین، هند و 7 کشور دیگر اروپایی را به مدت 180 روز از تحریم واردات نفت ایران معاف کرد. علاوه بر آن کشورهای کره جنوبی، افریقای جنوبی، ترکیه، سریلانکا، مالزی، سنگاپور و تایوان نیز از اعمال تحریم ها علیه ایران معاف شدند.

این در حالی است که گزارش های مختلف حاکی از آن است که باراک اوباما، رئیس جمهوری امریکا در دور دوم دوران ریاست جمهوری خود تلاش می کند تا به یک توافق سری با ایران تا قبل از پایان نیمه نخست سال 2013 برسد. این تاریخ زمانی است که ایالات متحده امریکا بررسی می کند که آیا تلاش هایش برای مذاکره با ایران به نتیجه رسیده است یا خیر، و اگر به نتیجه نرسیده باشد به دنبال گزینه های دیگر از جمله گزینه نظامی خواهد رفت.

تحریریه دیپلماسی ایرانی

کلید واژه ها: ایالات متحده امریکا ايران و امريكا برنامه هسته اي ايران


نظر شما :