واکنش روسیه به ادعای ضد سوری غربی ها

۱۵ آذر ۱۳۹۱ | ۱۶:۲۷ کد : ۱۹۰۹۹۷۰ سرخط اخبار
روسیه،ادعاهای غرب را درباره هرگونه احتمال استفاده دمشق از تسلیحات شیمیایی علیه معارضان مورد حمایت خارجیان در سوریه، رد کرده است.
 
به گزارش پرس تی وی به نقل از ایندیپندنت، سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه روز سه شنبه( ۱۴ آذر) در ملاقات با ۲۸ کشور عضو ناتو در بروکسل گفت، غرب می داند که ادعاهایش درباره تسلیحات شیمیایی سوریه با واقعیت سازگار نیست.
 
لاوروف خاطر نشان کرد، « به محض این که ما این شایعات را ( درباره تسلیحات شیمیایی) شنیدیم، تدابیری سازنده را آغاز کردیم و زمانی که برای ما مسلم شد هیچ چیزی در این باره صحت ندارد، هم کاران امریکایی مان را در جریان این اطلاعات قرار دادیم.»
 
باراک اوباما، رئیس جمهوری امریکا روز دوشنبه ادعا کرد، بشار اسد رئیس جمهوری سوریه قصد دارد علیه شورشیان از تسلیحات شیمیایی استفاده کند.
 
رئیس جمهوری امریکا همچنین گفت، اگر اسد از این تسلیحات استفاده کند، این اقدام با عواقبی همراه خواهد بود.
 
اوباما افزود: « استفاده از سلاح های شیمیایی غیر قابل قبول است و اگر شما چنین اشتباه فجیعی را مرتکب شوید، پیامدهایی را برای شما به دنبال خواهد داشت و شما مسئول و پاسخگو خواهید بود.»
 
مقام های رسمی سوریه با رد این اتهامات تصریح کرده اند، قصد ندارند برای پایان دادن به این بحران به استفاده از تسلیحات شیمیایی متوسل شوند. مقام های سوری می گویند، دمشق هرگزعلیه مردم خود از تسلیحات کشتارجمعی استفاده نخواهد کرد.
 
وزیر خارجه روسیه دربخشی دیگر از اظهاراتش گفت، درباره تهدید مطرح شده از سوی ترکیه اغراق شده تا استقرار موشک های پیشرفته در ترکیه در امتداد مرز سوریه، توجیه شود.
 
لاوروف همچنین هشدار داد، استقرار موشک های پاتریوت از سوی ترکیه، «این خطر را به وجود می آورد که این تسلیحات مورد استفاده قرار خواهند گرفت.»
 
ترکیه ۲۱ نوامبر از شرکای خود در ناتو خواست به منظور حفاظت از مرز این کشور با سوریه موشک های پاتریوت زمین به هوا را در این منطقه مستقر کنند.
 
این درحالی بود که ناتو روز سه شنبه با ارسال موشک های پاتریوت به ترکیه موافقت کرد.
 
آندره فوگ راسموسن، دبیر کل ناتو پس از آن که متحدان غربی در بروکسل این تصمیم را اتخاذ کردند، گفت: « خطاب به مردم ترکیه می گوییم: ما برای دفاع از شما و تمامیت ارضی شما مصمم هستیم. خطاب به هر آن که قصد حمله به ترکیه را دارد، می گوییم: حتی درباره آن فکر هم نکنید.»
 
سوریه از مارس۲۰۱۱ میلادی صحنه خشونت و ناآرامی است. دولت سوریه می گوید،این آشوب ها از خارج از کشور هدایت می شود. ضمن این که گزارش هایی وجود دارد که نشان می دهد در میان شورشیان تعداد بسیار زیادی از اتباع خارجی وجود دارند.
 
گروه های شورشی که از حمایت تعدادی از کشورهای غربی و متحدان آن ها در منطقه از جمله قطر، عربستان سعودی و ترکیه برخوردارند، بیش از ۲۰ ماه است که برای سرنگونی دولت سوریه تلاش می کنند.
 
برخی از سازمان های بین المللی حقوق بشر، شورشیان سوریه را به ارتکاب جنایات جنگی متهم کرده اند.

کلید واژه ها: سوریه تسلیحات شیمیایی ناتو


نظر شما :