توافقات تازه کشورهای عضو دی هشت

۰۴ آذر ۱۳۹۱ | ۲۲:۴۸ کد : ۱۹۰۹۵۵۰ سرخط اخبار

خبرگزاری شین‌هوا در گزارشی از اسلام آباد به قلم محمد طاهر نوشت :
سرانی که در نشست هشت کشور مسلمان در حال توسعه (دی - هشت) شرکت کردند، موافقت کرده اند چارچوبی از همکاری را برای امنیت بلند مدت انرژی و گسترش همکاری ها در زمینه های تحقیقات، توسعه و تولید انرژی هسته ای برای مقاصد صلح آمیز ایجاد کنند.
این نشست سران که روز پنجشنبه در اسلام آباد پایان یافت، همچنین در خصوص مواجهه با هر نوع افراط گرایی که پیشرفت اقتصادی را تضعیف می کند و اثر منفی بر زندگی مردم می گذارد، موافقت کرد.
محمود احمدی نژاد رئیس جمهور ایران، سوسیلو بامبانگ یودهویونو رئیس جمهور اندونزی، گودلاک جوناتان رئیس جمهور نیجریه، رجب طیب اردوغان نخست وزیر ترکیه، حاجی محی الدین محمد یاسین معاون نخست وزیر مالزی، محمود مکی معاون رئیس جمهور مصر و دکتر سید علی گوهر ریضوی مشاور نخست وزیر بنگلادش در این نشست سران شرکت کردند.
دی - هشت را نجم الدین اربکان نخست وزیر اسبق ترکیه پایه گذاری کرد. این گروه در پی انتشار اعلامیه ای در پانزدهم ژوئن هزار و نهصد و نود و هفت میلادی در استانبول ترکیه تشکیل شد. 
دی - هشت یگ گروه چند جانبه از هشت کشور نوظهور مسلمان در جهان اسلام است که از مناطق مختلف هستند. اعضای گروه دی - هشت بنگلادش، مصر، اندونزی، ایران، مالزی، نیجریه، پاکستان و ترکیه هستند.
این نشست سران در زمانی برگزار شد که چند کشور اسلامی با چالش هایی حساس مواجه هستند که جدی ترین این چالش ها حملات هوایی اسرائیل به غزه است. مقامات ارشد دی - هشت در این نشست سران این حملات را محکوم کردند.
دو روز قبل، آتش بسی با میانجیگری مصر و آمریکا در نوار غزه اجرا شد و اسرائیل و دولت جنبش مقاومت اسلامی فلسطین، حماس، در نوار غزه حملات هوایی و راکتی را متوقف کردند.
این نشست سران همچنین نشان داد موفقیت دیپلماتیک بزرگی برای پاکستان است زیرا این نشست نخستین رویداد بزرگ بین المللی در هشت سال در این کشور بود. این در حالی است که حملات تروریستی به شدت بر سفرهای سران جهان به پاکستان اثر منفی گذاشته است.
حتی در روزی که این نشست سران آغاز به کار کرد، روزنامه ها عناوینی را در خصوص مجموعه ای از حملات تروریستی چاپ کردند که به کشته شدن حدود سی نفر منجر شده بود.
سران کشورهای عضو گروه دی - هشت با پاکستان ابراز همبستگی کردند و همچنین از این موضوع که به رغم مشکلات ناشی از تروریسم، اقتصاد پاکستان با سرعتی معقولانه روند رو به رشد داشته است، تقدیر کردند.
هر چند موضوع نشست اسلام آباد «مشارکت دموکراتیک برای صلح و شکوفایی» بود، اعلامیه دو هزار و دوازده اسلام آباد و منشور این سازمان عمدتا بر راه ها برای تقویت همکاری های اقتصادی میان کشورهای عضو متمرکز بود.
سران کشورهای عضو گروه دی - هشت در بیانیه اسلام آباد بر «عزم مشترک خود برای تلاش هماهنگ به منظور مواجهه با چالش های مشترک» تاکید کردند.
این نشست سران همچنین تعهد خود را به ایجاد رویکردی مشترک میان کشورهای در حال توسعه در روابط تجاری با کشورهای توسعه یافته از جمله ساز و کارهای تجاری عادلانه و منصفانه، ابراز کرد.
یک نشست روسای بانک های مرکزی کشورهای عضو گروه دی - هشت نیز توصیه هایی را برای همکاری در زمینه مسائل مالی و پولی ارائه کرد.
در این نشست همچنین در خصوص اثرات بحران اقتصادی جهانی، توسعه امور مالی و همکاری از طریق تجارت بحث شد.

کلید واژه ها: هشت نشست سران - هشت اسلام دی - پاکستان دی دی - هشت حملات اسلام آباد نخست وزیر گروه دی - هشت گروه دی کشورهای عضو ترکیه گروه دی -


نظر شما :